آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده ارائه شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بر ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده و ارائه خدمات آموزشی و خرید تجهیزات، تربیت مربیان ماهر توسط خیرین به جای ساخت مرکز تأکید کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی نیا، در نخستین جلسه شورای اداری و آموزشی با بیان اینکه در دنیای پیچیده امروز حرف اول را تکنولوژی دانش بنیان می زند و مسیر زندگی بشر را تغییر می دهد گفت: با راه حل های دیروز مسائل امروز و آینده را نمی توان حل کرد بلکه باید مسائل آینده را با راه حل های آینده ولی امروز حل کرد.

وی تصریح کرد: امورات راهبردی مهارتی کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای سپرده شده است و ما موظف هستیم بر مبنای سرنوشت مشاغل در آینده و مشاغل آینده از هم اکنون با نگاه بلند مسیر کلان مهارت آموزی نرم افزاری و سخت افزاری آینده برای جوانان ترسیم و مهیا کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا، بیان داشت: فقط ۳۰ سال زمان برد تا همه وسایل تکنولوژی در جیب (تلفن همراه) جا شود ولیکن سرعت پیشرفت به قدری که برخی از تکنولوژی ها به بازار عرضه نمی شود در این شرایط ضروری است در ارائه آموزش های  مهارتی تکنولوژی های برافکن را در نظر بگیریم و جوانان کشور را برای این دنیای پررقابت آماده کنیم.

حسینی نیا، شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روبات های خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیاء را از تکنولوژی های کلیدی پایه های انقلاب صنعتی چهارم عنوان کرد و افزود: با وجود اینترنت اشیاء تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده ما با بیکارانی روبرو می شویم که در  حال حاضر اشتغال به کار دارند.

وی با اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، بیان داشت: درست است که در آینده مشاغلی از بین می رود ولیکن ۷۸ میلیون شغل جایگزین می شود و شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر دیپلماسی مهارتی در راستای توسعه همکاری های مهارت آموزی بین المللی، اذعان داشت: دیپلماسی مهارت برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به‌منظور تقویت حضور کشور در عرصه‌های بین‌المللی است، ابزار اصلی نیز تدوین استانداردهای شغل و شایستگی در سطح بین‌المللی، مبادله نیروی انسانی ماهر و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است.

وی با تأکید بر گسترش چتر مهارت در کشور، گفت: توسعه و توانمندسازی بخش خصوصی را با واگذاری آموزش ها و توسعه تنوع رشته های آموزشی توسط آموزشگاه های آزاد در برنامه داریم.

حسینی نیا با بیان اینکه سلامت، نشاط و شادابی همکاران و خانواده های آنان یک اصل اساسی در سازمان است، تصریح کرد: برگزاری مسابقات ورزشی، تشویق همکاران به ورزش و ... از برنامه های سازمان در راستای سلامت جسمی و روحی همکاران است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در پایان اظهار داشت: دانشگاه ها باید به یک شهر بیدار مهارت آموزی تبدیل شود و باید در هر استان یک مرکز به پارک علم و فناوری مهارتی تبدیل و در امور مربوط به بخش خصوصی تسهیل گری شود.

ارتقاء کیفیت آموزش های مهارتی با واگذاری آموزش ها به بخش خصوصی

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تأکید بر افزایش کیفیت آموزش های مهارتی، بیان داشت: تدوین استانداردهای جدید آموزشی در حوزه محیط واقعی کار، در جهت پایداری اشتغال ضرورت دارد.

محمدرضا شاه پسند، اذعان داشت: با در نظر گرفتن مشاغل آینده، باید آموزش های مهارتی به حوزه بخش خصوصی با در نظر گرفتن زیرساخت های سند آمایش سرزمین، مهارت های آینده، طرح تکاپو و ... واگذار و نقش حاکمیتی و نظارتی سازمان پررنگ تر شود.

وی در پایان گفت: بروز رسانی زیرساخت های کاربردی برای مشاغل آینده چراغ راه ما برای ارائه خدمات آموزشی با کیفیت می باشد.

تدوین استاندارد، آموزش، پژوهش و سنجش مهارت، وظیفه کلیدی فنی و حرفه ای

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت به بیان رئوس برنامه های این دفتر در سال ۱۴۰۱ پرداخت و بیان داشت: تهیه و تدوین برنامه آموزشی – اجرایی سازمان در سال ۱۴۰۱، تغییر رویکرد تدوین و اجرای استاندارد از شغلی به حرفه ای، تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل در تدوین سند حرفه و استانداردهای شایستگی براساس نیاز بازارکار (۵۵ سند حرفه) و (۱۵۰۰ استاندارد شایستگی)، تهیه و تدوین منابع آموزشی بر اساس سند حرفه و استانداردهای شایسـتگی (۱۵۰ عنوان)، انجام فعالیت های علمی- پژوهشی در راستای کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی (پژوهش های کاربردی)، تهیه و تدوین مقالات علمی – پژوهشی توسط مربیان و کارشناسان (اقدام پژوهی)، انتشار سالنامه آماری و انتشار فصلنامه علمی مهارت آموزی از برنامه های در دست اقدام سازمان در حوزه پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت در سال ۱۴۰۱ می باشد.

علی حسین شهریور، با اشاره به ۱۲۸ برنامه آموزشی در سال ۱۴۰۰ و ۲۳۶ برنامه آموزشی در سال ۱۴۰۱، افزود: تعداد ۱۰۸ برنامه های آموزشی در سال ۱۴۰۱ با رشد ۸۳ درصدی افزایش یافته است.

وی اصلی ترین ملاک ارزیابی مدیران را برنامه های اجرایی عنوان و تصریح کرد: برگزاری دوره های توجیهی و تبیین فرآیندهای اجرائی استانداردهای شایستگی و ارزشیابی سند حرفه در بخش های دولتی و غیر دولتی، تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی  سند حرفه بر اساس تعهدات استانی، همکاری در بستر سازی و اجرای استانداردهای شایستگی و ارزشیابی سند حرفه در مراکز دولتی و غیر دولتی در سال ۱۴۰۱، ارسال آمار عملکرد ۳ ماهه پایان سال ۱۴۰۰، همکاری در تدوین منابع آموزشی و توجیه و معرفی مربیان توانمند و علاقمند، برنامه ریزی و تلاش به منظور اجرای دقیق برنامه آموزشی-اجرائی سال ۱۴۰۱ و ... از انتظارات سازمان در استان ها می باشد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت در پایان از افزایش ۳۰۰ هزار سئوال به بانک سئوال، تدوین ۱۱۰۰ پروژه آزمون عملی، تأمین ۶۹ درصدی هزینه های مسابقات ملی مهارت توسط بخش خصوصی و رشد ۵۸۷ درصدی برگزاری مسابقات آزاد در سال ۱۴۰۰ خبر داد و راه اندازی ۶۲ کارگاه، ۵ مرکز سنجش الکترونیکی مهارت، ایجاد بانک آزمونگران و برگزاری ۴۰ مسابقات آزاد را پیش بینی کرد.

بهره گیری از ظرفیت های قانونی و شرکای اجتماعی در کمک به بودجه سازمان  

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، با اشاره به اقدامات مطلوب برای لایحه بودجه در روزهای پایان سال ۱۴۰۰: بیان داشت: این اقدامات با یاری و همکاری دوستان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و کلیت طرح تملک نیز انجام شده است و امیدواریم شاهد اجرای بودجه تحولی در سال ۱۴۰۱ باشیم.

امیر میمنت آبادی، افزود: وصول اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور و تجهیز و تکمیل مراکز هرچه زودتر صورت گیرد ولیکن تصویب آیین نامه اجرایی ماده واحده کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث افزایش اعتبارات می تواند کمک چشمگیری داشته باشد.

ایشان اظهار امیدواری کرد که در سال جاری بتوانیم با استفاده از محل بودجه های مناسبی که تصویب شده و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تولید؛ دانش بنیان، اشتغال، اقدامات خوبی در راستای تحقق شعار سال اقدامات گسترده ای انجام دهیم.  

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، تصریح کرد: شروع هر سال، زمان ابلاغ بودجه و ضوابط اجرایی می باشد، لذا مدیران جدید نسبت به برنامه هفتم توسعه، قانون بودجه و سایر قوانین توجه ویژه داشته باشند. یکی از شاخص های مهم ما درآمدهای سازمان و استان هاست و مغایرت ها و محل خرج کردن آن باید مشخص شود. شیوه نامه های اجرایی درآمدهای اختصاصی، عمومی و سایر استان ها ابلاغ شده و انتظار می رود استان ها ضمن مطالعه دقیق، از این شیوه نامه ها در راستای کیفیت بخشی مراکز و تجهیزات بهره برداری کنند.

وی با تأکید بر حضور مدیران استانی در جلسات استانداری و آگاهی از تصمیمات اتخاذ شده و همچنین بهره گیری از ظرفیت های قانونی و شرکای اجتماعی در کمک به بودجه سازمان، گفت:  ۳۰۰ نفر مجوز امریه سرباز مربی هم اخذ شده که توزیع مناسبی خواهند داشت.

میمنت آبادی بر سرعت بخشیدن به بستن حساب های سال قبل و تنظیم اسناد سال جاری به گونه ای که تا پایان سال به راحتی و به سرعت قابل تسویه باشد، تأکید کرد.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه هفتم توسعه، مشارکت همکاران ستادی و استانی را می طلبد و همه ما باید تلاش کنیم تا محیط کاری پرنشاط با راندمان مثبت ایجاد کنیم و برنامه های مناسب رفاهی برای همکاران در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، با اشاره به تبدیل وضعیت همکاران ایثارگر، بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور جزو دستگاه های پیشرو در این زمینه بوده است.

وی در پایان تأکید کرد: ادارات روی دریافت اسناد قطعی املاک و مستحدثات خود توجه بسیاری داشته باشند و به امید خدا تا پایان سال جاری شاهد این باشیم که هیچ ملک بدون سند قطعی باقی نماند.

در ادامه احمد مرادی ذیحساب سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر بارگذاری به موقع و دقیق اطلاعات مالی تأکید کرد.

در پایان این جلسه سیدمازیار علوی مدیرکل دفتر ریاست، حقوقی، روابط عمومی و امور بین الملل، محمدجواد جامه بزرگی مدیر دفتر مرکزی حراست، عزت اله اردشیری مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، علی فروزش مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و نوسازی و داود ناصری امید مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی به ارائه گزارشی پیرامون عملکرد و موفقیت های کسب شده و برنامه های اجرایی سال ۱۴۰۱ پرداختند.

بر اساس این گزارش نمایندگان ۸ منطقه کشوری به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداخته و پاسخ سئوالات و مسائل آنان توسط معاونین ارائه شد.

کد خبر: 49806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =