«مدیریت بحران» نبض حیات مراکز درمانی

رئیس اداره بهداشت حرفه‌ای و طب‌ کار مدیریت درمان تامین‌اجتماعی خراسان شمالی مجموعه اقداماتی را که در راستای «مدیریت بحران» مراکز درمانی هنگام وقوع حوادث به عمل می‌آید، به عنوان نبض حیات عوامل بیمارستانی عنوان کرد که می‌تواند ضامن تداوم زندگی نیروی انسانی و ساختار فیزیکی مراکز شود.

بهروز فکور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در سومین روز از هفته سلامت که با عنوان «مدیریت حوادث و بلایا» نام‌گذاری شده است، با اشاره به مهمترین تدابیر بیمارستانی برای پیشگیری از بحران از منظر حوادث و بلایا، افزود:  گام نخست این تدابیر تاسیس فرماندهی حادثه بیمارستانی  (HICS) است؛ به دنبال آن اتاق فرماندهی حادثه با تجهیزات و ملزومات مناسب تعیین و پس از انتخاب اعضا، شرح وظایف آن‌ها نیز ابلاغ می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مدیریت بحران، شناسایی عوامل خطرآفرین داخلی و خارجی است و با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تمامی همکاران، توانایی آن‌ها در مقابله با خطرهای احتمالی و تدابیر پیشگیرانه، افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مانورها و تمرین‌های دورمیزی قبل وقوع بحران نیز برگزار می‌شود که تمرین مناسبی برای آمادگی و هماهنگی کارکنان در مقابله با حوادث است.

رئیس اداره بهداشت حرفه‌ای و طب‌ کار مدیریت درمان خراسان شمالی، برگزاری منظم کمیته مدیریت بحران را از دیگر اقدامات موثر عنوان کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم این کمیته‌ها، تجزیه‌وتحلیل و ریشه‌یابی حوادث در جهت پیشگیری از تکرار حوادث مشابه است. همچنین با آسیب‌شناسی از وضعیت موجود بیمارستانی، تجهیزات مورد نیاز هنگام بروز بحران‌ها تهیه و تامین می‌شود.

فکور در تشریح چگونگی مدیریت هنگام حوادث تصریح کرد: ابتدا، سامانه فرماندهی حادثه توسط فرمانده حادثه که شامل رئیس بیمارستان یا جانشین او است، فعال شده و اطلاع‌رسانی لازم به اعضا و کارکنان انجام می‌شود. به این ترتیب، در اسرع وقت اعضا در محل حادثه حضور پیدا کرده و با توجه به شرح وظایف محوله و با نظر فرمانده حادثه اقدامات لازم را درخصوص کنترل بحران و کاهش صدمات به عمل می‌آورند.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی تحت پوشش این مدیریت از نظر استقامت در شرایط بحرانی، پایش می‌شود، افزود: ایمنی سالیانه مراکز درمانی و بیمارستانی براساس چک‌لیست‌های کتاب FHSI انجام شده و از سه منظر سازه‌ای، غیرسازه‌ای و عملکردی بررسی می‌شود.

رئیس اداره بهداشت حرفه‌ای و طب‌ کار مدیریت درمان خراسان شمالی، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های سال گذشته و براساس امتیاز چک‌لیست‌ها، بیمارستان ثامن‌الائمه (ع) بجنورد از نظر سازه‌ای و غیرسازه‌ای از مقاومت بالایی برخوردار بوده و تنها در برخی از موارد جزئی، تقویت ستون سازه‌ای برای ایمنی بیشتر انجام شده است.

فکور گفت:‌ در بحث عملکردی نیز تدابیری اندیشیده شده است تا جهت تاب‌آوری بالاتر و پاسخ‌دهی مناسب‌تر هنگام بروز بحران‌ها، افزایش ظرفیت در سه حوزه فضای فیزیکی، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی ایجاد شود.

کد خبر: 50393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =