سیاست ممنوعیت واردات لوازم خانگی عامل کاهش رفاه خانواده

سیاست اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی، دسترسی خانوار به این محصولات را با مشکل مواجه کرده است. این سیاست می‌تواند زمینه افت شاخص رفاه در خانواده را فراهم کند.

به گزارش آتیه آنلاین، رفاه از آن مفاهیم گسترده است که شاخه‌های متنوعی را تحت پوشش قرار می‌دهد. یکی از ابعاد ارتقای سطح رفاه عمومی جامعه در کاهش میزان فقر متجلی می‌شود. هر عاملی که زمینه بهبود سطح کیفی زندگی و کاهش فقر را فراهم کند، زمینه بهبود شاخص رفاه جامعه را فراهم می‌کند. افزایش میزان دسترسی و استفاده از لوازم خانگی و تجهیزات رفاهی از نمونه‌های بهبود شاخص‌های رفاه به شمار می‌رود. اگرچه آمار دقیقی از میزان دسترسی آحاد جامعه به این وسایل رفاهی در دسترس نیست اما اخیرا شکایاتی از سوی شهروندان مطرح می‌شود که با اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی، میزان دسترسی به این تجهیزات برای خانوار دشوار شده است. این به مفهوم افت شاخص‌های رفاهی در سطح خانوار است.

مردم گله‌مند هستند که به زودی صنعت لوازم خانگی هم به سرنوشت صنعت خودرو دچار می‌شود و ایرانیان برای دریافت یک یخچال ساده، ضمن شرکت در قرعه‌کشی، باید ماه‌ها منتظر تحویل کالا باقی بمانند.

صنعت لوازم خانگی ایران قادر نیست تمام نیازهای کشور را تامین کند بنابراین واردات امری اجتناب‌ناپذیر است. اعمال سیاست ممنوعیت واردات لوازم خانگی بازار این محصولات که اثر مستقیم بر شاخص رفاه خانواده دارد و جامعه را نگران کرده است. با توجه به این شرایط، آیا باید سیاست ممنوعیت واردات لوازم خانگی در کشور پیگیری شود؟ و آیا این سیاست، تصمیم درستی بوده است؟

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این رابطه به آتیه آنلاین گفت: سیاست ممنوعیت واردات در کوتاه مدت چنانچه برنامه‌ای باشد، قطعا خوب است.

وی افزود: اعمال ممنوعیت واردات برای سه سال یا حداکثر چهار سال می‌تواند باعث بالندگی و رشد صنایع داخلی شود مشروط بر اینکه برنامه داشته باشند.

هاشمی بیان کرد: بعد از سه تا چهار سال باید واردات آزادسازی شود و از طریق موانع تعرفه‌ای حمایت‌های لازم از صنعت لوازم خانگی صورت بگیرد و موانع غیر تعرفه‌ای مثل ممنوعیت واردات حذف شود.

وی اضافه می‌کند: باید سال به سال و مرحله به مرحله این حمایت‌ها منطقی‌تر شود تا به زمانی برسیم که این صنعت خود را جمع و جور کند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور می‌شود: قطعا همکاری با خارجی‌ها در این مسئله و وصل شدن به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش تولید و تجارت جهانی لازم است. ما نمی‌توانیم دور و برمان را دیوار بکشیم و بگوییم می‌خواهیم رشد کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا با اعمال ممنوعیت واردات این اتفاق نخواهد افتاد و از طریق تعامل سازنده با دنیا می‌توانیم به نتایج مثبت دست پیدا کنیم.

کد خبر: 50987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =