«عدالت در سلامت»؛ دسترسی کافی و بهنگام به خدمات است

رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش‌که «یکی از مهم‌ترین موضوعات در اخلاق پزشکی، عدالت در سلامت است، منظور از عدالت در سلامت چیست؟»، گفت: عدالت در سلامت بر این مهم دلالت دارد که تمام‌کسانی که به خدمات سلامت نیاز دارند بتوانند به خدمات بهنگام و به مقدار کفایت دسترسی داشته باشند و نظام سلامت مکانیسم دقیقی تعریف کند که امکان بهره‌مندی از این خدمات را برای افراد نیازمند فراهم کند.

حمیدرضا شیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: نیازها وانتظارات مردم همواره درحال تغییر است و برآوردن عادلانه آنها مستلزم نگاهی عمیق‌تر به بخش‌های مختلف جامعه ‌و تدوین ‌اجرای برنامه‌های توسعه است.

وی در خصوص عوامل موثر در بروز بی‌عدالتی در سلامت و مصادیق آن تصریح کرد: شرایط اجتماعی- اقتصادی و مهم‌تر امکانات مالی تاثیر مستقیمی در برقراری عدالت و یا بی‌عدالتی در سلامت دارند.

شیری نیازهای سلامتی ‌و پیشگیری در دهک‌های پایین جامعه را بسیار متفاوت دانست و افزود: افراد و استان های کم برخوردار دسترسی کمتری به خدمات سلامت دارند چرا که امکانات در پایتخت و مراکز استان‌ها است و این موضوع به عدم دسترسی تمام طیف‌های مختلف جامعه (به خصوص دهک های پایین) به خدمات درمانی دامن می زند و این مساله به بروز بی عدالتی در سلامت  را در کشور منجر می شود.

رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان در پاسخ به اینکه «بی‌عدالتی در سلامت چه تبعاتی دارد؟»، گفت: آسیب‌پذیری جسمی و روانی یکی از اصلی‌ترین تبعات بی‌عدالتی در سلامت است این موضوع سطح اعتماد عمومی را در کشور کاهش می دهد، در عین حال بهره وری پایین اقتصادی وکاهش رشد اقتصادی ناشی از این مساله قابل تامل است.

شیری افزایش هزینه‌های سالمندی، کاهش طول عمر متوسط ‌و افزایش مرگ ومیر در گروه‌های اجتماعی، نژادی یا قومی در سطوح پایین جامعه را از دیگر تبعات بی‌عدالتی در سلامت عنوان کرد.

نقش تامین اجتماعی در برقراری عدالت در سلامت

وی در تبیین اقدامات تامین اجتماعی در جهت برقراری عدالت در سلامت گفت: اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک در تمامی مراکز ملکی سازمان و اجرای نسخه نویسی در مراکز طرف قرارداد به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات تامین‌اجتماعی توانسته است مسیر دسترسی تمام افراد تحت‌پوشش را به خدمات درمانی هموار کند.

وی ادامه داد: گسترش و تجهیز مراکز درمانی در اکثر نقاط کشور، پرداخت کامل هزینه‌های درمانی افراد بالای ۶۰ سال در تمامی مراکز درمانی و غربالگری ‌طب پیشگیری سرطان سینه وکولورکتال از دیگر اقدامات سازمان در زمینه عدالت محوری در حوزه ارایه خدمات سلامت است، همچنین حمایت مالی در ایام استعلاجی و برقراری مستمری در موارد از کار افتادگی نیز خدمتی بزرگ برای تمام افراد تحت پوشش سازمان است.

شیری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی بزرگ‌ترین تولیدکننده دارو در کشور است بر نقش کلیدی این سازمان در رسیدن به خودکفایی در این زمینه کاهش قیمت دارو و تاکید کرد.

رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان در خصوص راهکارهای تحقق عدالت در حوزه سلامت در کشور تاکید کرد: گسترش کمی ‌وکیفی بیمه های اجتماعی در جهت پوشش هزینه های سلامت و همچنین توسعه نظام مند این سازمان می تواند بسار کارساز باشد، همچنین اعمال مکانیسم‌های نظارتی و ممانعت از افزایش قیمت‌ها در نظام سلامت باید در اولویت اقدامی قرار گیرد.

وی افزود: گسترش پزشکان خانواده و ارائه خدمات در حوزه سلامت، افزایش بهره مندی عموم مردم از خدمات سلامت و تخصیص عادلانه منابع وایجاد و برقراری به عدالت وحقوق بیماران مسیر تحقق عدالت در حوزه سلامت را هموارتر می کنند.

کد خبر: 50402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =