بیمه پایه مشاوره و بیمه تکمیلی مشاوره قبل از ازدواج در قانون آمده است

اخیرا مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  بیش از ۹۵ درصد بودجه مجموعه نظام سلامت صرف ارائه خدمات بهداشتی- درمانی با رویکرد سلامت جسم می‌شود و کمتر به سلامت روان جامعه و مردم توجه می‌شود به طوری که تنها ۵ درصد از بودجه نظام سلامت صرف سلامت روان می‌شود. وی خاطرنشان کرده بود که ما در ایامی زندگی می‌کنیم که در دو سال گذشته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کرونا در ارتباط بوده‌ایم و خانواده ها، دوستان وهمکاران این موضوع را تجربه کردند. عزیزان ما در حوزه دانشجویی بعضا ناملایمات و تجربه‌های شوم و مرگ عزیزان خود را شاهد بودند و به نظر می‌آید بد نباشد در حوزه سلامت روان، مسوولان مربوطه و دست‌اندرکاران نظام بهداشت و درمان، به صورت جدی برنامه ریزی‌های منسجمی در این مسیر داشته باشند. ما باید در راستای ارتقای سلامت روان دانشجویان خود که قشری نخبه، اندیشمند و تاثیرگذار هستند برنامه‌ریزی های مفصلی داشته باشیم و رسالت معاونت فرهنگی و دانشجویی در این راستا خطیر و سنگین است.

به گزارش آتیه آنلاین، حمید رضا اشراقی گفته بود که اگر برای هر دانشجو، مبلغ ۵۰ هزارتومان در سال به عنوان سرانه سلامت روان در نظر بگیریم، با کمک اساتید و کارشناسان حوزه سلامت روان و مشاوران باتجربه که جزو اقشار دغدغه مند و تاثیرگذار هستند، می‌توان برنامه ریزی های خوبی در این حوزه انجام دهیم.

انتشار این خبر فرصت مغتنمی فراهم کرد که  در گفت وگویی با بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با طرح اینکه «چرا این شیوه تخصیص دهی اعتبار و به نوعی کم اهمیت جلوه دادن ضرورت ارایه خدمات سلامت روان رایج است؟» عنوان کرد: حال جای این پرسش هست که آیا واقعا  این پنج درصد  صرف سلامت روان می شود یا خیر؟ زمانی صحبت از سلامت روان می شود بیشتر درمان بیمارن روانی یا ارایه خدمات مراکز جامع سلامت موردنظر است  و سلامت روان یکی از مجموعه های خدمات است.

وی افزود:  بودجه که توزیع می شود می گویند پیامد آن سلامت روان است. در صورتی که به نظر می رسد بیشتر اقدامات پسا آسیبی است و کمتر اقدامات ارتقایی،  پیشگیرانه و پایه ای مدنظر است و شاید اگر از این منظر نگاه کنیم به نظر می رسد  اعتبارات به درستی توزیع نمی شود.

همچنین در تشریح بسته خدمتی استاندارد مشاوره سازمان بهزیستی کشور مورد تایید شورای عالی بیمه سلامت، گفت: بسته پیشنهادی سازمان حوزه اجتماعی – ارتقایی است و باید بر پایه  زیرساخت های مبتنی بر سلامت اجتماعی پیاده سازی شود و درست تر این است که هر مجموعه بیمه سلامتی که می خواهد این بسته را  اجرایی کند در تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی باشد.

وحیدنیا گفت: بحث بیمه پایه مشاوره و بیمه تکمیلی مشاوره قبل از ازدواج در قانون  مشخص  شده است  و  باید با تامین اعتبار آن از سوی دولت انجام شود و لو اینکه این مساله برای سازمان های بیمه گر صرفه اقتصادی نداشته باشد و نخواهند مستقیما ورود کنند اما دولت باید ورود کند و این موضوع اجرایی شود.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:  این بسته خدمتی شامل خدمات آموزشی ومشاوره ای است و افراد  می توانند قبل از ادرواج، حین ازدواج و تا پنج سال پس از آن خدمت مشاوره ای را دریافت کنند، جنس آموزش های پیش بینی شده در این بسته  آموزش تخصصی زوجین  است و شناسایی مسایل حاد و ارایه راهکار پیش بینی شده است،  موضوعات محور خانواده در این بسته  تفکیک شده است و حداقل جلسات لازم برای مشاوره های خانواده را شامل می‌شود.

وحیدنیا تاکید کرد: تدوین این بسته خدمتی برآمده از مشورت سایر دستگاه‌ها و متخصصان در حوزه بیمه است و  کارشناسان ذیربط دستگاه های بیمه‌گر باید به این مهم ورود پیدا کنند و برآورد دقیقی از منابع مالی و اعتباری لازم برای این موضوع داشته باشند و باید با گزارش گیری،  مشخص کنند که دولت بر اساس چه استراتژی و در چه مرحله ای برای  پیاده سازی به این طرح ورود کند.

وی یادآور شد: علی القائده افراد مجاز باید برای مداخلات اجتماعی پروانه‌های صلاحیت فردی را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و پروانه فعالیت در مرکز را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کنند در این صورت می توانند مشمول این بسته شوندو از این خدمت بهره مند شوند.

کد خبر: 50428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =