«همیشه ایمنی» جایگزینی برای «اول ایمنی، بعد کار»

«شهرام غریب» کارشناس ارشد مدیریت ایمنی کار و مدرس تخصصی ایمنی در صنایع در ارتباط با اهمیت ایمنی در حوزه کار بیان کرد: بر اساس استانداردهای روز جهان در حوزه ایمنی، عبارت «اول ایمنی» منسوخ شده و «همیشه ایمنی» جایگزین آن شده است.

غریب در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه استفاده همواره از کلاه ایمنی در محیط کار را باید رفتار درست در حوزه ایمنی کار محسوب کرد و این یکی از نمونه‌های تأیید کننده عبارت «همیشه ایمنی» است، افزود: توانایی نیروی کار در ارتباط با کار تخصصی، زمان انجام کارها، مدت‌زمان استراحت نیروی کار و دیگر موارد به صورت همزمان و همیشه در ایجاد ایمنی کار موثرند.

او همچنین اضافه کرد: حادثه به دنبال اهدافی شامل تجهیزات، انسان، محیط زیست، اعتبار و آبروی سازمان‌ها است. بی‌توجهی به هرکدام از موضوعات مرتبط با ایمنی، امکان بروز حادثه را فعال و منجر به حوادث کوچک و بزرگ می‌شود؛ به عبارتی هیچ مسأله‌ای در حوزه ایمنی بی‌اهمیت نیست. موضوعات مربوط به بخش ایمنی کار در جایی هزینه‌زا است و در شرایط دیگر ظرفیت ایجاد هزینه برای کارگاه و نیروی کار را به دنبال دارد.

کارشناس ارشد مدیریت ایمنی کار ادامه داد: مسئولان ایمنی و کارفرمایان باید با توجه به تمام موضوعات ایمنی، با برگزاری جلساتی، زمینه کاهش احتمال وقوع حادثه و پیشگیری از حوادث کار را برنامه‌ریزی کنند؛ در غیر این‌صورت حتماً شاهد رخداد حادثه خواهیم بود.

شرایط کاهش ۵۰ درصدی آمار حوادث کار

مدرس تخصصی ایمنی در صنایع در ارتباط با شرایط لازم در کاهش حوادث ناشی از کار گفت: اگر محدودیت و دستورات بالادستی در محیط کار برای الزام گذراندن دوره‌های آموزشی مهارت حوزه‌های تخصصی را در کارگاه‌ها اجرایی کنیم، حوادث ناشی از کار به نصف خواهد رسید. اما نکته اینجا است که آنگونه که باید موضوع آموزش‌های تخصصی و مهارتی در حوزه ایمنی در کارگاه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در عناصر چهارده‌گانه الگوهای ایمنی‌فرایند به مسأله آموزش ایمنی کار می‌پردازد؛ به عبارتی اساس آموزش ایمنی، روش‌ها، سبک‌ها و نیازهای آموزشی در این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در واقع اهمیت آموزش ایمنی تا جایی است که در علم ایمنی فرآیند مورد جای گرفته است.

غریب اضافه کرد: به دلایلی نظیر بی‌توجهی به اعتبار سرپرست کارگاه، مسئولان ایمنی، کارگاه مورد اشاره، سلامت و کارآمدی نیروی کار و خانواده وی و برخی موارد دیگر، از موضوع آموزش ایمنی در کارگاه‌ها غفلت شده است.

او همچنین توضیح داد: تا زمانی که مدیران ما از دیدگاه تولیدمحور به سمت سرمایه‌محوری در راستای توجه به نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه تمایل نداشته و آموزش را در راستای حفظ سرمایه انسانی مورد توجه قرار ندهند، با درصد بالای حوادث کار مواجه خواهیم بود.

کارشناس ارشد مدیریت ایمنی کار گفت: در ارتباط با الزام توسعه ایمنی در کار، جامعه کارفرمایی باید در راستای تحقق عوامل و شاخص‌هایی نظیر تعامل، هماهنگی بین کارفرما و پیمانکار، ایجاد و دادن قدرت به واحدهای ایمنی کارگاه‌ها نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی بیان کرد: واقعیت اما اینجا است که ما در کشور از واحدهای ایمنی قدرتمندی برخوردار نیستیم؛ در واقع با دستور مدیران ارشد سازمانی به‌ویژه در کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی، واحد ایمنی گاه بدون توجه به موارد استاندارد ایمنی کار آن را انجام می‌دهند. در این شرایط بی‌توجهی به رخداد حادثه در اولویت توجه نیست.

غریب تأکید کرد: دپارتمان ایمنی کارگاه باید حتماً از اشخاص توانمند، بادانش و قدرتمند تشکیل شده باشد تا شاهد مجموعه کاملاً مجزا در درون کارگاه‌ها باشیم و در غیر این‌صورت در حوزه ایمنی شاهد حوادث خواهیم بود.

قوانین و مقررات ایمنی در کشور کامل است

کارشناس ارشد مدیریت ایمنی کار با بیان اینکه قوانین و مقررات حوزه ایمنی در کشور ما بسیار کامل است، گفت: در حوزه نظارت بر اجرای قانون با مشکلاتی مواجه هستیم. امروزه همزمان با به‌روز شدن استانداردهای حوزه ایمنی، شاهد به‌روزرسانی این مهم در کشور هستیم؛ البته باید استاندارد را حداقل‌های ایمنی دانست. در واقع علاوه بر داشتن استانداردهای خوب، در رابطه با مسائل ایمنی و مقررات این بخش بسیار به‌روز هستیم و صرفاً در حوزه سبک نظارت چالش‌هایی را تجربه می‌کنیم.

او همچنین افزود: مادامی که از سوی مدیران ارشد سازمانی، ایمنی در تمام رفتار کار قرار نگیرد، مشکلات حوزه ایمنی و حوادث کار در کارگاه‌ها در جریان است.

الزامات کاهش حوادث کار

غریب با اشاره به ضرورت تحقق شرایط و ابزار لازم در راستای شکل‌گیری کارگاه ایمن و کاهش حوادث ناشی از کار، بیان کرد: مواردی شامل ایمن‌سازی و ارتقای فرهنگ ایمنی در سازمان از منظر مدیران، ایمنی و دیدگاه ایمنی کار از نظر سرپرستان و همچنین ایجاد شرایط ایمن برای کارگر و الزام نیروی کار به رعایت موارد و مسائل ایمنی کار است که زمینه کاهش حوادث کار را موجب می‌شود.

مدرس تخصصی ایمنی در صنایع اضافه کرد: مادامی که سرپرست حوزه ایمنی و مدیران ارشد سازمانی موارد مرتبط با ایمنی کار را رعایت نکنند، این مهم برای کارگر قابل لمس نیست.

وی ادامه داد: جریمه نیروی کار به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی کار را باید اشتباه حوزه کار دانست؛ به این علت که در این شرایط، مسئول ایمنی باید پاسخگو باشد.

کد خبر: 70237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =