حفظ شان روستاییان با پوشش بیمه‌ای

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: به جای آنکه دائما بر جمعیت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه کنیم باید با پوشش بیمه‌ای، شان روستاییان و عشایر را حفظ کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین، سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه اجلاس سراسری مدیران صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر که امروز در سالن تلاش برگزار شد، بیان کرد: دولت سیزدهم از ابتدا که روی کار آمده است، به مناطق محروم توجه داشته است.

وی افزود: ۲۱ میلیون روستایی در کشور وجود دارد، این تعداد ۲۶ درصد در سبد اقتصادی کشور و تولید ناخالص داخلی نقش دارند. این میزان تولید شامل صنعت، کشاورزی و معدن است.

به گفته مدنی در سال‌های گذشته سهم مناطق محروم و جامعه روستایی از بودجه کشور زیر یک درصد بوده است.

وی افزود: دولت سیزدهم از ابتدا به موضوع روستا و مناطق محروم توجه داشته است. در حال حاضر آیین نامه مربوط به تبصره ۱۸ در دولت دنبال می‌شود و در بند تولید و بهره‌وری مقرر شد که سهم جامعه روستایی افزایش یابد.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت بر ایجاد عدالت در جامعه روستایی تاکید دارد، از ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در مناطق روستایی و حاشیه شهری با همکاری نهادها خبر داد.

وی تاکید کرد: ایجاد اشتغال و پوشش‌های بیمه‌ای در حفظ کرامت افراد موثر است.

مدنی افزود: توانمندسازی خانواده‌های دچار فقر در بدنه دولت در حال پیگیری است. در همین راستا، قرار است ۱۱۰ هزار پنل خورشیدی و نیروگاه خورشیدی در اختیار این تعداد خانوار قرار گیرد تا هم تولید کننده برق باشند و هم به اقتصاد کشور کمک کنند و توانمند شوند.

به گفته وی، در حوزه بیمه سلامت در این دولت اقدامات مفیدی رخ داد و دهک‌های مستضعف جامعه به صورت رایگان بیمه سلامت شدند.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: خدمتی که امروز شاهد آن بودیم و اقدام برای پوشش بیمه‌ای یک میلیون روستایی و عشایر کار بسیار ارزشمندی است. این تکلیف از سال ۸۵ بر عهده دولت‌ها بوده است اما تاکنون اجرایی نشده است. در دولت‌های قبلی قرار بود دو ساله جمعیت عشایر بیمه شوند.

وی افزود: تا کنون ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. اگر عدد یک میلیون نفر محقق شود، دو و نیم برابر عملکرد قبلی است.

مدنی گفت: یک جاهایی باید پرداخت معیشتی داشت که آن هم باید با حفظ کرامت باشد ولی این روند را تا چه زمانی می‌توان ادامه داد؟

روستاها پیر می‌شوند

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری عنوان کرد: روستاهای ما با سرعت بیشتری به سمت پیر شدن می‌رود. آمار ازدواج در روستاها نگران کننده است. در طول پنج سال ازدواج در روستاهای ما نصف شده است. البته در زمان کرونا ازدواج کمی بیشتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر روستایی که باید کانون ارتزاق کشور باشد، پیر شده و به کانونی برای افزایش افراد تحت پوشش بهزیستی تبدیل شده است.

مدنی گفت: چه سیاست‌هایی در کشور دنبال می‌شود که فضای روستا به این صورت درآمده است. این شهرسازی بی‌رویه که متاسفانه مخصوصا در دو دولت قبل اتفاق افتاده است، بر چه مبنایی بوده است. این چه سیاستی بود که روستایی با سه هزار نفر جمعیت تبدیل به شهر شود.

وی افزود: ما مردم را تشویق کردیم. به مردم وعده دروغ دادیم. روستاها را تبدیل به شهر کردیم. در حال حاضر روستاهای مناسب ما بالای سه هزار نفر جمعیت دارند. تبصره دادند و با تجمیع روستاها آنها را تبدیل به شهر کردند. حالا کشور دچار مشکل امنیت غذایی شده است.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری ادامه داد: در شهر نمی‌توان دام وارد کرد یا به کشت و کارهایی از این قبیل پرداخت.

پیگیری ۲۲ پروژه محوری در روستاها

مدنی بیان کرد:۴۰  مسئله اصلی کشور در حوزه روستاها شناسایی شده است. ۲۲ پروژه محوری در این حوزه دنبال می‌شود و یکی از این پروژه‌ها این است که توجه ویژه به بحث بیمه در روستاها شود. هدف این است که کارخانه تولید افراد تحت پوشش کمیته امداد نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: روستا نباید از جوان خالی شود. باید به قشری که آسیب دیده هم حتما توجه شود.

مدنی گفت: پوشش بیمه‌ای باعث حفظ جایگاه و شان روستاییان و عشایر می‌شود. برای اینکه یک زمانی که به سن بازنشستگی می‌رسند، به جای افزودن به جمعیت کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ها روستاییان و عشایر از مسیر بیمه، کسب روزی داشته باشند.

کد خبر: 50770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =