قیمت برخی از وسایل کمک توانبخشی ۱۰ برابر افزایش داشته است

آماری که در خصوص معلولیت‌های جسمی- حرکتی و شنوایی داریم، نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از معلولیت‌های بارز ما در معلولیت‌های جسمی- حرکتی در وضعیت شدید و خیلی شدید قرار دارند و این تعداد، نیاز شدید به لوازم کمک توانبخشی دارند. از سوی دیگر حدود ۴۰ درصد نیز افراد دارای معلولیت متوسط هستند. حداقل نصف این تعداد به‌نوعی نیازمند این لوازم کمک توانبخشی مختلف هستند. در حوزه ناشنوایی نیز بر اساس آمارها حدود ۶۰ درصد از افراد کم‌شنوا و ناشنوا نیاز به سمعک دارند. در موضوع نابینایان نیز به همین صورت است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به نظر می رسد بیشترین نیاز به لوازم کمک توانبخشی در میان معلولان به مشکلات بینایی مرتبط می‌شود، به این معنی که تقریبا ۸۰ درصد این افراد به لوازم کمک توانبخشی در حوزه بینایی نیاز دارند مانند درشت نما، دستگاه تایپ مخصوص و انواع اپلیکیشن‌هایی که جدیدا به بازار آمده است تا بتوانند دسترس‌پذیری بیشتری به خدمات داشته باشند. بسیاری از معلولان معتقد هستند که وسایل توانبخشی افراد دارای معلولیت و همچنین وسایل توانبخشی مراکز درمانی توانبخشی مثل وسایل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و … با ارزهای بسیار گران‌قیمت و ارزهای وسایل غیرضروری وارد کشور می‌شود و این مساله شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی وسایل و تجهیزات توانبخشی در کشور است.

به نظرشان وسایل کمک توانبخشی کالای لوکس هستند

کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران و رییس انجمن معلولان جسمی حرکتی در گفت و گو با آتیه‌آنلاین با اشاره به پیگیری‌های انجمن‌ها و جامعه معلولان در این خصوص در دولت قبلی  یادآور شد: سال ۱۳۹۷ که حذف ارزترجیحی از وسایل و تجهیزات کمک توانبخشی مطرح شد مکاتبات و پیگیری های فراوانی از سوی انجمن‌ها و نمایندگان جامعه معلولان صورت گرفت اما آن مکاتبات مورد توجه قرار نگرفت و بی نتیجه ماند.

وی تصریح کرد: به وسایل کمک توانبخشی  به عنوان کالای تجملی، لوکس و یا غیرضروری نگاه کردند و می‌کنند در صورتی که این تجهیزات لازمه زندگی و یکی از نیازهای اساسی معلولان برای داشتن زندگی معمولی و همچنین زمینه ساز حضور آنها در اجتماع به شمار می آیند.  

عاروان خاطرنشان کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت سمعک در بازار آزاد از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و حتی به ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد و حتی بسیاری از افراد حتی قدرت خرید سمعک در پایین‌ترین قیمت را هم ندارند.

وی با تاکید بر افزایش بعضا 10 برابری قیمت برخی از تجهیزات کمک توانبخشی در سال‌های اخیر گفت: ویلچر ۳۰۰ هزار تومانی به بیش از ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت کفش طبی و بریس مورد نیاز افراد دارای معلولیت ناشی از فلج از ۵۰۰ هزار تومان به بیش از ۳ تا ۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

 گرانی‌ها زندگی معلولان را غم انگیزتر کرده است

عاروان با ابراز نگرانی از تبعات اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از تمام کالاها، تصریح کرد: اجرای این طرح به نظر می رسد که به گران تر شدن اقلام اساسی و ضروری مردم منجر شود و در این میان جامعه معلولان که بعضا برخی از آنها تراژدی زندگی شان وابسته به مستمری ماهانه پرداختی بهزیستی است غم انگیز هم می شود، در شرایط کنونی که درآمد زیر ۱۰ میلیون تومان را زیر فقر تلقی می کنند معلولی که سال جاری  با افزایش ۲۰ درصد، مستمری ماهانه اش به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است چطور می تواند زندگی بی دغدغه ای داشته باشد.  

وسایل کمک توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار گیرند

وی تحت پوشش بیمه قرار گرفتن وسایل کمک توانبخشی را یکی از بهترین راهکارها برای فشار کمتر به جامعه معولان عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد اگر تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار گیرند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز دستور العملی برای تحت پوشش بیمه ای شدن این وسایل با سقف زمانی مصرف  مشخص (مثلا بیمه هر سه سال مبلغ خرید یک بریس، ویلچر و... را پوشش بدهد) تدوین کنند تا حدودی مشکلات معلولان کاسته می شود.  

عاروان گفت: اگرچه  انجمن ها و نمایندگان معلولان در حال پیگیری تحقق این مهم با مجلس، وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گرو سازمان بهزیستی هستند اما لازمه اجرایی شدن آن مهم، درک شرایط بسیار سخت معلولان و پیگیری مصرانه و اراده قوی دولتمردان را می طلبد.

کد خبر: 50405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =