"شستا" در سرزمین ناشناخته های معدنی سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با داشتن پهنه وسیع زمینی به بخش های مختلف طبیعی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، شیلاتی، صنعتی و معدنی یکی از مناطق مهم و برخوردار کشور به ویژه در حوزه معدن است. معادنی که کانی های فلزی وغیر فلزی گرانبها چون طلا و سنگ های زینتی گوشه ای از این گنچ های وجودی آن به حساب می آیند اما با وجود این ذخایر عظیم و ثروت نهفته همچنان محروم ترین استان کشور است و فقر و بیکاری در آن بیداد می کند.

با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری و اهتمام دولت و سازمان تامین اجتماعی و شستا برای اجرای صحیح سیاست های کلان اقتصادی در کشور و محرومیت زدایی و سرمایه گذاری اقتصادی در مناطق محروم، سازمان تامین اجتماعی  به ایجاد کارخانه هایی در محدوده معدنی استان سیستان و بلوچستان اقدام کرده است.
این معادن هم فراهم‌آورنده ملزومات اولیه صنایع‌اند، هم عامل رونق تولید، هم افزایش‌دهنده اشتغال و در نهایت عامل رشد صادرات و ارزآوری برای کشور.
برنامه‌ریزی و اقدامات دولت در سال‌های اخیر برای رونق معادن سیستان‌ و بلوچستان یادآوری می‌کند که رشد و شکوفایی این صنعت برای توسعه این استان ضروری و دارای اهمیت است.
در این راستا، شرکت سرمایه گذاری شستا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولید ۵۰ مگاوات برق در منطقه میل نادر، استخراج و فرآوری ماده معدنی تیتانیوم، مس، طلا و دامپروری در سیستان و بلوچستان را دارد.
بر اساس این گزارش،  یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری در این استان ایجاد کارخانه فرآوری در محدوده‌ معدنی جنگجا نیمروز بوده که در همین ارتباط با سرمایه‌ای افزون‌بر ۲ هزار میلیارد تومان فاز اول کارخانه فرآوری مس ایجاد شده است.

سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی توسعه معادن 


صدرتامین یکی از هلدینگ‌های شستا محسوب می‌شود که به صورت تخصصی استراتژی آن در حوزه مواد و صنایع معدنی بوده و ماموریت آن نیز در این راستا تعریف شده است.
در محدوده اکتشافی مس شهرستان نیمروز ۶ دستگاه حفاری فعال است که ذخایر معدنی خوبی را در این محدوده کشف شده است.
مجموع پروژه‌های تعریف شده این شرکت در سیستان و بلوچستان تا سال ۱۴۰۳ چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که این حجم بسیار بزرگی از سرمایه‌گذاری در منطقه خواهد بود.
برای توسعه محدوده معدنی خارستان –بیدستر تفتان شرکت توسعه معادن پارس تامین از شرکت های زیر مجموعه شرکت های تامین اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.  این محدوده منبع ثروت غنی برای سیستان و بلوچستان و  یکی از علمی‌ترین طرح‌های اکتشافی به حساب می آید.  با توجه به ظرفیت های بسیار زیاد منطقه، این استان در آینده‌ی بخش معادن و توسعه نقش به‌سزایی دارد.
شستا تاسیس یک کارخانه فرآوری از سنگ‌های پر عیار را با ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه فاز اول این کارخانه و کارهای مطالعات و اخذ مجوزهای آن را در دست افدام دارد.
هدف این است که آزمایشگاه مواد معدنی‌ در حد استانداردهای بین‌المللی در سیستان و بلوچستان تاسیس شود تا تمام کارهای آزمایشگاهی، آنالیزها و فرآوری معدنی در این استان انجام شود.
با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در زیر ساخت‌ها، کمبودهایی داشته و فاصله  زیاد از مرکز کشور دارد مشکلاتی در خصوص حفاری وجود داردکه  در این راستا شرکت صدر تامین دستگاه‌های مورد نیاز را وارد کرده و انتظار می‌رود تمامی این دستگاه‌های خریداری شده وارد مدار فعالیت شوند.
پروژه معدن طلای سیستان و بلوچستان به همت شرکت صدرتامین 


یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در شرکت سرمایه گذاری صدرتامین به سرانجام رساندن پروژه اکتشافی پلی متال در شهرستان تفتان و شهرستان میر جاوه استان سیستان و بلوچستان است که این پروژه با هدف اکتشاف و فرآوری ذخایر معدنی فلزی شامل مس، طلا، نقره و … در استان سیستان و بلوچستان تعریف شد.
در فاز اول شرکت توسعه معادن پارس تامین موفق به دریافت گواهی کشف و جواز تاسیس کارخانه جهت ایجاد کارخانه فرآوری طلا در محدوده پرعیار خارستان – بیدستر با ظرفیت ۲۵۶ کیلو گرم شمش طلا شده است. حجم سرمایه گذاری در این پروژه ۱۸۶۸ میلیارد ریال و ۱۱۲ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می شوند.
طبق گواهی کشف صادره، معدن مادافتی با میزان ذخیره قطعی کانسنگ طلا ۲۴.۴۶۳.۰۰۰ تن (متوسط عیار ۱.۰۶ گرم برتن)، ذخیره احتمالی ۴۸.۹۲۶.۰۰۰ و مجموع ذخیره قطعی و احتمالی ۷۳.۳۸۹.۰۰۰ تن کانسنگ طلا و همچنین ذخیره قطعی کانسنگ مس ۵۹۸.۰۰۰ تن (عیار متوسط ۴۹.%) و ذخیره احتمالی ۱.۶۹۱.۰۰۰ تن از بزرگترین معادن طلای کشور است و مابقی محدوده در اختیار شرکت عملیات اکتشاف مواد معدنی در دست اجرا است وعملیات طراحی و اجرای کارخانه اصلی فرآوری مواد معدنی در منطقه شروع خواهد شد و قطعا یکی از محور های توسعه استان خواهد بود.

گزارش از: فهیمه محمدخانی

کد خبر: 50828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =