ایجاد اشتغال برای ۶ هزار نفر

دبیر انجمن ذغالسنگ گفت در سال‌های اخیر شستا به سرمایه‌گذاری در حوزه ذغالسنگ ورود مناسبی داشته و برای ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تمرکز سرمایه‌گذاری‌های تامین اجتماعی در مناطق محروم، یکی از سیاست‌های اصلی این سازمان است. یکی از مهمترین اهداف این سیاست، محرومیت‌زدایی در این مناطق است. سازمان تامین اجتماعی در این مسیر از بازوی سرمایه‌گذاری خود یعنی شستا کمک می‌گیرد.

سعید صمدی دبیر انجمن ذغالسنگ در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اقدامات شستا در حوزه ذغالسنگ بیان می‌کند: شستا خوشبختانه در چند سال اخیر خواسته یا ناخواسته در حوزه ذغال خوب وارد شده است.

وی افزود: شستا یک معدن ذغالسنگ در طبس دارد و سهامدار ذوب آهن اصفهان است که یکسری شرکت‌ها در زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان، در معادن البرز مرکزی فعال هستند.

صمدی گفت: این زیرساخت‌ها توسط شستا ایجاد نشده اما به تدریج در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

وی درباره تاثیر اقدامات شستا بر حفظ و توسعه زیرساخت‌هایی که در اختیارش قرار گرفته است، یادآور شد: بد نیست بدانید تقریبا ۶۰ درصد تولید ذغال ایران در زیر مجموعه شستا است.

صمدی اضافه کرد: خوشبختانه ذغال به یک حوزه به نسبت خوب از نظر اقتصادی تبدیل شده است. قیمت جهانی ذغال بالا کشیده است و طبیعتا سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند خیلی آورد خوبی داشته باشد.

او گفت: بد نیست بدانید شرکت‌های ذغالی شستا که در بورس هستند، سال گذشته و سال قبلش بالاترین سود را حتی در مقایسه با آهنی‌ها دادند.

دبیر انجمن ذغالسنگ درباره تاثیر اقدامات شستا بر ایجاد اشتغال، بیان کرد: ما محاسبه دقیق نکرده‌ایم اما به نظر می‌رسد در مجموعه معادن ذغالسنگ شستا چیزی حدود ۶ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده باشد. ایجاد این میزان اشتغال در حوزه ذغالسنگ، رقم پایینی نیست.

وی افزود: معادن ذغالسنگ در جاهای پرت است. در جاهای کمتر توسعه یافته و دور از مرکز این معادن مستقر هستند. با این اقدامات از توسعه کشور چیز نصیب مناطق محروم می‌شود.

صمدی بیان کرد: شما یک واحد صنعتی ذغالسنگی معدنی را وقتی در منطقه محروم راه‌اندازی می‌کنید، ضریب بهره‌وری کارتان خیلی بالاتر است تا اینکه چنین کاری را در منطقه برخوردار انجام دهید.

وی ادامه داد: زیرا در جهت توسعه منطقه کار می‌کنید از سوی دیگر مردم منطقه را تثبیت می‌کنید تا مهاجرت نکنند و در مناطق خود باقی بمانند.

دبیر انجمن ذغالسنگ عنوان کرد: ذغال هم یک حوزه‌ای است که نیروی انسانی خیلی بالایی نیاز دارد. فکر نمی‌کنم در صنایع و معادن هیچ مجموعه‌ای به اندازه ذغالسنگ به نیروی انسانی وابسته باشد و با اندک سرمایه‌گذاری مقدار زیادی اشتغال ایجاد می‌شود.

وی درباره اقدامات شستا برای بهبود ایمنی معادن یادآور شد: حوزه ایمنی معادن، یک بحث کلی در کشور است. ما به‌عنوان انجمن یکسری استانداردهای جدید تعریف کردیم و فشار آوردیم. در حال حاضر وضع معادن ذغالسنگ کمی خوب شده است.

صمدی بیان کرد: معادن شستا هم به نسبت معادن بزرگی هستند و به‌خصوص معدن اصلی این مجموعه که در طبس است، معدن بزرگ و مدرن‌تری است. به نسبت بزرگتر و مدرن‌تر بودن هم ضریب ایمنی بالاتری دارد اما اگر واقعیتش را بخواهید، شستا به صورت اختصاصی روی ایمنی کار نکرده است.

وی افزود: یکسری ضوابط در این رابطه وجود دارد که انجمن ذغالسنگ، سازمان نظام مهندسی و وزارت صمت آن را بررسی می‌کنند و بر اساس آن ضوابط ایمنی تعریف می‌کنند تا حوادث کاهش یابد.

دبیر انجمن ذغالسنگ گفت: متاسفانه حوادث معدن در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاست.

کد خبر: 50690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =