حفظ سلامت روانی دانشجویان باید یکی از اولویت ها باشد

یک استاد روانشناسی دانشگاه گفت: بی توجهی به خدمات سلامت روان دانشجویان نه تنها آینده سلامت روانی کشور را در کوتاه مدت به خطر می اندازد بلکه این قشر به عنوان گردانندگان آینده کشور نخواهند توانست نقش سالمی را در اداره جامعه ایفا کنند.

مهدی لشگری در گفت وگو با آتیه آنلاین با اشاره به آثار کرونا بر افراد جامعه تاکید کرد: در مورد آثار روانی کرونا در جامعه هنوز پژوهش‌ها در حال انجام هستند، البته معلوم نیست که این اثرات عوارض ناشی از قرنطینه و یا مسایل اقتصادی و اجتماعی است و یا خود ویروس بر روی ساختار مغز و عملکرد آن تاثیر می گذارد به هر حال آنچه که مشخص است تأثیر روانی کرونا بر جامعه و به خصوص دانشجویان در مطالعات دو سال گذشته تایید شده است.

وی اضافه کرد: دانشجویان مانند سایر اقشار جامعه دچار عوارض روانی ناشی از همه گیری بیماری کرونا و قرنطینه شده اند و آسیب پذیری  آنها  به عنوان نسل جوان و آینده ساز در ابعاد روانی می تواند تاثیرات بلندمدتی در سلامت روان جامعه داشته باشد و به عنوان پدران و مادران نسل آینده از تربیت سالم نسل بعدی عاجز خواهند بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه  در پاسخ به این پرسش که «بیشترین آمار مراجعه کننده به مراکز مشاوره ناشی از چه مشکلات روانی است؟ »، گفت: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد  اضطراب بیماری، اضطراب جدایی، اضطراب پس از حادثه، وسواس و افسردگی جزو شایع‌ترین اختلالات روانی بالینی پس از شیوع همه گیری کرونا بودند که البته دانشجویان نیز به عنوان بخشی از جامعه شامل این آمار می شوند.

لشکری ادامه داد: به نظر می رسد فعال کردن  دفاتر مشاوره دانشگاه‌ها در غربالگری افراد با آسیب پذیری بالاتر و انجام اقدامات لازم مشاوره‌ای و گاهی روانپزشکی می‌تواند گام موثری در ارتقای سلامت روان دانشجویان باشد.

این دکترای روانشناسی بالینی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های مشاوره‌ای و شرایط اقتصادی کشور، طبیعتا تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مشاوره می تواند با صرفه جویی در هزینه های خانوار در هدایت افراد برای استفاده از خدمات مشاوره ای بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی روانی دانشجویان از این جهت که نیروی پیشران آینده جامعه محسوب می شوند بسیار اهمیت دارد، افزود: اگر این قشر از جامعه به دلیل عوارض روانی مثل افسردگی و انواع اضطراب دچار اختلال در عملکرد شود مطمئنا جامعه در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و به گسترش عوارض کرونا تا سال‌های بعد دامن خواهد زد  و چه بسا اگر در آینده مجددا بیماری همه‌گیری دیگری در کشور شیوع پیدا کند، آسیب پذیری جامعه بیشتر خواهد شد.

کد خبر: 50335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =