حل چالش‌های کارگری از طریق شرکای اجتماعی

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از تجربیات و دانش نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی در تصمیم‌گیریهای کلان حوزه کار و تولید گفت: حل چالش‌های کارگری از طریق حضور شرکای اجتماعی در تصمیم‌سازیها ممکن می‌شود.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: مطالبات کلی جامعه کارگری که در همه دولت‌ها در دهه‌های اخیر مطرح بوده است در برخی دوره‌ها مورد توجه و تمرکز بیشتری قرار گرفته و در راستای حل این چالش‌های مرتبط با کار و تولید و نیروی کار سیاست‌گذاریها و اقدامات ملموس‌تری صورت گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: تجربه در برخی از دوره‌های مدیریتی اثبات کرده است که بها دادن به مسائل جامعه کارگری و پرداختن به آنها بخصوص در تعامل و هم اندیشی با نمایندگان تشکل های جامعه کارگری و کارفرمایی در قالب شرکای اجتماعی حوزه تولید، باعث حل بخشی از مشکلات شده است.

امنیت شغلی؛ چالش جامعه کارگری

این فعال حوزه کارگری در خصوص مسئله امنیت شغلی برای کارگران، عنوان کرد: موضوع امنیت شغلی یکی از اساسی‌ترین چالش‌های مربوط به جامعه کارگری است که بخش بسیار بزرگی از اقشار کارگری با آن مواجه هستند و همچنان در فضای کسب و کار با قراردادهای کوتاه مدت یک، سه و چند ماه روبرو هستیم و بازتاب این نبود امنیت شغلی نیروی کار علاوه بر درگیری ذهنی کارگران به خانواده آنها نیز بازمی گردد.

وی اضافه کرد: در راستای همین موضوع امنیت شغلی نیروی کار بحث حضور بی رویه اتباع بیگانه و در اختیار گرفتن بخشی از فرصت های شغلی نیز به جامعه کارگری کشور آسیب هایی را وارد کرده است که نمود بازار آن در بخش ساختمان به وضوح دیده می شود و تلاش های دولت در ارتباط با ایجاد فرصت های شغلی و اشتغالزایی و البته کاهش نرخ بیکاری با ورود اتباع کشورهای دیگر به حوزه کار در کشور، به هدر خواهد رفت.

نقش تشکلات کارگری در حل مسائل کار و تولید

این فعال و کارشناس حوزه کارگری همچنین با اشاره به اینکه نکته دیگر بسیار در حوزه مسائل کارگری، موضوع تشکل یابی است، افزود: در این خصوص به تجربیات کشورهای توسعه یافته در بهره مندی از نظرات کارشناسی تشکل ها که نگاه داشته باشیم، می‌بینیم که سندیکاهای کارگری و کارفرمایی از مقتدرترین نهادهای مردمی محسوب می‌شوند و دولت‌ها در واقع این تشکل‌ها در تصمیم‌گیریها به عنوان طرف اصلی محسوب می‌کنند.

وی ادامه داد: تشکلات و سندیکاهای حوزه کار در واقع به علت درگیر بودن در جریان اصلی کار و تولید، چالش‌های این بخش را به درستی درک می‌کنند و حضور فعالانه آنها در تصمیم‌سازیها می تواند راهگشای مشکلات باشد.

شوکت تصریح کرد: در حوزه تشکل‌یابی  و اهمیت دادن به تشکل در کشور شرایط مناسبی را در دهه‌های گذشته تجربه نکرده‌ایم و این در حالی است که هرکجا و در هر موضوعی که تشکل‌ها درقالب شرکای اجتماعی به مسائل ورود کرده‌اند، حل مشکلات را شاهد بوده‌ایم.

وی بیان داشت: انتظار جامعه کارگری این است که در خصوص تشکل‌یابی و بها دادن و بهره مندی از حضور شرکای اجتماعی در تصمیم‌سازیهای کلان مرتبط با کار و تولید و مسائل مرتبط با امنیت شغلی و البته در حوزه تأمین اجتماعی، دولت سیزدهم با بهره‌گیری از تجربیات گذشتگان در دوره‌های قبل، نسبت به دولت‌های گذشته بهتر و با درایت بالاتری عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: حضور شرکای اجتماعی در نشست ها و جلسات مرتبط با تصمیم گیری های کلان حوزه کار و تولید و تأمین اجتماعی می تواند زمینه ساز ارائه راهکارهای مختلف در راستای حل چالش های مرتبط با مسائل کار در شکل کلان باشد و انتظار از دولت و نهادهای مرتبط با جامعه کار این است که تعامل با شرکای اجتماعی را از دیدگاه حل مسائل مرتبط با این حوزه در دستور کار داشته باشند.

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه گفت: باید این نکته مدنظر باشد که در هر شرایطی که به مباحث مرتبط به نیروی کارو رفاه این بخش از جامعه توجه لازم شده است، خروجی بهتر و بهره‌وری بالاتری در خصوص کمیت و کیفیت تولید و رشد و توسعه اقتصادی را کسب کرده‌ایم و هر کجا که به این موضوعات اهمیت داده نشده است، افزایش چالش‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: انتظار این است که در راستای تصمیم گیری های کلان از نظرات کارشناسی و تجربیات سالهای کار عقلای تشکلات کارگری و شرکای اجتماعی نهایت بهره مندی صورت گیرد و در واقع شرکای اجتماعی در عمل به رسمیت شناخته شوند و توجه داشته باشیم که نمایندگان جامعه کار  و تولید در قالب تشکلات، بهترین افراد برای ارائه راهکار در جهت حل مشکلات این حوزه به شمار می روند.

شوکت همچنین بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که راهکارهای ارائه شده از طرف تشکلات فعال جامعه کار و تولید در راستای حل چالش های حوزه کار، سریع ترین و کم هزینه ترین مسیرها را برای حل مسائل در اختیار دولت و نهادهای مرتبط با جامعه کار قرار می دهد.

کد خبر: 50208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =