توزیع ناعادلانه امکانات عامل توزیع نامتناسب جمعیت

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور گفت: متاسفانه به دلیل توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات در کشور، توزیع نامتوازن جمعیت را داریم.

به گزارش آتیه آنلاین، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در مراسم اختتامیه اجلاس سراسری مدیران صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر که امروز در سالن تلاش برگزار شد، بیان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مدیریت شهری و یکی از دلایلی که ما به توسعه پایدار و پیشرفت در کشور دست نیافته‌ایم، بیماری به نام بیماری سندروم کلانشهری است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات در کشور، توزیع نامتوازن جمعیت را داریم.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: یکی از بحث‌های کلانی که روی آن اشاره می‌شود، بحث افزایش جمعیت است. حتما باید افزایش جمعیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی رهبری در خصوص افزایش جمعیت در بند اول به افزایش جمعیت و در بند دوم به توزیع متناسب جمعیت اشاره شده است.

جمالی‌نژاد گفت: اگر افزایش جمعیت داشته باشیم اما تمام جمعیت در تهران و کلانشهرها مستقر شوند و روستاها خالی از سکنه شود، چنین جمعیتی نمی‌تواند پیشرفت واقعی را رقم بزند.

وی افزود: توزیع عادلانه خدمات و امکانات می‌تواند توزیع مناسب جمعیت را رقم بزند. متاسفانه از صد سال پیش تاکنون بعد از بحث اصلاحات ارضی، نظام شهری و روستایی در کشور تغییر پیدا کرده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور گفت: در گذشته شهرها و روستاها یک پیوند مناسبی با هم داشتند و این پیوند خیلی پیوند میمونی بود. متاسفانه سیستم شهری و روستایی از حالت کهکشانی تبدیل به زنجیره‌ای شد و از همان موقع، مهاجرت از روستا به شهر و از شهر به کلانشهر ایجاد شد.

وی اضافه کرد: از ۸۰ میلیون جمعیت کشور، تعداد زیادی در کلانشهرها مستقر هستند. ۶۲ هزار سکونتگاه در کشور داریم که بسیاری از اینها خالی از سکنه شدند و اثری از آثارشان نیست. این تهدید بزرگی به خصوص در مناطق مرزی کشور است زیرا روستاها به‌عنوان مرزداران می‌توانند نقش داشته باشند.

جمالی‌نژاد یادآور شد: بسیار مهم است که در سازمان شهرداری و دهیاری برنامه‌ای برای ثبات جمعیت داشته باشیم.

وی بیان کرد: سال ۹۵ مرکز آمار ایران یک اقدام ارزشمند انجام داد و مبدا و مقصد مهاجرت را مشخص کرد. شناسنامه‌ای با استفاده از این اطلاعات تولید کردیم که جریان مهاجرتی کشور مشخص شد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: برای ۱۴۰۰ شهر کشور شناسنامه مهاجرتی ایجاد کردیم. این شناسنامه نشان می‌دهد که جریان مهاجرتی به چه شهرهایی داشتیم. این مسئله در برنامه‌ریزی در راستای توزیع مناسب جمعیت به ما کمک می‌کند.

وی افزود: تمام سیاست‌های وزارت کشور و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این راستا است که خدمات، امکانات و حتی موضوعاتی مثل اشتغال را در دل روستاها و شهرهای کوچک ببریم تا افزایش جمعیت به صورت متوازن در تمام کشور رخ دهد.

جمالی‌نژاد عنوان کرد: خیلی از روستاها و شهرها از نسل جوان تهی شده است. تلاش می‌کنیم با تدابیری که انجام می‌شود، بتوانیم پیشرفت مناسب در همه نقاط را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها آماده پذیرش تمام پیشنهادات و راهکارها برای توسعه روستاها است.

کد خبر: 50934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =