جزئیات طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان اعلام شد

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور درخصوص غربالگری بینایی کودکان گفت در سال ۱۴۰۰ حدود دو میلیون و ۸۴۴ هزار کودک غربالگری شدند و ۱۹ هزار کودک دارای اختلالات بینایی شناسایی شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری پانا، فاطمه عباسی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال گفت: هدف از اجرای این برنامه ارتقای سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در کشور است که در این طرح از الگوی سطح‌بندی ارائه خدمت استفاده می‌شود. در سطح اول غربال گروه هدف انجام می‌شود و اگر کودک ارجاعی تشخیص داده شود جهت انجام معاینات تخصصی به سطح دوم که اپتومتریست‌ها هستند ارجاع داده می‌شود. سپس در صورت نیاز به سطح سوم که چشم پزشکان هستند ارجاع داده می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه در کلیه مراحل طرح پیشگیری از تنبلی، کودکان بیمار تا درمان کامل تحت پیگیری قرار می‌گیرند، گفت: اگر خانواده‌ها در تامین هزینه‌های درمان دچار مشکل باشند این هزینه‌ها در قالب کمک هزینه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به سابقه طرح پیشگیری از تنبلی چشم گفت: این طرح از سال ۷۵ شروع شد و از آن زمان تاکنون ۴۸ میلیون مورد غربال انجام شده است که تقریبا ۳۵۰ هزار کودک دارای اختلال بینایی شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در سال ۱۴۰۰ حدود دو میلیون و ۸۴۴ هزار کودک غربالگری شدند و ۱۹ هزار کودک دارای اختلالات بینایی شناسایی شدند.

وی درباره هزینه اثربخشی پیشگیری از تنبلی چشم در سازمان بهزیستی گفت: کمک هزینه فرد کم‌بینا و نابینا در سازمان بهزیستی به‌طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه است. آمار کودکانی که طی سال‌های ۹۰ تا ۱۴۰۰ شناسایی شده‌اند ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ کودک است.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور تاکید کرد: هزینه سالانه یارانه این تعداد ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. اگر صرفا هزینه توانبخشی برای این افراد را طی ۱۰ سال در نظر بگیریم، رقمی معادل ۴۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان محاسبه می‌شود. در حالی که بودجه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۹۰ تاکنون فقط حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده است یعنی سازمان با هزینه ۷۰ میلیارد تومان در مدت ۱۰ سال، مبلغ ۴۳ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده است.

کد خبر: 49863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =