اجرای سیاست‌های تأمین اجتماعی نیازمند گفتمان ملی است

نشست تبیین سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، روسای کمیسون های مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران و کارشناسان صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی عصر امروز برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین، نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی با حضور رئیس کمیسون اجتماعی مجلس، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، نماینده سازمان برنامه و بودجه، مدیرعامل بیمه سلامت، نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره)، نایب رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس، نماینده سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، معاون اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

تشکیل کمیته تخصصی سیاست های کلان تأمین اجتماعی در مجلس

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس امروز در نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی گفت: کار سخت و بزرگی در خصوص سیاست های تأمین اجتماعی در پیش رو داریم.

ولی اسماعیلی اضافه کرد: حاکمیت همسو و همدل باید به انجام کارهای بزرگ بپردازد و اتحاد بین قوا می تواند زمینه ساز انجام این کار بزرگ باشد.

وی اظهار داشت: باید اجرای سیاست های کلان تأمین اجتماعی به گفتمان ملی تبدیل شود و مجلس شورای اسلامی  آمادگی دارد که جلوی اجرای طرح هایی را بگیرد که بار مالی به صندوق های بیمه‌ای تحمیل می کند و همچنین در راستای تنقیح قوانین گام های اساسی برمیداریم.  

وی بیان کرد: باید بدانیم که عدم توازن در توسعه باعث شرایط امروزه در حوزه نظام تأمین اجتماعی شده است و نهایتا منجر به شکل گیری سیاست های کلان تأمین اجتماعی شد.

اسماعیلی ادامه داد: در کمیسیون اجتماعی مجلس کمیته تخصصی اجرای سیاست های کلان تأمین اجتماعی تشکیل شده است.

وظایف دستگاه ها در اجرای سیاست‌های تأمین اجتماعی 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در ادامه نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی گفت: اگر خواهان به سرانجام رساندن سیاست های کلان تأمین اجتماعی در مدت مشخص شده هستیم باید احکام را به درستی تعیین کنیم و وظایف هر یک از دستگاه ها کاملا مشخص شده باشد.

میثم لطیفی در ادامه با اشاره به اینکه باید نقشه راه اجرای این سیاست ها به صورت کامل مشخص باشد، گفت: آسیب شناسی ملی در حوزه تامین اجتماعی نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه عدالت، بهره وری و رضایت باید در حکمرانی متبوع مورد نظر باشد و برخورداری آحاد جامعه باید در اجرای سیاست های کلان دیده شود، اظهار داشت:یکی از جدی ترین مشکلات صندوق های  بیمه ای و بازنشستگی موضوعات مرتبط با عدالت است.

حاکم شدن فهم موردنظر مقام معظم رهبری در سیاست‌های تأمین اجتماعی 

نماینده سازمان برنامه و بودجه در ادامه نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی گفت: باید فهمی که مدنظر سیاستگذار و مقام معظم رهبری است حاکم شده و همچنین باید مطالبه اجتماعی برای تحقق این سیاست ها در جریان باشد.

علی احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در ارتباط با تحقق این سیاست ها نیازمند بازنگری و شناسایی موارد مرتبط هستیم، بیان کرد: با توجه به رویه های متفاوتی که صندوق ها در پرداخت ها دارند باید با اتکای به قانون ساماندهی شوند.

وی همچنین گفت: شاخص های نظارتی از جمله موارد مهمی است که در اجرای سیاست های کلان تأمین اجتماعی باید دیده شود.

سلامت از ارکان مهم تأمین اجتماعی است

مدیرعامل بیمه سلامت در ادامه نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی گفت: موضوع سلامت همواره یکی از ارکان مهم تأمین اجتماعی محسوب می شود و توزیع عادلانه خدمات تأمین اجتماعی در بین مردم اثرگذاری قابل توجهی خواهد داشت. 

محمد مهدی ناصحی با بیان اینکه خلأهای واضحی در بحث ارائه خدمات سلامت دیده می شود  که ناشی از نبود توزیع  عادلانه سلامت در سطح کشور است، تصریح کرد: تقریبا در بخش سرپایی ۸۰ درصد توزیع و ارائه خدمات در اختیار بخش خصوصی است ولی در بخش بستری شرایط متفاوت است. 

اهداف سیاست‌های تأمین اجتماعی شفاف دیده شود

نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی در نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی گفت: هدفهای مختلف باید به صورت شفاف در راستای اجرای سیاست های تأمین اجتماعی دیده شود.

ترکمانی همچنین با ذکر این نکته که سهم دستگاه ها به صورت لایه ای باید در راستای اجرای این سیاست ها پیش بینی شود، اظهار داشت:البته در این خصوص نظام ارزیابی دستگاه ها در اجرای این سیاست ها باید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط و در راستای اجرای عدالت اشاره شده در بند ۶ سیاست های تأمین اجتماعی باید هوشمندسازی صورت گیرد و هر اندازه داده های این بخش دقیق تر باشد توزیع عدالت را به شکل کامل تری خواهیم داشت.

هدررفت منابع به خاطر موازی کاری

نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه این نشست گفت: نظامی برای ثبت خدمات در کشور وجود ندارد و باعث هدررفت منابع در قالب موازی کاری است.

خدرویسی اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی خود را در راستای اجرای سیاست های کلان  تأمین اجتماعی اعلام می کند.

برنامه‌ریزی در قالب‌ عدالت محور ی

نایب رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست امروز گفت: مهم ترین موضوعی که در سیاست های کلان تأمین اجتماعی باید موردتوجه باشد، رفاه عمومی و رفع فقر و محرومیت است.

سید محمد پاکمهر در ادامه اظهار داشت: باید در این راستا به دنبال حل ضعف های گذشته باشیم و اولین قدم این است که سیاست های مورد بحث را با شعار سال تطبیق بدهیم.

وی اضافه کرد: باید در بحث ایجاد رفاه اجتماعی در قالب های عدالت محور برنامه ریزی شده و گام برداریم.

حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی با اجرای سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی

نماینده سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در ادامه نشست تبیین سیاست های کلان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به مسائل مرتبط با صندوق های بازنشستگی در کوتاه ترین زمان ممکن باید تکلیف  صندوق های بازنشستگی در بخش های مختلف تعیین شود.  

نجفی پور افزود: حل بسیاری از مشکلات حوزه های مرتبط با صندوق های بازنشستگی منوط به اجرای سایت های کلان تامین اجتماعی است و ما در سازمان تامین‌اجتماعی نیروهای مسلح برای این مهم آمادگی کامل داریم.

نقشه اجرای سیاست‌ها در راس امور قرار گیرد

نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه نشست امروز گفت: باید حدود سیاست های مرتبط با نظام تأمین اجتماعی به شکل کامل دیده شود.

امیر میرزایی افزود: نقشه اجرای کامل سیاست ها باید در راس امور مرتبط قرار گیرد و ستاد کل نیز در این راستا اعلام آمادگی کامل در اجرای سیاست ها خواهد داشت.

تشکیل معاونت اجتماعی در بسیج برای اعتباربخشی به امنیت اجتماعی

نجفی، معاون اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین در ادامه نشست امروز گفت: بسیج امتداد مردمی دستگاه های حاکمیتی و متشکل از همه اقشار نقش آفرین در جامعه است.

وی بیان کرد: در بسیج به منظور اعتبار بخشی به موضوعات مرتبط با امنیت اجتماعی، معاونت اجتماعی تشکیل شده است.

وی افزود: در خصوص اجرای بخشی از سیاست های کلان تأمین اجتماعی آمادگی لازم را از طرف بسیج اعلام می کنیم و همچنین در راستای تبیین نقشه راه نیز آمادگی لازم در بسیج وجود دارد.

نیازمند جهاد تبیین هستیم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه این نشست گفت: تحول و چرخش بزرگی در حوزه تأمین اجتماعی نیازمندیم و باید تصورات بازنشستگان از این موضوع را تغییر دهیم.

محمد اسکندری با اشاره به اینکه در راستای اجرای سیاست های کلان تأمین اجتماعی نیازمند جهاد تبیین هستیم، اضافه کرد: باید در اجرای این سیاست ها برای مردم محتوای قابل فهم و درک تولید کنیم تا بتوانیم بخش قابل توجهی از مسائل مرتبط با حوزه کلان تأمین اجتماعی را برطرف کنیم.

وی افزود: باید به این پرسش در راستای سیاست های کلان تأمین اجتماعی پاسخ داده شود که تصمیم بر این است که تأمین اجتماعی دولتی باشد یا خیر.

هفت میلیون نفر در جامعه روستائیان و عشایر تحت پوشش بیمه قرار ندارند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در ادامه این نشست بیان کرد : در این صندوق ما دارای هشت سطح هستیم که حق بیمه در آن در قالب های مختلف درآمدی صورت می گیرد.

بیت الله برقراری ادامه داد: سطوح مختلف درآمدی برای دهک های یک تا سه جذابیت دارد و با توجه به جوانی صندوق دارای پشتیبانی یک به ۱۰ هستیم.

وی اضافه کرد: تحقق عدالت در خصوص جامعه هدف ما در صندوق که مناطق محروم روستایی است، باید مورد توجه باشد و البته این موضوع در سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی دیده شده است.

برقراری افزود: در حدود هفت میلیون نفر در جامعه روستائیان و عشایر تحت پوشش بیمه قرار ندارند که باید مورد توجه در اجرای سیاست ها قرار گیرند.

آسیب‌های سیاست‌های حمایتی نیازمند بررسی و رفع است

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه نشست امروز گفت: مقررات مورد نیاز برای اجرای کامل سیاست های تأمین اجتماعی فراهم شده است.

داریوش ابوحمزه تصریح کرد: سیاست های حمایتی دارای آسیب هایی است که نیازمند بررسی و رفع است.

وی ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی فراگیر نیازمند بررسی های قانونی است.

انجام آسیب‌شناسی نظام فعلی تأمین اجتماعی

رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی نیز در ادامه گفت: باید یک تصویر کلی از این سیاستهای ابلاغی داشته باشم.

رحیم سرهنگی اظهار داشت: باید طبق پایگاه اطلاعات داده‌ها، آزمون وسع برگزار شده و هر قشر در قالب یکی از لایه ها دیده شود.

وی بیان کرد: تصویر ملی این است که هر کد ملی در کشور دارای پر فایلی است که خدمات تأمین اجتماعی مشخصی را دریافت می کند.

سرهنگی ادامه داد: گروهی از هفته گذشته آسیب شناسی نظام فعلی تأمین اجتماعی را بر عهده گرفته است.

کد خبر: 49885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =