ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ برای ممانعت از هدررفت منابع کشور

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم حق دارند که نگران این باشند که اگر ارز ترجیحی حذف شود احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد ولی این وظیفه دولت و مجلس است که برای کنترل این شرایط مدیریت و نظارت های لازم را انجام دهد.

غلامرضا مرحبا؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی  با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیر چندانی در تورم نخواهد داشت، گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم، کالاهایی که با تخصیص ارز ترجیحی وارد شدند، حدود ۸۰ درصد بقیه کالاها تورم دارند. در نتیجه باید برای ممانعت از تداوم هدررفت منابع ارزی کشور تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: در اقتصاد کلان این روش صحیح است و ما مجبور هستیم که دیر یا زود این کار را انجام دهیم بنابراین بنده موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند شاید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد با کالاهایی که با ارز نیمایی وارد شدند، تفاوت قیمت داشته باشند، این تفاوت قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی نباید سبب شود تا ما منابع کشور را از بین ببریم.

وی با تاکید بر اینکه کشور منابع ارزی محدودی دارد ولی با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منابع ارزی زیادی از بین رفته است، افزود: البته باید به این موضوع توجه کنیم که ارز ۴۲۰۰  تومانی به یکباره حذف نخواهد شد نیست.

مرحبا گفت: مردم حق دارند که نگران این باشند که اگر ارز ترجیحی حذف شود احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد ولی این وظیفه دولت و مجلس است که برای کنترل این شرایط مدیریت و نظارت های لازم را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تخصیص ارز ترجیحی، داروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی از بازار کشورهای همسایه سردرآورد و شاهد بودیم که به جای واردات نهاده‌های دامی، خلال دندان وارد کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید راه‌کارهای جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی پیدا کنیم، افزود: باید تلاش کنیم تا آثار منفی احتمالی سبب سوء استفاده و سوداگری قرار نگرفته و به حداقل برسد.

کد خبر: 47410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =