آموزش نیروی کار، یکی از مولفه‌های اصلی ارتقاء بهره‌وری

رئیس سابق سازمان بهره‌وری، آموزش نیروی کار را یکی از مولفه‌های اصلی ارتقاء بهره‌وری اعلام کرد.

رویا طباطبایی یزدی رئیس سابق سازمان بهره‌وری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره نقش آموزش نیروی کار در ارتقاء بهره‌وری با بیان این مطلب افزود: اثر آموزش نیروی کار در ارتقاء بهره‌وری خیلی زیاد است.

وی گفت: نیروی کار باید آموزش‌های لازم را ببینید. این آموزش باید مداوم باشد و در طول زمان، آموزش‌های جدید برای نیروی کار در نظر گرفته شود.

رئیس سابق سازمان بهره‌وری بیان کرد: نیروی کار آموزش دیده باید تکنولوژی لازم را در اختیار داشته باشد زیرا اگر نیروی کار فقط آموزش ببیند ولی ابزار کار در اختیار نداشته باشد، باز هم بهره‌وری خیلی نمی‌تواند بالا برود. باید در کنار آموزش ابزار لازم هم در اختیار کارگر قرار گیرد.

وی درباره سهم آموزش کارگر در ارتقاء بهره‌وری عنوان کرد: این بستگی دارد که شما در کدام بنگاه فعالیت می‌کنید. گاهی یک بنگاهی خیلی دانش بنیان است. وقتی که بنگاه دانش بنیان باشد، سهم آموزش در ارتقاء بهره‌وری آن خیلی بالاتر است.

طباطبایی افزود: ولی ممکن است در بنگاهی فعالیت کنید که این بنگاه خیلی هم دانش بنیان نباشد و بیشتر متکی به کار فیزیکی نیروی انسانی باشد. آنجا اهمیت آموزش در ارتقاء بهره‌وری کمتر است. یعنی در چنین بنگاهی مسایل آن‌قدر سریع تغییر نمی‌کند و آموزش زیادی نیاز ندارد.

وی گفت: بنابراین درباره سهم آموزش در ارتقاء بهره‌وری یک چیز کلی نمی‌توان گفت. در این رابطه بستگی دارد که راجع به چه فعالیتی، چه بنگاه و رشته فعالیتی صحبت می‌کنید. هرچه بنگاه ما به تکنولوژی وابسته‌تر باشد، باید در دوره‌های کوتاه‌تری مسایل آموزشی را تجدید کند.

بالا رفتن نقش آموزش در بنگاه‌های صادراتی

رئیس سابق سازمان بهره‌وری بیان کرد: در هر رشته فعالیت، سرعت تغییرات تکنولوژیک در بنگاه بیشتر باشد، نیاز به آموزش افزایش می‌یابد.

وی افزود: ما انواع بنگاه‌ها را داریم. ممکن است یک بنگاه خدماتی باشد، باز هم آنجا بستگی دارد این بنگاه چقدر متکی به مسایل روز و دانش روز است. چقدر متکی به رقابت‌پذیری در دنیا است. بنگاه اگر صادراتی باشد و رقابت خیلی در آن نقش داشته باشد، نقش آموزش بالاتر می‌رود.

طباطبایی در پاسخ به پرسشی درباره مهاجرت نیروی کار و بلایی که بر سر بهره‌وری واحدهای تولید خواهد آمد، عنوان کرد: مهاجرت نیروی کار تاثیر خیلی زیادی بر بهره‌وری واحد تولید خواهد داشت. چون در اصل بهره‌وری نیروی کار خیلی اهمیتش زیاد است و وقتی که نیروی انسانی ماهر، زبده، توانمند و باهوش که دارای آموزش‌های لازم است از بنگاه‌ها بروند یا مهاجرت کنند، لطمات زیادی به بنگاه وارد می‌شود.

وی درباره تغییر شاخص‌های بهره‌وری ناشی از مهاجرت نیروی کار و انجام مطالعه در این رابطه گفت: من به یاد ندارم در این زمینه خاص مطالعه‌ای شده باشد. ولی همین‌قدر که می‌دانیم، این مسئله در بهره‌وری کل عوامل تولید اثرگذار است.

رئیس سابق سازمان بهره‌وری تاکید کرد: بهره‌وری نیروی کار اهمیتش خیلی زیاد است. اگر که نیروی کار ما لطمه ببیند، بهره‌وری‌اش پایین می‌آید در نتیجه بهره‌وری کل عوامل تولید پایین می‌آید. در نتیجه با خروج نیروی کار به این بنگاه صدماتی وارد می‌شود.

وی افزود: اگر این مسئله را در سطح کلان اقتصادی ببینیم، مهاجرت نیروی کار ماهر سبب می‌شود رشد اقتصادی پایین بیاید و این مسئله رفاه را پایین می‌آورد. همه این مسایل به دنبال هم هستند.

کد خبر: 50222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =