داروهای فشارخون و دیابت، بیشترین تجویز

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان شرقی مراکز درمانی سرپایی را دارای بیشترین آمار پذیرش بیماران عنوان کرد که در این مراکز داروهای فشارخون و دیابت بیش از سایر داروهای تجویز می‌شود؛ همچنین به گفته او در سال‌های اخیر میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر سیداسماعیل مقدس‌پور درباره تمهیدات این مدیریت برای مصرف منطقی دارو، افزود: برای این منظور، از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت پیروی می‌شود. همچنین در هر مرکز درمانی ماهیانه جلسات بررسی و کنترل نسخ با حضور رئیس مرکز، پزشکان و نماینده‌ مدیریت درمان تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: هرچند با شیوع کرونا، میزان مصرف دارو از قاعده خاص خود خارج شد؛ زیرا اطلاعات ما درباره بیماری کم بود و درمان‌های سلیقه‌ای انجام می‌شد. اما خوشبختانه در ماه‌های اخیر وضعیت کنترل داروها بیشتر و درمان‌ها شکل منطقی‌تری به خود گرفته است.

تأمین داروهای کمیاب

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به چگونگی تأمین داروهای کرونا به‌ویژه در آغاز همه‌گیری که کمبود دارو وجود داشت، گفت: خوشبختانه با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی استان، کمبود داروها تا حد مناسبی برطرف شد؛ زیرا در بیمارستان‌های این مدیریت، بیماران کرونا پذیرش می‌شوند و ما در پیک‌های کرونا با حجم زیادی از مراجعه‌کننده‌ها مواجه بودیم.

مقدس‌پور تصریح کرد: به تبع آن میزان مصرف داروهای مؤثر در درمان این بیماری نیز افزایش یافته بود. به گونه‌ای که در طول سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دو بیمارستان ملکی آذربایجان شرقی، حدود ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تهیه داروهای کرونا مانند رمدسیویر اختصاص یافت و به‌ویژه در اوج‌های همه‌گیری که برای جلوگیری از بستری بیماران، تزریق سرپایی انجام می‌شد، مصرف این دارو به واسطه استقبال بیمه‌شدگان از این خدمت‌رسانی افزایش یافت.

عدم اتصال به سامانه (HIX)

وی یکی از مهمترین مسائل مربوط به تهیه دارو را برای برخی از داروخانه‌های مراکز سرپایی، مربوط به مسأله پروانه ساختمان این مراکز برشمرد و افزود: برخی از درمانگاه‌های این مدیریت به دلیل قدمت، فاقد پروانه ساختمان هستند و به تبع آن داروخانه‌های این واحدها نمی‌توانند از سیستم HIX (سامانه مدیریت امور داروخانه‌ها) استفاده کنند.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: این سامانه یک برنامه کشوری است که هرگونه نقل و انتقالات دارویی باید در آن ثبت شود. اما شرط اختصاص کد (HIX) داشتن پروانه ساختمان است و از این‌رو تأمین داروی این درمانگاه‌ها با مشکل مواجه شده است.

مقدس‌پور گفت: هرچند با تعامل با دانشگاه‌ علوم‌پزشکی فرصت محدود به داده شده تا این داروخانه‌ها بتوانند دارو تهیه کنند. همچنین از طریق خریدهای بیمارستان، اقلام مورد نیاز این داروخانه‌ها را تأمین می‌کنیم؛ اما این مسأله باید حل‌وفصل شود که درحال پیگیری هستیم.

کد خبر: 47001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =