اقدامات تامین‌اجتماعی در فرهنگ‌سازی پیشگیری و درمان

معاونت فرهنگی اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی نقش موثری در تحکیم تعامل بین سازمان و بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و شرکای اجتماعی دارد؛ این معاونت با تدوین و اجرای برنامه‌های متنوع در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، در ایجاد همدلی، آگاه‌سازی و تقویت مشارکت مخاطبان در دست‌یابی به اهداف تامین‌اجتماعی همواره در حرکت است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اینک در آغاز هفته سلامت، اجرای طرح‌هایی با موضوع «فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده بهینه و مناسب بیمه‌شدگان از دارو» و «فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش بیماری‌های فراگیر» که از سوی این معاونت طراحی و عملیاتی شده است، در کنار حمایت‌های فرهنگی از طرح‌های بیمه ناباروری در راستای اجرای طرح «تعالی جمعیت و حمایت از خانواده» بهانه‌ای شد برای گفت‌گوی آتیه‌آنلاین با احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی که در پیش‌رو دارید.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تامین اجتماعی در زمینه سلامت کارگران از ابعاد فرهنگ سازی، چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها در سال ۹۸ و به منظور سلامت جامعه تحت پوشش و کاهش هزینه‌های سازمان، پیشنهاد اجرای دو عنوان طرح با موضوع‌های «فرهنگ سازی لازم در زمینه استفاده بهینه و مناسب بیمه شدگان از دارو و «فرهنگ سازی در زمینه کاهش بیماری‌های فراگیر»   را مطرح کرد که این طرح، پس از  تصویب در هیات محترم مدیره در قالب  برنامه عملیاتی، تحت عنوان «تدوین بسته فرهنگی ارتقاء سطح سلامت و ترویج مفاهیم درمانی برای بیمه شدگان» جهت اجرا به اداره کل فرهنگی و اجتماعی ابلاغ شد. بودجه عملیاتی این طرح در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵۰۰ میلیون ریال بوده است.

روند اجرای این طرح، چگونه انجام شد؟

برای اجرای برنامه عملیاتی مذکور پس از مکاتبه با مدیریت‌های درمان استان‌ها، وزارت بهداشت و معاونت درمان سازمان، بروشور، فیلم‌ و کلیپ‌های اطلاع‌رسانی تولید و پس از دسته بندی‌های لازم بر اساس نوع بیماری و نحوه استفاده از دارو در اختیار شرکای اجتماعی قرار گرفت. در کنار این اقدامات، اداره کل فرهنگی و اجتماعی نیز با همراهی اداره کل روابط عمومی نسبت به تهیه مالتی مدیا، موشن گرافی، فیلم، بروشور و ... در زمینه بیماری‌های فراگیر از قبیل قلبی عروقی- فشارخون- قند خون- ریه- کووید۱۹ و افسردگی اقدام کرد که این تولیدات نیز طریق کانال‌های ارتباطی و فضای مجازی در اختیار شرکای اجتماعی قرارداده شد.

تامین اجتماعی در زمینه تحکیم بنیان خانواده چه اقداماتی را انجام داده است؟

اقدامات سازمان تامین اجتماعی در حوزه تحکیم خانواده در دو بخش پوشش بیمه ناباروری و اقدامات کلی برای خانواده و زنان پی‌گیری‌های گسترده‌ای را انجام داده است؛ از جمله آن پوشش بیمه ناباروری است؛ براساس آخرین اطلاعات اخذ شده از حوزه معاونت درمان بیش از ۶۲۷۸ پرونده ناباروری در مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی تشکیل و مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد ریال بابت خسارات و هزینه‌های طرح مذکور پرداخت شده است.

فعالیت سازمان در حوزه خانواده و زنان شامل چه مواردی است؟

سازمان در حوزه خانواده و زنان نیز فعالیت گسترده‌ای داشته است که می‌توان به بیمه زنان خانه‌دار اشاره کرد؛ هدف از این طرح، گسترش و توسعه امر بیمه به آحاد افراد جامعه بود که بر اساس مصوبه هیأت مدیره سازمان «بیمه زنان خانه‌دار» با احراز شرایط مربوطه از تاریخ هفدهم آذر ۱۳۸۷ در زمره مشمولین مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار داده شده است. براین اساس زنان خانه‌دار می‌توانند در صورت تمایل به صورت خود اظهاری به عنوان «زنان خانه‌دار» با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از تعهدات قانونی این سازمان بهره‌مند شوند.

میزان استقبال از این بیمه چگونه بوده است؟

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان طی یک دهه بیش از ۷۵ هزار نفر از این افراد تحت شمول سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند و در حال حاضر جمعیت ۴۰۴ هزار و ۵۵۰ نفری را تشکیل می‌دهند.

سایر اقدامات سازمان در حوزه زنان و خانواده شامل چه مواردی است؟

یکی دیگر از این موارد، «بیمه زنان سرپرست خانوار» است که طیف وسیعی از زنان را دربر می‌گیرد؛ مربیان مهدکودک، زنان سرپرست خانواده و معلولان زن تحت پوشش بهزیستی از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی برخوردارند. این افراد می‌توانند با پرداخت یک چهارم از مبلغ حق بیمه واقعی از حمایت‌های سازمان بهره‌مند شوند و حدود ۵ درصد از کل بیمه شدگان اصلی زن سازمان را شامل می‌شوند. تعداد زنان سرپرست خانوار در حال حاضر حدود ۱۰۳ هزار نفر هستند.

کمک‌هزینه بارداری نیز از دیگر خدمات سازمان به شمار می‌رود؛ در جهت حفظ آرامش و توجه به مادران که همواره مورد تأکید دین مبین اسلام قرار گرفته، پرداخت کمک هزینه بارداری بدون محدویت تعداد اولاد به مادران انجام می‌شود. بر اساس آمار و اطلاعات، به طور متوسط سالیانه به بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مادران محترم که تحت پوشش سازمان قرار داشته‌اند کمک هزینه بارداری پرداخت شده است.

می‌توان گفت، کمک‌هزینه ازدواج نیز در همین راستا قرار دارد...

بله؛ یکی دیگر از تعهدات کوتاه مدت سازمان پرداخت کمک هزینه ازدواج به زوج‌های بیمه شده است که به نوعی مشوق ازدواج و ارائه حمایت مالی به خانواده‌های جوان (تحت پوشش سازمان) به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۹۲ هزار و ۹۵۰ زوج (بیمه شده) کمک هزینه ازدواج، معادل یک ماه پایه حقوق بیمه شده پرداخت شده است.

پرداخت بیمه بیکاری نیز یکی دیگر از خدمات ویژه سازمان به شمار می‌رود؛ اگر بیمه شده‌ای بدون میل و اراده خود بیکار شود، از این حمایت برخوردار می‌شود. به‌طور متوسط در هر سال بیش از ۵۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان زن که به نحوی از انحاء بیکار شده‌اند از مقرری بیمه بیکاری در سازمان استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است تعداد استفاده کنندگان از مقرری بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰، معادل ۱۶۰ هزار و ۸۵۸ نفر بوده است که ۳۶ درصد آن را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.

علاوه بر خدمات بیمه‌شدگان و خانواده‌های آنان، سازمان چه تعهداتی را برای بازماندگان دارد؟

براساس قوانین بیمه‌ای، بازماندگان بیمه‌شدگان نیز از پوشش تامین‌اجتماعی برخوردار می‌شوند که برقراری مستمری بازماندگان از جمله آن است؛ چتر حمایتی تأمین اجتماعی برای خانواده بیمه شدگان از اولین پرداخت حق بیمه بر سر آنان گسترده شده و در صورت تداوم پرداخت حق بیمه این پوشش حمایتی تا پایان عمر حیات ادامه می‌یابد و پس از فوت بیمه شده نیز خانواده او از خدمات حمایتی ویژه سازمان بهره‌مند می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت، یکی از خدمات حمایتی بیمه‌ای تأمین اجتماعی که در راستای حمایت خانواده وضع شده، برقراری مستمری برای بازماندگان است که عمدتا زنان را شامل می‌شود. براین اساس در حال حاضر در سازمان بیش از یک میلیون نفر از بانوان کشور از مستمری بازماندگان سازمان استفاده می‌کنند و سهم زنان از مستمری‌بگیران اصلی و تبعی سازمان ۶۲ درصد است. در اینجا لازم است به برقراری قانون مستمری مجدد نیز اشاره کنم؛ پرداخت مستمری به زنانی که پس از فوت همسر اول مبادرت به ازدواج مجدد می‌کنند، یکی دیگر از اقداماتی است که در راستای حمایت از کانون خانواده در سطح کشور در سازمان انجام می‌شود.

از دیگر خدمات خاص سازمان برای زنانی که به هر دلیل از همسران خود جدا شده و اشتغال به‌کار ندارند و همچنین از محلی تامین معیشت نمی‌شوند، در صورتی که یکی از والدین آنان مستمری بگیر بوده می‌توانند مجدد تحت پوشش سازمان قرار گرفته و در صورت فوت والدین از مستمری بازماندگان استفاده کنند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی چه تعامل موثری با کارگران در زمینه اجرای اهداف و راهبردهای خود دارد؟

این معاونت «بسته» ‌های متنوعی را در ایجاد و گسترش تعامل با کارگران تدارک دیده و عملیاتی کرده است؛ از جمله آن می‌توان به تهیه و توسعه بسته‌های فرهنگی و اجتماعی برای ارتقاء سطح سلامت و ترویج مفاهیم درمانی برای مخاطبان سازمان اشاره کرد. اجرا و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی جهت گسترش پوشش بیمه‌ای و نیز گسترش ارتباط نظام‌مند با نهادهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی (شورای راهبردی شرکای اجتماعی) از دیگر موارد است.

اقدامات این معاونت از ابعاد آموزشی چگونه بوده است؟

برنامه‌های آموزشی نیز بسیار متنوع و گسترده است؛ در این راستا می‌توان به تولید محتوا و اجرای برنامه‌های آموزشی (مراقبتی و نگهداری از سالمندان) و نیز تولید و توسعه بسته‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات تامین اجتماعی ویژه کارگران اشاره کرد. در کنار این امور، برنامه‌هایی مانند برگزاری کارگاه ارتقای سطح آگاهی باز آموزی قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی در حوزه مشاغل سخت و زیان آور و کارگاه  بازآموزی قوانین ومقررات هیات‌های بدوی تشخیص مطالبات جهت اعضای تشکل‌های کارگری در کشور به اجرا درآمده است. همچنین برنامه ریزی برای حضور در کارگاه‌های بزرگ صنعتی و خدماتی (بیش از ۵۰۰ نفر) برای تبیین و تشریح مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی برای بیمه شدگان عملیاتی شده است.

این اقدامات از ابعاد فرهنگی شامل چه مواردی بوده است؟

باید اشاره کنم که این معاونت همواره در چارچوب بازدیدهای دوره‌ای از استان‌ها، نشست‌های تخصصی با شرکای اجتماعی برگزار می‌کند و به ویژه در هفته کارگر در دو هفته اخیر، این تعامل در کنار برنامه‌های متنوع مربوط به این هفته، افزایش یافته بود؛ اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به مناسبت اربعین سال ۱۴۰۱ به ویژه در پایگاه‌های موکب‌های درمانی نقاط مرزی از دیگر اقدامات است. همچنین ترویج، اجتماعی‌سازی و نظارت بر اجرای سند حقوق شهروندی در حفظ شان و تکریم بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از سوی این معاونت پی‌گیری می‌شود و علاوه بر آن ساخت و تولید فیلم کوتاه (۱۰۰ ثانیه‌ای)، برنامه رادیویی کارشناسی محور (هر برنامه ۳۰ دقیقه) و تولید ویژه‌نامه موضوعی ضمیمه هفته‌نامه آتیه‌نو در حوزه کارگران و کارفرمایان از مهمترین اقدامات به شمار می‌رود. باید تولید محتوا و اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی، ارتباطی و ...) را نیز به این اقدامات بیفزایم.

بالاخره اینکه از ابعاد مالی چه حمایت‌هایی برای فعالیت تشکل‌ها ارائه می‌شود؟

تشکل‌های قانونی کارگری، کارفرمائی و بازنشستگی مطابق با ضوابط مصوب هیات‌مدیره و در چارچوب برنامه و بودجه مصوب، مساعدت مالی تامین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. همچنین تامین‌اجتماعی برای خرید و احداث مسکن بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (تعاونی، انفرادی) و وام‌های قرض‌الحسنه از محل وجوه اداره شده براساس ضوابطی که به تصویب هیات‌مدیره می‌رسد، تسهیلات مالی اعطا می‌کند.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها چه تعامل موثری با کارفرمایان در زمینه اجرای اهداف و راهبردهای خود دارد؟

مهمترین اقدامات این معاونت طی سال ۱۴۰۰ در ارتباط با کارفرمایان و سازمان‌ها شامل اجرای طرح مشاوره کارگاهی، برای بیش از ۹۰۰ کارگاه بزرگ، اجرای طرح گفتمان مردمی تامین با کارفرمایان و پیمانکاران و  پاسخگویی بیش از ۷۰۰۰ پیام و نیز برگزاری سالانه جشنواره ملی و استانی معرفی چهره‌های برتر حوزه کارفرمایی و کارآفرینی است که ۳۳ کارفرمای سطح ملی و ۲۱۷ کارفرمای نمونه سطح دو و سه معرفی شدند. همچنین برگزاری سالانه همایش آموزشی و هم‌اندیشی رابطان بیمه‌ای در ۳۳ استان و آموزش حداقل ۴۰۰۰ نفر در ۴۰ همایش و نیز برگزاری سمینارهای گفتمان سازی تامین اجتماعی؛ حداقل ۵۰ سمینار به اجرا درآمده است. طراحی، تولید و چاپ ۱۰ عنوان بروشور اطلاع رسانی ویژه کارفرمایان و سازمان‌ها؛ از هر عنوان بروشور ۵۰۰۰ نسخه، آموزش منطقه‌ای اعضای هیات‌های تشخیص مطالبات بدوی و تجدیدنظر و برپایی غرفه اطلاع رسانی و ارائه مشاوره تخصصی به کارفرمایان در نمایشگاه‌های تخصصی از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌رود.

کد خبر: 50329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =