گسترده خدمات «وزارت مردم» در دولت سیزدهم

توسعه زیرساخت‌های دسترسی به خدمات دولتی یکی از مهم ترین خواسته‌های مردم است. ارائه الکترونیکی این خدمات، می‌تواند این دسترسی را سهل‌تر هم بکند و در ضمن از طولانی شدن فرایندهای اداری و نظارتی به نحو موثری بکاهد. یکی از حوزه‌های که به سبب بیشترین سطح تماس مردم با نظام خدمات دولتی، نیازمند این توسعه بود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ وزارتخانه‌ای که با بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در تماس است؛ آتیه آنلاین در گفتگو با «علی باقری» مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران نوع این خدمات و زمینه‌های دسترسی به آنها را بررسی کرد.

بر اساس قانون کار، طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها برای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شده است که عمده آنها در قالب حل و فصل شکایت‌هایی که از ناحیه حقوقی که در این قانون تصویر شده، ایجاد شده‌اند. با این حال ادارات کار وظایف دیگری هم دارند که کمتر به آنها پرداخته شده است. لطفا در مورد این وظایف و مهم‌ترین وظایفی که در قالب حقوق کار به آنها می‌پردازدید، توضیح دهید.

ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه‌های مربوط به یارانه‌های نقدی، سازش اختلاف‌های کارگری و کارفرمایی، دادخواست‌های کار، برقراری سخت  و زیان آور برای کارگران مشمول سخت و زیان‌آور، بازرسی کارَ، نظارت بر اجرای قانون کار، هماهنگی میان دستگاه‌های متولی اشتغال و... بر اساس مسئولیت‌ها و تکالیف خود ورود می‌کنند. یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌ها برقراری سخت و زیان آور برای کارگران است. در این راستا بر اساس درخواست کارگران، کارفرمایان، تشکل صنفی کارگران، وزارت کار به تعیین سخت و زیان‌آور بودن مشاغل در هر کارگاه با بررسی سوابق، انجام بازدید و بررسی شرایط و با تایید کمیته‌های استانی اقدام می‌شود. نظارت میدانی ادارات کار مبتنی بر مشاغل نوع (الف) و (ب)   است. در مشاغل (الف) سخت و زیان آور، محیطی است و پس از ازانجام بازرسی، شرایط رفع سخت و زیان‌آوری را ابلاغ و با همکاری کارفرمایان برای حفظ سلامتی کارگران در مقابل عوامل آسیب‌زا ورود می‌کنیم. در مشاغل (ب) هم با اینکه می‌توانیم سخت و زیان‌آوری آنها را کاهش دهیم با این حال، به طور کامل قابل حذف نیست. در نتیجه برای حفظ سلامتی کارگران، زمینه شناسایی مشاغل مشمول سخت و زیان‌آوری و بازنشستگی آنها بر اساس «قانون بازنشستگی مشاغل سخت و ‌زیان‌آور» را محیا می‌کنیم.

وزارت تعاون، کار و رفاهی اجتماعی در دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خود را ایجاد اشتغال برای متقضایان ورود به بازار کار اعلام کرده است.  وزیر، جامعه هدف ایجاد اشتغال را بیش از ۱۴ میلیون نفر اعلام کرده‌اند. برای درست یافتن به این هدف چه خدماتی تعریف شده است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با وزارت کار، حوزه اشتغال است. راه‌اندازی مشاغل خانگی از طریق صدور مجور در سریعترین زمان،   حمایت‌های تسهیلاتی در قالب تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ در قالب تسهیلات اشتغال روستایی، اشتغال مددجویان بهزیستی، تسهیلات تکلیفی و... شامل حمایت‌های می‌شوند که برای تحقق اشتغال هدف‌گذاری شده تعریف شده‌اند. افرادی که می‌خواهند برای اشتغال خودشان یا افراد دیگر تسهیلات دریافت کنند می‌توانند به ادارت کار مرذاجعه کنند تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند؛ البته عده‌ای از متقاضایان به دنبال دریافت تسهیلات برای تجهیزات کارگاهی خود هستند که همه این مواد در جای خود بررسی و به سمت بخش مربوطه هدایت می‌شوند.

با توجه به اینکه تمرکز زیادی بر روی صدور مجوز مشاغل خانگی گذاشته شده است. وزارت کار چه خدماتی را به این منظور ارائه می‌کند و مردم چگونه می‌توانند از آنها استفاده کنند؟   

برای دریافت مجوز مشاغل خانگی هم می‌توانند از ما راهنمایی بگیرند و تمام موارد را به آنها اعلام می‌کنیم؛ البته ثبت نام از طریق سامانه انجام می‌شود اما متقاضیان می‌توانند راهنمایی‌های لازم را برای ثبت نامم به صورت حضوری دریافت کنند. به صورت کلی افراد می‌توانند به  mkh.mcls.gov.ir مراجعه کنند. پس از ثبت نام نوع فعالیت خود را انتخاب و ثبت نام را انجام می‌دهند تا کد رهگیری دریافت کنند. مشاغلی که ثبت محور باشند،   به صورت آنی مجوز دریافت می‌کنند اما برای مجوزمحورها یک فرایند اداری طی می‌شود. برای مثال تعداد مشاغل ثبت محور در رسته صنایع دستی وجود دارد که اتفاقا رسته‌های بسیار پرمخاطبی هستند. مانند صنایع دستی دریایی، رودوزی سنتی.

در استان‌ مازندران کدام رسته از مجوز مشاغل خانگی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند؟

در استان مازندران، محوزهای مربوط به رسته کشاورزی، شیلات، تولیدات دامی و گیاهی  بسیار پرکشش هستند و تقاضای بسیاری برای آنها وجود دارد. وزارت کار ۳۷ مجوز ثبتی در این رسته تعریف کرده است که بیشترین آنها مربوط به تولیدات دامی است. در کل تاکید وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر این است که مشاغل ثبت محور بلافاضله مجوز دریافت کنند و به همین جهت همکاری زیادی با متقاضیان انجام و راهنمایی‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهیم.   

وزیر کار بر ضرورت اصلاح و تقویت زیرساخت‌های تعاونی‌ها تاکید داشتند. با توجه به راهبردهای کلانی که در این حوزه وجود دارد و عقب‌ماندگی که نسبت به سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد، از گذشته به جا مانده، چه کارهایی برای ایجاد استقبال بیشتر مخاطبان وزارت تعاون از این حوزه، انجام شده‌اند؟
 

در حوزه تعاونی‌ها هم وزیر کار تاکید زیادی دارند. افرادی که قصد تشکیل تعاونی داشته باشند با هدایت ادارات استانی حمایت می‌شوند. در حوزه تعاونی‌ها هم نظارت می‌کنیم و هم آموزش می‌دهیم. وزارت کار دفاتر جداگانه‌ای برای تعاونی‌های توزیعی، تعاونی‌های خدماتی و تعاونی‌های تولیدی در زیرمجموعه معاونت تعاون دارد. در نتیجه مخاطبان هر دسته از این تعاونی‌ها می‌توانند بدون معطلی به بخش مورد نظر هدایت شوند و مشاوره دریافت کنند. علاوه بر استقرار مکانی برای تسهیل دریافت مشاوره، سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به نشانی taavoni.mcls.gov.ir برای متقاضیان ثبت تعاونی محیاست.   علاوه بر ثبت تعاونی از طریق این سامانه،   اعلام عضویب در تعاونی‌ها هم برای اعضا، قابل ثبت است.

میز کار الکترونیک وزارت  کار به محلی برای توسعه دولت الکترونیک تبدیل شده است. چه خدماتی در این قالب ارائه می‌شوند؟  

میز کار ادارات کار در قالب خدمات الکترونیک گسترده‌تر شده است. در این راستا تایید صلاحیت متقاضیان برقراری بیمه کارگران ساختمانی، ارائه معرفی نامه دریافت تسهیلات طرح کارا، ارائه معرفی نامه دریافت تسهیلات کارورزی به دانش‌آموختگان دانشگاهی، برقراری مقرری بیمه بیکاری، تایید صلاحیت مشاغل سخت و زیان آور، امور مربوط به پروانه اشتغال اتباع خارجی، مجوز صلاحیت و تایید مشاوره حفاظت فنی و خدمات ایمنی، صدور و تمدید مجوزهای کاریابی یا ابطال آنها، صدور و تمدید مجوز تعاونی‌ها و ابطال آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی تعاون، کار و تولید، رسیدگی به اختلاف‌های کارگری و کارفرمایی در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف، شناسایی و رتبه‌بندی خانوارها (دهک‌بندی)، ثبت درخواست بیمه بیکاری، بازرسی‌های کار، تایید طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل کارگری و ده‌ها خدمات دیگر ارائه می‌شوند.

مصاحبه از پیام عابدی

کد خبر: 50974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =