لزوم تخصیص بودجه‌های کاشت حلزون

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: اگر در یک ماه باقی‌مانده سال جاری با توجه به اینکه خریدها در حوزه کاشت پروتز حلزون شنوایی کامل نشده است، نتوانیم بودجه مربوطه را دریافت و سپس پروتزهای مورد نیاز را خریداری کنیم برای تامین پروتز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر هومن نریمانی، درخصوص عدم تخصیص بودجه مربوط به پروتز حلزون شنوایی، اظهار کرد: در قانون بودجه کشور، هر ساله بودجه‌ای برای کاشت پروتز حلزون شنوایی جهت حمایت از کودکان ناشنوا برای هیات امنای صرفه جویی ارزی  درنظر گرفته می‌شود. اما طی ۶ سال گذشته با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده در زمینه تامین منابع بودجه‌ای، این ردیف بودجه تخصیص نیافته یا می‌توان گفت میزان تخصیص بودجه مربوطه بسیار جزیی و ‌محدود بوده است.

وی تصریح کرد: هزینه کاشت پروتز حلزون شنوایی ۵۰ میلیون تومان است که شامل هزینه‌های خرید پروتز، هتلینگ بیمارستانی، حق‌العمل تیم جراحی و هزینه برگزاری جلسات گفتار درمانی، باز توانایی و شنوایی طی یک سال  اول بعد از کاشت پروتز حلزون است.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: طی ۶ سال گذشته در مجموع ۳ هزار و ۴۹۱ میلیارد ریال اعتبار در قوانین بودجه سالانه برای عمل کاشت حلزون مصوب شده بوده که از این مقدار تنها ۳۴۴ میلیارد ریال و به عبارتی مبلغی کمتر از ۱۰ درصد اعتبارات مصوب، به هیات امنا تخصیص یافته است.

نریمانی خاطر نشان کرد: با توجه به عزم بنیانگذار هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران دکتر عباس شیبانی برای فراهم سازی انجام هرگونه درمان برای آحاد ملت در داخل کشور و مذاکرات پایه گذاران انجام کاشت حلزون، از ابتدای شروع این اعمال در ایران، حمایت از کاشت حلزون شنوایی در دستور کار هیات امنای صرفه جویی ارزی قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه روند این حمایت‌ها و با در نظر گرفتن سن طلایی کاشت حلزون که حداکثر ۴ سال است، هیات امنا برای جلوگیری از بروز وقفه و اختلال در روند درمان کودکان ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون، ناگزیر از استفاده از منابع داخلی خود شده است.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ادامه داد: در مجموع ۶ هزار و ۵۲۰ عمل کاشت حلزون شنوایی طی ۶ سال گذشته انجام شده که هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران از اعتبارات داخلی خود حدود ۲ هزار و۳۶۰ میلیارد ریال صرف حمایت از اعمال کاشت حلزون شنوایی کرده است و این موضوع منجر به کاهش قابل توجه منابع داخلی هیات امنا شده است.

وی تاکید کرد: اگر در یک ماه باقیمانده سال جاری با توجه این که خریدها در حوزه کاشت پروتز حلزون شنوایی کامل نشده است، نتوانیم بودجه مربوطه را دریافت و سپس پروتزهای مورد نیاز را خریداری کنیم برای تامین پروتز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱  دچار مشکل خواهیم شد.

نریمانی یاد آور شد: پیگیری‌های متعددی از جانب هیات امنای صرفه جویی ارزی برای تخصص بودجه مربوطه صورت گرفته است و جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه کشور داشته‌ایم و حتی مکاتباتی از طریق مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است که در این مکاتبات بر اهمیت تخصیص بودجه‌های کاشت حلزون تاکید شده است، اما هنوز نتیجه‌ مطلوب حاصل نشده است.

کد خبر: 47337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =