بیشترین میزان خشونت خانگی در حوزه روانی است

 عضو هیات علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: براساس آمارهای موجود اکنون بیشترین میزان خشونت خانگی در حوزه روانی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، منصور فتحی روز چهارشنبه در چهارمین کنگره آنلاین بین‌المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران به مناسبت روزهای ملی و جهانی مددکاری اجتماعی با موضوع نقش مددکاران اجتماعی در ادغام اجتماعی قربانیان خشونت خانگی اظهار داشت: در زمینه خشونت خانگی در کشور آمار رسمی وجود ندارد ولی آمارهای پزشکی قانونی و مشاوره های تلفنی با انجمن های مختلف نشان از رواج خشونت های خانگی دارد.
وی افزود: خشونت خانگی به شکلی از خشونت اطلاق می شود که توسط شریک زندگی و اعضای دیگر خانواده صورت می گیرد و بیشترین میزان این نوع خشونت در حوزه روانی وجود دارد. قربانیان خشونت خانگی شامل تمامی اعضای خانواده می شود که میزان خشونت علیه زنان و کودکان بیشتر از دیگر اعضای خانواده است.
فتحی اضافه کرد: البته با توجه به افزایش جمعیت سالمندی حتی شاهد افزایش خشونت در ارتباط با این قشر هستیم و حتی در خصوص معلولان نیز شاهد شکل گیری خشونت نیز هستیم. ضعف مهارت های ارتباطی، کنترل خشم و برخی عوامل دیگر در این زمینه اثرگذار هستند.
این استاد دانشگاه بیان  داشت: مددکاران اجتماعی در حوزه خشونت خانگی دیدگاه سیستمی دارند و اقدامات بسیاری در این حوزه باید صورت گیرد و ارتباط همدلانه نیازمند شکل گیری است و نیازهای قربانیان نیز باید شناسایی و هدفگذاری در راستای کنترل باشد.
وی گفت: باید به دنبال خروج قربانیان خشونت خانگی از انزوای اجتماعی باشیم و در خصوص ادغام اجتماعی بحث راغب کردن مرتکبین خشونت بسیار جدی است و نگاه به این افراد به عنوان مجرم نیست و باید دسترسی قربانیان خشونت خانگی را به مددکاری اجتماعی تسریع کنیم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه خشونت خانگی یک امر خصوصی نیست، رسیدگی مددکاران اجتماعی به موضوع سخت می شود. باید از طریق افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت های اجتماعی بتوانیم ارتباط این افراد را با جامعه برقرار و تقویت کنیم.

کد خبر: 47603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =