مردان، قربانیان اصلی حوادث کار

بر اساس جدیدترین اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حالی آمار مرتبط با حوادث شغلی در سالهای اخیر نشان از روند کاهشی داشته است که مردان با بیش از ۹۶ درصد حوادث شغلی، اصلی‌ترین آسیب‌دیدگان حوادث محیط کار محسوب می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ میزان حوادث کار در کشور با جریان کاهشی روبرو بوده، میزان این حوادث در سال گذشته برابر با هشت‌هزار و ۹۳۱ نفر عنوان شده است.

نتایج گزارش وزارت کار در خصوص حوادث ناشی از کار حاکی از این است که با توجه به داده‌های آماری حوزه آسیب‌های شغلی در کارگاه‌های سراسر کشور، ۹۶.۷ درصد این آسیب‌ها مربوط به مردان و تنها ۳.۳ درصد این حوادث شغلی در ارتباط با زنان اتفاق افتاده است.

بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ تعداد هشت‌هزار و ۹۳۱ نفر از افراد شاغل دچار حوادث ناشی از کار شدند که از این تعداد هشت هزار و ۶۳۴ نفر را مردان و ۲۹۷ نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

همچنین گفتنی است که آمار آسیب‌های شغلی در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۲هزار و ۵۹۰ مورد و در سال قبل از آن ۱۲هزار و ۸۴۷ نفر عنوان شده است که نسبت به سال گذشته آمار بسیار بالاتری را نشان می‌دهد و در واقع روند روبه کاهش حوادث شغلی در سال گذشته نسبت به سالهای پیش از آن در داده‌های آماری کاملاً پیدا است.

گفتنی است که روند کاهشی تعداد آسیب‌های ناشی از کار  همچنین در آمار تفکیکی مردان و زنان مشخص است به گونه‌ای که این آمار در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در حوزه مردان بیش از ۱۲ هزار مورد بوده که در سال گذشته به حدود هشت هزار و ۶۰۰ مورد رسیده است و همینطور این داده‌های این بخش در خصوص زنان شاغل نیز از حدود ۴۰۰ مورد در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به کمتر از ۳۰۰ مورد در سال قبل رسیده است.

بیشترین دلایل حوادث شغلی در کشور

آمارهای وزارت کار حاکی از این است که گیرکردن داخل یا بین اشیاء و ماشین، سقوط کردن و لغزیدن، برخورد با اشیاء و تجهیزات، سقوط اشیاء، ریزش و ماندن زیر آوار،  آتش‌سوزی، انفجار، خفگی و تماس یا مواد شیمیایی خطرناک به ترتیب بیشترین دلایل حوادث ناشی از کار را در سال ۱۴۰۰ شامل شده‌اند که به عنوان مثال گیرکردن داخل یا بین اشیاء و ماشین در حدود دوهزار مورد و سقوط اشیاء بیش از هزارمورد از دلایل حوادث شغلی را به اخود اختصاص داده‌اند که البته دلیل "سقوط کردن و لغزیدن" در محیط‌های کاری با تعداد سه‌هزار و ۲۷۸ مورد بیشترین دلیل وقوع حوادث کار در سال گذشته عنوان شده است که با ۳۵.۴ درصد و "گیر کردن داخل یا بین اشیاء" نیز با ۲۱.۴ درصد بیشترین درصد عوامل حوادث کار را در اختیار داشته‌ند و البته آمار "سقوط کردن و لغزیدن" در سال ۱۳۹۸ تعداد چهارهزار و ۵۲۰ مورد بوده است.

مردان، قربانیان اصلی حوادث کار

صنعت و ساختمان بیشترین شغل‌های در معرض حادثه

در بخش آسیب‌های کاری در شغل‌های مختلف نیز حوزه فعالیت صنعت و تولید در سال گذشته با تعداد سه هزار و ۴۱۰ مورد بیشترین آمار مرتبط با حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده است که البته فعالان بخش ساختمانی نیز در همین سال سه‌هزار و ۲۸۲ مورد از حوادث ناشی از کار را تجربه کرده‌اند. فعالیت‌های ناشی از صنعت(تولید) نیز ۳۸.۲ درصد و ساختمان ۳۶.۷ درصد از اتفاقات و حوادث شغلی را در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که شاخص‌های سایر فعالیت‌های عمومی، شکار و جنگلداری، مستغلات، اجاره و سایر فعالیت‌های کار و کسب و حمل و نقل و انبارداری نیز با فاصله نسبت به موارد ذکر شده بخشی از حوادث ناشی از کار را شامل شده‌اند.

مردان، قربانیان اصلی حوادث کار

آمار بالای حوادث کار در بین کارگران ساختمانی

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در ارتباط با آمارهای حوزه حوادث ساختمانی گفت: ۱۴ میلیون بیمه‌شده در قالب نیروی کار که از قانون کار تبعیت می‌کنند، نیمی‌ از حوادث ناشی از کار را در طول سال به خود اختصاص می‌دهند و ۵۰ درصد ‌دیگر از حوادث شغلی در حوزه فعالیت کارگران ساختمانی اتفاق می‌افتد.

"اکبر شوکت" با اشاره به اینکه موضوع قابل اشاره دیگر در حوزه حوادث کار این است که شدت حوادث کار در حوزه کارگران ‌ساختمانی بسیار زیاد است و آسیب‌های بیشتر و حوادث منجر به فوت فراوان را منجر می‌شود، تصریح کرد: بخشی از کارگران از جمله بخش قابل توجهی از کارگران ساختمان، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار ندارند و ‌این شاید به دلیل اعمال سهمیه‌بندی‌های خاص در این حوزه و ارتباط بین کارگر و کارفرمایان باشد.

عضو پیشین هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: کارگران ساختمانی ‌علاوه بر نداشتن امنیت شغلی و کوتاه بودن مدت فعالیت در یک پروژه و همچنین عدم گذراندن دوره‌های ویژه ایمنی با مسائل دیگر از ‌جمله مشکلات معیشتی مواجه هستند و قطعاً می‌توان ارتباط معناداری بین اجرای پروژه‌های ساختمانی ایمن و مستحکم و شرایط ‌کارگران ساختمانی ایجاد کرد. ‌

این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه اگر در کارگاهی مسائل ایمنی رعایت نشده باشد و حوادث کار ناشی از عدم رعایت موارد ‌ایمنی را در آنجا شاهد باشیم، به طور حتم حادثه منجر به فوت باید قتل عمد محسوب شود که البته از لحاظ قانونی در حال حاضر ‌اینگونه نیست، تصریح کرد: کارفرما در شرایط عدم رعایت مسائل ایمنی و وقوع حوادث به صورت منطقی باید کاملاً مقصر شناخته شود.

شوکت در ادامه با اشاره به اینکه باید به این موضوع توجه داشت که آسیب‌ها و حوادث شغلی صرفاً با ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای قابل ‌جبران نیست و در بسیاری از موارد مشکلات عدیده‌ای را از جنبه‌های مالی، روحی و روانی و حتی آسیب‌های اجتماعی برای خانواده‌های این افراد موجب خواهد شد، تصریح کرد: حال اگر افراد آسیب‌دیده تحت پوشش بیمه هم نباشند، در بدترین شرایط قرار خواهند گرفت و اینجا ‌است که موضوع اهمیت بیمه تأمین‌اجتماعی برای کارگران در محیط‌های کار قابل تأمل است. ‌

میانگین بالای حوادث کار در ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در بخش دیگری از گفت‌وگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: اینکه میانگین جهانی حوادث ناشی از کار در بخش ‌ساختمان ۱۷ درصد است، به این معنا است که به صورت میانگین ۱۷ درصد حوادث کار کشورها در حوزه کارگران ساختمانی است و در ‌کشور ما این آمار بیش از دوبرابر میانگین جهانی است.

آسیب حوادث شغلی در حوزه‌های کارگری، کارفرمایی و سازمان‌های بیمه‌ای

آسیب‌های فراوانی به دنبال حوادث ناشی از به بخش‌های مختلف فعال در حوزه‌های تولید و اقتصاد و البته سازمان‌های بیمه‌ای وارد می‌شود که بعضاً جبران آن در شرایط مختلف بسیار سخت و گاه صدمات آن جبران ناپذیر است.

جامعه کارگری به عنوان فعالان اصلی حوزه کار از لحاظ جسمی، روحی و درآمدی آسیب‌هایی را به دنبال حوادث کار متحمل می‌شوند که گاه منجر به فوت نیروی کار، آسیب‌های شدید جسمی مانند قطع عضو و همچنین آسیب‌های فراوان روحی ناشی از وقوع اتفاق می‌شود و کارفرمایان نیز به عنوان سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران نیروی انسانی که نیازمند کارگر و کارمند سالم هستند با وقوع حوادث کار علاوه بر از دست دادن نیروی ماهر برای همیشه یا مدت زمان خاص، تحمیل هزینه‌های حمایتی، درمانی و دستمزدی را متقبل می‌شوند.

اثرگذاری حوادث کار بر سازمان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی نیز به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور که تقریباً تمامی جامعه کار و تولید را در قالب ۵۲ درصد جمعیت کشور با جمعیتی بالغ بر ۴۵ میلیون نفر را با تعداد ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی تحت پوشش دارد در صورت افزایش حوادث ناشی از در حوزه‌های پرداخت مستمری به بازماندگان، هزینه‌های درمانی و ازکارافتادگی متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شود و در واقع کاهش یا رشد آمار حوادث شغلی می‌تواند بر منابع سازمان تأمین اجتماعی اثرگذار داشته باشد و به این دلیل سیاست‌های حوزه ایمنی محیط کار و روابط کار ناشی از این بخش را باید در ارتباط مستقیم با بخش‌های بیمه و درمان سازمان تأمین اجتماعی دانست.

   

کد خبر: 51220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =