ارائه آموزش‌های مهارتی به جوانان در فرصت‌های شغلی نوین

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست با صندوق جمعیت ملل متحد ارائه آموزش‌های مهارتی به جوانان قدرتمند در خوشه‌های فرصت‌های شغلی جدید و نوظهور اقتصادی را از برنامه‌های جدید سازمان برشمرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی نیا بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور متولی آموزش های غیررسمی کشور است و تربیت نیروی ماهر در راستای توسعه پایدار را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و حدود ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد، ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی، گفت: این سازمان با داشتن ظرفیت بسیار قوی، در اجرای طرح زیست بوم اشتغال و تحقق یک میلیون و ۸۰۰ شغل در سال نقش مهم و کلیدی را ایفا می‌کند.

به گفته معاون وزیر، جوانان جویای کار، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، سربازان وظیفه، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، معلولین، زندانیان، مددجویان تحت پوشش بهزیستی، شاغلین جویای مهارت در بنگاه های اقتصادی و ... جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای را تشکیل می دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به همکاری خوب شرکای اجتماعی بین المللی و تجربه های خوب کسب شده در این زمینه مانند کمیساریای عالی پناهندگان، بر بومی سازی آموزش ها با توجه به نیاز مناطق، تأکید کرد و آمادگی سازمان جهت اعزام تیم های سیار مهارت آموزی به کشورها و ارائه آموزش های مهارتی در مراکز دولتی دارای امکانات شبانه روزی را اعلام کرد.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس صندوق جمعیت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان به ۵ دهه قبل بر می گردد و توانمندسازی جوانان و زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار از طریق ترکیب آموزش های حرفه ای و مهارت های زندگی از اهداف مشترک می باشد.

ساتیا دورایسوامی، با بررسی وضعیت ایران و خاورمیانه با توجه به مسأله تحریم ها، جنگ اوکرین و روسیه، بحران کرونا و ... بیان داشت: ادغام برنامه آموزشی یازده مهارت زندگی در برنامه سازمان فنی و حرفه ای با هدف ارتقای اشتغال پذیری زنان و جوانان به همراه پایلوت برنامه در چند استان از اهداف همکاری مشترک این صندوق و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد.

وی به رویکرد صندوق جمعیت ملل متحد اشاره کرد و گفت: در حقیقت رویکرد ما توسعه همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف است. پنج نوع رویکرد برای اجرای برنامه های همکاری را دنبال می کنیم که عبارتند از ظرفیت سازی در ابعاد مختلف، مدیریت دانش، جلب حمایت و سیاست گذاری خرید اقلام و تجهیزات مختلف برای ارائه خدمت رسانی های مختلف، مشارکت های دو جانبه با صندوق جمعیت ملل متحد که در بیشتر این رویکردها با سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه اذعان داشت: کشور ایران کشور قدرتمندی است و این قدرت برگرفته از جوانان توانمند این مرز و بوم هستند و یکی از برنامه های اصلی این سازمان آماده سازی جوانان برای اشتغال در مشاغل آینده است.

حسینی نیا، ارائه آموزش های مهارتی مشتمل بر اینترنت اشیاء، شبیه سازی، big data، پردازش ابری و ... را از برنامه های دردست این سازمان برای جوانان عنوان و تصریح کرد: این مجموعه ۷ خوشه فرصت های شغلی جدید و نوظهور در اقتصاد آینده در حوزه داده ها و هوش مصنوعی، اقتصاد مراقبت، اقتصاد سبز، توسعه محصولات، فروش، بازاریابی و محتوا و مهندسی، رایانش ابری و مردم و فرهنگ را دنبال می کند.

وی خاطرنشان ساخت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برنامه ریزی های لازم در خصوص راه اندازی چهار پارک و دهکده مهارت دارد و دارای امکانات سخت افزاری و مکان لازم در این زمینه می باشد؛ ولیکن یاری شرکای اجتماعی جهت تجهیز مراکز مذکور را در راستای توانمندسازی شغلی افراد آسیب پذیر را می طلبد.

اجرای الگوی توسعه آموزش‌های مهارتی کم سرمایه بر

معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برقراری توازان در توسعه و سود جمعیتی را یکی از وظایف صندوق جمعیت ملل متحد برشمرد و افزود: مهارت ساز و کاری است که سبب تغییر در افراد و توسعه می شود.

علی حسین شهریور، پیشنهاد مطالعه و بررسی جمعیت کشور در حوزه مهارت آموزی، توانمندسازی گروه های جمعیتی بانوان، اجرای الگور توسعه آموزش های مهارتی کم سرمایه بر و بررسی سود مهارت در آمارهای توسعه و سود جمعیتی به صندوق جمعیت ملل متحد را مطرح کرد.

کسب آموزش‌های مهارتی توسط ۳۷ هزار پناهنده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تجربه خوب تربیت مربیان کشورهای لبنان، عراق، سوریه و آفریقا در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، خاطرنشان ساخت: مرکز تربیت مربی عهده دار مهارت آموزی مربیان مراکز تحت پوشش سازمان فنی و حرفه‌ای در دو حوزه آموزش نرم و سخت است.

محمدرضا شاه پسند، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بیش از ۳۷ هزار نفر پناهندگان معرفی شده از سوی شرکای بین المللی مانند UNHDR، NRC، DRC،   SEQUA و ریلیف اینتر نشنال آموزش های مهارتی را کسب کردند.

بر اساس این گزارش، صندوق جمعیت ملل متحد آمادگی خود را برای توسعه همکاری های همه جانبه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اعلام کرد.

کد خبر: 48641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =