تامین اجتماعی، زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در استان اردبیل

ورود شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی به حوزه‌های سرمایه‌گذاری در استان اردبیل، زمینه ورود دیگر سرمایه‌گذاران به این استان را فراهم می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، استان اردبیل یکی از استان‌های مستعدی است که با توجه به محرومیت آن و هدفگذاری سازمان تامین اجتماعی برای محرومیت‌زدایی از استان‌های کمتر برخوردار، می‌تواند به یکی از کانون‌های سرمایه‌گذاری برای هلدینگ‌های اقتصادی زیر مجموعه این سازمان تبدیل شود.

البته تامین اجتماعی، گام‌هایی در راستای سرمایه‌گذاری در این استان برداشته و به اعتقاد مدیران استانی، در صورت ورود هلدینگ‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی به استان اردبیل، زمینه ورود برای سایر سرمایه‌گذاران هم فراهم خواهد شد.

یکی از زیرساخت‌های مهم برای فراهم کردن شرایط حضور سرمایه‌گذار، دسترسی آسان و مناسب به بازارهای مرکز است. یک خط هوایی ثابت و هر روزه بین تهران و اردبیل می‌تواند کمک موثری برای جذب سرمایه‌گذاران باشند. به گفته مقامات استانی، هواپیمایی آسمان به‌عنوان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ایجاد خط پروازی روزانه در استان اردبیل کمک موثری در جذب سرمایه‌گذار در این استان کرده است.

اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر در شهرستان گرمی

بر اساس اعلام مسئولان سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر تامین زنجیره ارزش شرکت‌های زیرمجموعه شستا در حوزه دارویی و معدنی از اولویت‌های مهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برای شروع فعالیت اقتصادی در استان اردبیل اعلام شده است.

یکی از اقدامات شرکت شستا برای ایجاد اشتغال در استان اردبیل، کلنگ زنی فاز اول تولید ظروف شیشه‌ای برای داروهای تزریقی در شهرستان گرمی بود. شرکت هلدینگ شستا  ۳۵درصد از داروهای کشور را تولید می‌کند. به همین دلیل توسعه فعالیت‌های دارویی در استان‌های مختلف، یکی از اولویت‌های اصلی شستا است. این مجموعه با راه‌اندازی فاز اول تولید ظروف شیشه‌ای، زمینه ایجاد ۱۸۵ فرصت شغلی بصورت مستقیم و همچنین بیش از ۲۵۰ نفر بصورت غیر مستقیم را فراهم خواهد کرد.

به اعتقاد مسئولان استانی، سرمایه‌گذاری شرکت شستا در شهرستان گرمی باعث رونق اقتصادی در این شهرستان و افزایش تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی در این شهر خواهد شد. بر اساس برآوردها برای اجرای این پروژه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

کمک شستا به تامین امنیت غذایی

مجموعه سازمان تامین اجتماعی با امکاناتی که در اختیار دارد، در راستای تامین امنیت غذایی نیز گام‌هایی برداشته است. وجود واحدهای بزرگ صنعتی و دامپروری در استان اردبیل و مراتع سرسبز به همراه منابع آب مناسب، زمینه مساعدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دام این استان را فراهم می‌کند.

به دلیل وجود این پتانسیل‌ها، شستا در نظر دارد با ایجاد واحدهای دامپروری بزرگ، یک میلیون تن به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی تولید شیر در سطح کشور اضافه کند. تحقق این هدف البته نیازمند حمایت از سوی صندوق توسعه ملی، دولت و مجلس است.

این مجموعه با ایجاد دامداری سه هزار راسی با ۱۵۰۰ دام مولد و تولید سالانه ۳۲ هزار تن شیر در شهرستان انگوت مغان قصد دارد در زمینه حفظ امنیت غذایی کشور، گام‌های مناسبی بردارد.

همچنین مجموعه پگاه از هلدینگ‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی نیز در تلاش است تا با تکمیل زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی لبنی؛ به تولید لبنیات، استقرار امنیت غذایی و ایجاد اشتغال در منطقه کمک کند.

پتانسیل‌های معدنی استان اردبیل

استان اردبیل دارای ویژگی‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آن را توجیه‌پذیر می‌کند. وجود استعدادهای کانی سازی، تنوع پدیده‌های خاص زمین شناسی و قرارگرفتن در زون جهانی مس زنجان، طارم، قره داغ، ‌سبلان، ‌قوشه داغ، سونگون ‌و تشابه آن با مناطق زنجان و سونگون و اهر...زمینه سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان را فراهم می‌کند.

در این استان مواد معدنی و سنگ‌های تزئینی وجود دارد. همچنین وجود کانی‌های صنعتی غیر فلزی از دیگر مزایای استان است که با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تکمیل زنجیره ارزش، به دلیل نزدیکی به مرز، امکان صادرات آن به دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

به‌عنوان مثال: خلخال دارای ذخایر معدنی بالا است. شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی علاوه بر استحصال معادن مختلف، صنایع بالادستی این استحصال از جمله کاتد و فروسیلیس را نیز می‌توانند ایجاد کنند تا علاوه بر فرآوری محصولات معدنی و جلوگیری از خام فروشی، زمینه اشتغال‌زایی گسترده در سطح استان هم فراهم شود.

ضمن آنکه استان اردبیل به دلیل دارا بودن منطقه ویژه اقتصادی نمین، فرصت مناسبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده و مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است که از این فرصت‌ها برای تکمیل زنجیره اقتصادی بخش معدن می‌توان بهره برد.

فرصت‌های مغفول مانده استان اردبیل

برخورداری از فرصت مناسب ترانزیتی و تجاری به لحاظ همجواری با کشور جمهوری آذربایجان و داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آن کشور و قرار گرفتن استان مابین جمهوری آذربایجان، نخجوان و ترکیه این امکان را برای سرمایه‌گذاران در استان اردبیل فراهم می‌کند که تبدیل به مراکزی برای صادرات محصولات تولیدی ایران شوند. ضمن آنکه می‌توانند در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا هم سرمایه‌گذاری کنند.

این استان با دارا بودن مناظر طبیعی، چشمه‌های آب گرم و مکان‌های مناسب تفریحی پتانسیل مطلوبی برای توسعه گردشگری دارد. سرمایه‌گذاران در این منطقه معاف از پرداخت عوارض تغییر کاربری هستند. واگذاری اراضی واقع در خارج ار حریم شهرها در اقساط  ۵ ساله با پرداخت ۱۰ درصد قیمت کل در سال اول و امکان واگذاری کردن این اراضی پس از آماده سازی طرح‌های گردشگری توسط سرمایه‌گذار به سایر اشخاص، امتیازاتی است که متولیان استان برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌اند.

وجود این امتیازات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان اردبیل را توجیه پذیر می‌کند. همچنین مسئولان استان برخی مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای سرمایه‌گذاران در استان اردبیل در نظر گرفته‌اند تا افراد علاقمند را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این استان کنند.

کد خبر: 50800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =