بسته شدن پرونده حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱

ابلاغ مصوبه هیات دولت برای حقوق بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی پس از حدود یک ماه و هشت روز از ارسال مصوبه سازمان تأمین اجتماعی، باعث پایان یافتن انتظار بازنشستگان و مشخص شدن وضعیت افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی شد.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به انتظار بیش از دوماه و نیمه بازنشستگان سازمان تامین‌اجتماعی در خصوص افزایش حقوق سال جاری، روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ وضعیت مستمری آنها تعیین تکلیف شد و هیات وزیران جزییات افزایش مستمری بازنشستگان این سازمان را ابلاغ کرد.
میرهاشم موسوی پیش ازاین در گفت و گو با آتیه آنلاین در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: هفتم اردیبهشت ماه مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ از طرف سازمان تأمین اجتماعی اعلام و توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات دولت ارجاع شد و در انتظار پاسخ و تصویب این مصوبه توسط هیات دولت هستیم.

افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ چقدر است


براساس مصوبه هیات وزیران، بازنشستگانی که سال گذشته ۳ تا ۴ میلیون تومان دریافت کرده‌اند، در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق آنها ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان، بازنشستگانی که ۶ تا ۷ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، میزان افزایش حقوق آنها در سال جاری یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، بازنشستگان با دریافتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان در سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۴ هزار تومان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت.
همچنین بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، نیز در سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق آنها یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان خواهد بود.


افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی


حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه توسط هیات دولت تصویب شد و حقوق‌های معوق فروردین و اردیبهشت ماه همراه با حقوق تیر و مرداد پرداخت خواهد شد. البته یکی از دلایل تاخیر در این افزایش حقوق تغییر در نظم پرداخت یارانه‌ها بود.
وی با بیان اینکه دولت مردمی معیار خود را خدمت‌رسانی با رویکرد عدالت قرار داده است، ادامه داد: در تداوم تصمیمات گذشته در خصوص افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل حقوق کارگران و مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها، مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان صادر شده است.
وی تاکید کرد: این مصوبه در ارتباط با حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران باید به تصویب هیات وزیران می‌رسید به گونه‌ای که حداقل دریافتی بازنشستگان از حداقل حقوق کارگران کمتر نباشد.
عبدالملکی اظهار داشت: در ارتباط با حداقل حقوق بازنشستگان، برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کند ۵۷.۴ درصد افزایش داریم به گونه‌ای که حقوق آنها از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.
وی خاطرنشان کرد: در افزایش حقوق بازنشستگان با نگاه به معیار عدالت، توجه ویژه به وضعیت معیشتی و نرخ تورم نیز شده است، باید قدرت خرید برای گروه‌های کم درآمد حفظ شود. از همین رو برای افزادی که حقوق پایین‌تر دریافت می‌کردند درصد بالاتری افزایش حقوق لحاظ می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور مثال کسی که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ دریافتی داشته با این افزایش، دریافتی او به ۶ میلیون تومان می‌رسد و دهک‌های درآمدی بالاتر طبیعتا افزایش حقوق کمتری به لحاظ درصد خواهند داشت و افزایش‌ها پلکانی است.
وی با اشاره به اینکه این مصوبه دولت برای تمام افزایش حقوق بازنشستگان است و از خرداد اجرا می‌شود، ادامه داد: حداقل  مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ۶۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت تا حقوق آنها به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه برسد.

مصوبه هیات دولت با ۲ تغییر اساسی


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این مصوبه از ابتدای فروردین ماه لازم‌الاجرا است. بر این اساس افزایش حقوق خرداد در پایان این ماه لحاظ خواهد شد و مابه التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت همراه با حقوق تیر و مرداد به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مصوبه امسال هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان ۲ تغییر اساسی نسبت به سال‌های قبل دارد، گفت: نکته اول این است که میزان افزایش برای حداقل حقوق‌بگیران قابل مقایسه با گذشته نیست. نکته دوم عادلانه‌کردن افزایش حقوق‌ها است تا شکاف بین حقوق بازنشستگان بیشتر نشود.
به گفته عبدالملکی، حقوق از کارافتادگان کلی و مجموع دریافتی بازماندگان هم شامل همین افزایش می‌شود. در سال‌های گذشته رعایت عدالت در افزایش حقوق‌ها اتفاق نمی‌افتاد اما در افزایش حقوق امسال بازنشستگان تلاش کردیم تا به معیار عدالت نزدیک باشیم.
عبدالملکی با تاکید بر اینکه دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی از سایر صندوق‌ها کمتر است، گفت: برای کسانی که دریافتی زیر ۱۰ میلیون تومان دارند، افزایش ۶۵۰ هزار تومانی حقوق را نیز در نظر گرفته‌ایم تا به معیشت آنها با توجه به شرایط اقتصادی کشور کمک کنیم.  
وی در مورد افزایش میانگین پرداخت‌های جانبی مانند حق عائله‌مندی و ... نیز گفت: بر اساس قانون این افزایش کمتر از ۱۰ درصد نخواهد بود و ممکن است با تصمیماتی که گرفته می‌شود، بیش از این رقم نیز باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای رسیدن به این فرمول افزایش حقوق بازنشستگان، یک کار کارشناسی جمعی بین سازمان تامین اجتماعی و سایر ارکان برنامه‌ریزی دولت انجام شده و در مجموع تصمیم این بوده که به لحاظ قانونی نیازمند تصویب هیات وزیران بود.


جزییات مصوبه هیات دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان


دولت، مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را تصویب کرد.
سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کرد: براساس مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.
وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.
براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد، در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.
همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. نیز به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
امسال نیز سازمان تامین‌اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت تلاش داشته اند تا عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان به شکل تازه‌ای اعمال و به خوبی دیده شود که امیدواریم ضمن رضایت‌مندی بازنشستگان، این موضوع باعث افزایش قدرت خرید بازنشستگان به ویژه حداقل بگیران این سازمان شود.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =