کف حقوق و دستمزد ملاک معافیت یا شمول مالیات است

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه «در مجلس تلاش می‌شود که حداقل بگیران مشمول مالیات نباشند» افزود: درمورد کارگران و کارمندان کف حقوق ملاک معافیت یا شمول مالیات است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایلنا، با افزایش میزان مزد دریافتی کارگران تا میزان ۵۷درصد و رسیدن کف دریافتی به حدود پنج میلیون و ۷۰۰هزارتومان، گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت مالیاتی جامعه کارگری را افزایش داد. در این زمینه مجلس نیز گویا در روزهای اخیر با توجه به تصویب مزد ۱۴۰۱ ورود کرده است.

در این زمینه علی اکبر کریمی (نماینده مردم اراک در مجلس و عضو کمیسیون صنایع) با اشاره به بحث تعیین سقف مالیاتی پنج میلیون تومانی توسط دولت بیان کرد: «سقف معافیت مالیاتی حقوق ربطی به میزان دریافتی حقوق ندارد. دولت متناسب با میزان نسبت درآمد با تحمل مالیات‌پرداز که تابع شرایط اقتصادی و قیمت‌ها است پیشنهاد سقف مالیاتی را مطرح می‌کند.»

این اقتصاددان عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه «در مجلس تلاش می‌شود که حداقل بگیران مشمول مالیات نباشند» افزود: درمورد کارگران و کارمندان کف حقوق ملاک معافیت یا شمول مالیات است. اگر کارگر یا کارمندی حقوق ۸ یا ۱۰ میلیون تومان یا بیشتر به‌عنوان خالص دریافتی داشته باشد، بطور طبیعی مشمول می‌شود اخذ مالیات می‌شود.»

کریمی با اشاره به اینکه «کسانی که نزدیک به حداقلی بگیران حقوق دریافت می‌کنند نیز تا بخش زیادی از حقوق‌شان معاف از مالیات است» تصریح کرد: مثلا کسی که ۲۰میلیون تومان حقوق می‌گیرد، تا ۲۵درصد از حقوقش معاف از مالیات است، اما فردی که ۸میلیون تومان دریافت می‌کند، ۸۰درصد حقوقش از معاف از محاسبه مالیاتی است و تنها از یک پنجم حقوق دریافتی او مالیات حساب می‌شود.

وی درباره نقش افزایش تورم و هزینه سبد حداقل معیشت در تدوین معافیت‌های مالیاتی مزدبگیران توضیح داد: «ما با توجه به همین تغییرات با موظف ساختن دولت، سقف را بالا برده و این مبلغ سقف معافیت مالیاتی را تا بیش از پنج میلیون و ۶۸۰ هزارتومان بالا بردیم و در این صورت کسانی که حقوق حداقلی عائله‌مندی بیش از ۶میلیون تومان نیز دریافت می‌کنند مشمول مالیات بسیار اندکی که کمتر از ۸۰هزارتومان است خواهند شد.»

کد خبر: 48762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =