چه کسی رئیس جمهور ایالات متحده خواهد شد؟

سه روز دیگر یعنی ششم ژانویه آخرین مرحله از انتخابات آمریکا هم به پایان خواهد رسید و جهان سردمدار جدید آمریکا را رسما خواهد شناخت. هر چند تا امروز کمترین شکی در رئیس جمهور شدن جو بایدن نیست، و تقریبا همه دولت های دیگر جهان با ارسال تبریک به او، تکلیف را مشخص کرده اند.

به گزارش آتیه آنلاین ایرادی که در این بین وجود دارد شخصیتی به نام دونالد ترامپ است که برخلاف عرف معمول در ایالات متحده نه تنها رئیس جمهور منتخب را به رسمیت نشناخته، بلکه تلاش میکند تا در آخرین مرحله با تکیه بر امکانات قانونی، وضعیت را برای مدتی نامعلوم نامشخص کند. او از روز سوم نوامبر که در انتخابات شکست خورد تا امروز تمامی ساختار انتخاباتی و دادگاه های آمریکا را زیر سوال برده و هر روز با تکرار ادعاهای بی اساس خود طرفدارانش را تحریک به اقداماتی نظیر تجمع و تظاهرات میکند.

ششم ژانویه روز نهایی
سه روز دیگر اعضای کنگره آمریکا (متشکل از نمایندگان و سناتورها) در یک جلسه به بررسی و در نهایت تایید رای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) خواهند پرداخت. اتفاقی که تا امروز حالت عکس نداشته و همیشه فرد منتخب الکترال کالج مورد تایید کنگره هم قرار گرفته است. اما همانطور که گفته شد، شخصیتی که امروز در راس کاخ سفید نشسته است، قابل مقایسه با هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نیست و اتفاقا مایک پنس معاون او (که فردی اونجلیست است) ریاست جلسه کنگره آمریکا برای تایید نتیجه انتخابات را در روز موعود بر عهده خواهد داشت. نکته نگران کننده برای اکثریت دموکرات مجلس و پیروز انتخابات اینجاست که مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا از طرح سناتورها برای به چالش کشیدن پیروزی جو بایدن در انتخابات استقبال کرده است.  
دیروز گروهی از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در آمریکا می گویند از تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات خودداری خواهند کرد مگر آنکه کمیسیونی برای تحقیق درباره ادعاهای تقلب در انتخابات ایجاد شود. البته این گروه یازده نفر هستند که تقریبا ۱۰ درصد نمایندگان سنا را تشکیل خواهند داد. در حالی که میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا پیروزی آقای بایدن را به رسمیت شناخته و از اعضای حزب خود خواسته است به آن اعتراض نکنند. همچنین میت رامنی، سناتور برجسته جمهوری‌خواه، شدیدا گام‌ آنها را محکوم کرده و گفته این اقدام به طرز خطرناکی جمهوری دموکراتیک آمریکا را به خطر می‌اندازد.  
البته اینکه تصور کنیم نتایج انتخابات در آمریکا تغییر خواهد کرد، انتظار بیهوده ای است. اما روند همیشگی که هر دوره به شکل بی سر و صدا انجام می شد، حالا به مدد صفحه توییتر ترامپ و تعلیق ها و گره های داستانی، تبدیل به یکی از سینمایی ترین انتخابات های تاریخ آمریکا تبدیل شده است. دونالد ترامپ در آخرین تلاش های خود از هوادارانش خواسته که در روز ششم ژانویه (هفدهم دی ماه) به واشنگتن بیایند و تظاهراتی بزرگ به راه بیندازند. انتظار می رود هزاران نفر از طرفداران ترامپ از جمله گروه‌های راست افراطی انتظار می‌رود در روز جلسه مجلس سنا، در واشنگتن تجمع هایی برگزار کنند.

در کنگره چه خواهد گذشت؟
اعتراض حتی یک عضو مجلس نمایندگان و یک عضو مجلس سنا به نتایج تایید شده از سوی کالج انتخاباتی باید در یک مناظره دو ساعته به بحث و بعد به رای گذاشته شود. بنابراین به نظر می رسد تایید نهایی آرا در جلسه کنگره با اعتراض چند نماینده مجلس حامی ترامپ رو به رو شود. موضوعی که در سال ۲۰۰۰ هم در تایید آرای الکترال و اعتراض یک نماینده دموکرات اتفاق افتاد، اما اگر در مجلس سنا همراهی اتفاق نیفتد، اعتراض به رسمیت شناخته نخواهد شد. اما اگر نماینده ای اعتراض کند و سناتورها هم همراهی کنند یک مناظره دو ساعته اتفاق خواهد افتاد و پس از آن رای گیری خواهد شد. اگر نتایج کالج انتخاباتی، توسط اکثریت اعضای دو مجلس به نفع نماینده معترض رد شد، در این صورت البته ترامپ و پنس در روز اول بهمن سوگند یاد نخواهند کرد. چون دوره قانونی ریاست اینها هم در کاخ سفید به پایان رسیده و از طرفی جانشینی هم به رسمیت شناخته نشده است. در این صورت چه کسی رئیس جمهور (سرپرست ریاست جمهوری تا انتخابات مجدد) خواهد شد؟ «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به عنوان رئیس جمهوری تا شروع انتخابات زودهنگام بعدی کار را به دست خواهد گرفت.

چه کسی سوگند یاد خواهد کرد؟
دموکراتها در مجلس نمایندگان اکثریت دارند و برخی جمهوری خواهان در سنا هم گفته اند که نتایج را زیر سوال نخواهند برد. بنابراین پس از هفت هفته تلاش بی نتیجه و به دادگاه بردن ۵۷ پرونده حقوقی و شکست در تمامی این پرونده ها به علاوه تایید الکترال کالج و… سناریوی پیروزی ترامپ تقریبا غیرممکن است و به طور قطع کسی که در روز ۲۰ ژانویه در مقابل قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا سوگند خواهد خورد کسی جز «جو بایدن» نیست.
 

کد خبر: 5028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =