اجرای قانون حمایت از معلولان و تعلیقی به بلندای چهارسال

اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان مطالبه است که با وجود وعده‎‌های داده شده تاکنون محقق نشده است که به طور قطع به جهت روحیه جهادی دولت سیزدهم توقع جامعه معلولان برای برطرف شدن مشکلات فراروی این قشر از جامعه دوچندان شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست صمیمی ای که حضور جمعی از فعالان و نخبگان دارای معلولیت کشور برگزار شد، گفت: من به عنوان نماینده و کارگزار جامعه معلولان در جریان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ تمام قد دفاع خواهم کرد.

حجت الله عبدالملکی در این نشست که آذرماه سال جاری برگزار شد تاکید کرده بود که اگر قانون حمایت از حقوق معلولان نیز  به طول کامل اجرا شود، باز هم تکلیف ما نسبت به این جامعه شریف برطرف نمی شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انتشار گزارش میزان تحقق اجرای این قانون توسط سازمان بهزیستی کشور تا پایان آذر امسال خبر داد.

وی تاکید کرد که طرح مناسب سازی ویژه جامعه معلولان توسط همه دستگاه های اجرایی باید به صورت جدی تسریع و اجرایی شود و در راستای رفع محدویت ها وزارت مردم کنار دستگاه های اجرایی خواهد ایستاد.

تاکید معاون اول رییس‌جمهور بر پیگیری مداوم مشکلات معلولان

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در اولین جلسه این کمیته در دولت سیزدهم که  چهارم  دی ماه سال جاری برگزار شد اجرای قانون حمایت از معلولان را به دلیل سروکار داشتن با جان و کرامت انسان ها از جمله اولویت های این دولت خواند و با تاکید بر جدیت همه دستگاه‌های متولی برای حل مشکلات معلولان، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست با رصد مداوم تکالیف دستگاه‌های ذیربط، روند اجرای این قانون را به صورت دوره ای به مسوولان و مردم گزارش دهد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت توانمندسازی معلولان، خاطرنشان کرد: باید با افزایش توانمندی های جامعه معلولین و ظهور و بروز استعدادهای آنها، این قشر از جامعه را به جامعه ای مولد برای حل مشکلات کشور و اداره زندگی خودشان تبدیل کرد.

در این جلسه مخبر رعایت مفاد قانون مبنی بر استخدام و اشتغال معلولان را اصلی مهم و اساسی خواند و از مسوولان ذیربط خواست فراتر از فرایند استخدام در دستگاه‌های دولتی، زمینه اشتغال افراد دارای معلولیت در بخش های مختلف جامعه را با توجه به زیرساخت های جدید در حوزه فناوری های ارتباطی و تعاملی فراهم آورند.

معاون اول رییس جمهورمسکن و مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی را از جمله مشکلات مهم این قشر از جامعه خواند و بر ضرورت رفع کمبودهای موجود در این دو حوزه با رعایت اولویت بندی در میان معلولان تاکید کرد.

ضرورت توجه به پیشگیری از معلولیت های مختلف در جامعه، اهتمام بیشتر دستگاه های فرهنگی به ویژه صدا و سیما، فعال ترکردن جامعه خیرین و زمینه سازی برای بهره برداری از تکنولوژی هایِ در خدمت معلولان از جمله موارد دیگری بود که توسط معاون اول رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت.

برخی دستگاه‌ها قانون حمایت از معلولان را فراموش کرده‌اند

 منصور الله‌وردی مسوول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تصریح می‌کند: در این راستا جلسه کارگروه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، ۶ بهمن‌ماه برگزار شد و در آنجا تا روز ۱۱ بهمن‌ماه به دستگاه‌هایی که گزارش عملکرد خود را ارائه نداده بودند یا گزارششان ناقص بود، برای ارسال گزارش عملکرد فرصت داده شد؛ این درحالیست که تاکنون هیچکدام از دستگاه‌ها هیچ گزارشی ارائه نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در جلسه‌ روز چهارشنبه ۳۱ دستگاه مخاطب قانون بودند که از آنها دعوت شد، اما تعدادی از دستگاه‌ها غیبت داشتند، می‌گوید: علی‌رغم مکاتبات با دستگاه‌ها برای شرکت در جلسه، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده وزارت امور خارجه، نماینده وزارت دادگستری، نماینده وزارت نفت، نماینده بنیاد شهید، نماینده بانک مرکزی و نماینده سازمان صدا و سیما از جمله دستگاه‌های غایب در این جلسه بودند. حال باید دید چه تصمیمی قرار است برای این دستگاه‌ها گرفته شود.

الله‌وردی تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد به نظر عدم آگاهی دستگاه‌ها به شرح وظایف و عدم توجه به اجرای قانون است. ما برای دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌ها احکام هر دستگاه را تفکیک و برای آنها ارسال کردیم، اما متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها گزارش ستادی خود را ارسال کرده و گزارش کشوری ارائه ندادند. چالش‌ها را در کارگروه مطرح می‌کنیم. همچنین آسیب‌شناسی قانون را از بخش‌های مختلف استعلام کردیم. از تشکل‌های معلولان، افراد متخصص و مراکز دانشگاهی دعوت و مکاتبه کرده و قانون را برای آنها ارسال کردیم و از آنها درخواست کردیم در رابطه با آسیب‌شناسی قانون پیشنهادات خود را به ما بدهند که هنوز هیچ یک از مراجع دانشگاهی به ما پاسخی نداده‌اند، اما ما در حال آسیب‌شناسی هستیم و حتما برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان گام برمی‌داریم، زیرا قانون نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است.

معلولان در انتظار اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت هستند

کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین پیشتر گفته بود که ضرورت اجرای کامل و اصلاح قانون حمایت از معلولان در زمینه های مختلف درمانی، آموزشی، شغلی، فرهنگی و اجتماعی و تاثیر آن بر بهبود وضعیت و رفع مشکلات این قشر، آن را به یک مطالبه جدی  از دولت سیزدهم  و هیات وزرای آن تبدیل کرده است.

وی در آن گفت و گو بر برخورد با متخلفان اجرای قانون حمایت از معلولان، دسترس پذیری و مناسب سازی محیط، استفاده از حمل و نقل، استاندارد سازی فضای  رفت و آمد، ارتقای فرهنگ و آگاهی های عمومی جامعه و ایجاد اشتغال معلولان و... تاکید کرد.

اجرای کامل قانون حمایت از معلولان؛ امیدی که می پروانیم

تدوین قانون حمایت از حقوق معلولان برای اولین بار، به اوایل دهه ۱۳۸۰ بازمی‌گردد، زمانی که قرار بود قانونی نوشته شود تا مشکلات جامعه معلولان را رفع و نیازهای آنها را تامین کند، اما نقدهایی به آن وارد بود که به نظر نمی‌توانست نیازهای گروه هدف را برآورده کند.

در نهایت پس از گذشت بیش از یک دهه قانون حمایت از حقوق معلولان که در راستای حمایت از حقوق جامعه معلولان نوشته شده بود مورد بازنگری قرار گرفت و در سال 1397 به تصویب رسید تا بلکه گوشه‌ای از مشکلات‌ معلولان را برطرف کند.

 سه سال از زمان تصویب و اجرایی‌شدن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در کشور می‌گذرد و هنوز مشکلات در تامین بودجه برای اجرای قانون از یک سو و بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها نسبت به وظایف خود در اجرا از سوی دیگر، رد پای غفلت را بر مسیر اجرای قانون حمایت از معلولان نشانده است.

اگرچه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید دارد که در دولت سیزدهم، با روحیه جهادی قطعا وضعیت جامعه معلولان بهبود پیدا می‌کند باید صبوری کرد و به انتظار نشست که در سایه آن روحیه جهادی و مطالبه گری نمایندگان جامعه معلولان با توجه به اشرافی که بر مشکلات و مصائب این قشر دارند آیا بستر اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت هموار می شود یا خیر؟

کد خبر: 47160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =