اجرایی شدن «طرح جامع پیشگیری از خودکشی» در تمام استان‌های کشور

مدیرکل دفتر پیشگیری ازآسیب‌های‌اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: طراحی و اجرای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی با تاکید بر استان‌های در اولویت یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بهزیستی کشور در حوزه پیشگیری، کنترل و کاهش موارد خودکشی در سال گذشته بود و سال جاری نیز در تمام استان‌ها اجرایی می‌شود.

آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: «طرح جامع پیشگیری از خودکشی»  در ۱۰ استان که نیازمند بیشترین میزان مداخله بودند با توجه به علل و موضوعات همه جانبه استان در سال گذشته اجرا یی شد.
وی یادآور شد:  یک کارگروه تخصصی با بهره‌گیری از اساتید علمی و بخش‌های غیردولتی در این استان‌ها سال ۱۴۰۰شکل گرفت و دستاورد فعالیت این کارگروه تدوین و پیاده‌سازی الگویی مشخص در ۱۰ استان بود. یکی از برنامه‌های ما در سال جاری این است که طرح پیشگیری از خودکشی در تمامی استان‌ها باتوجه به وضعیت موضوع خودکشی در هر استان را اجرایی کنیم.
ذکایی‌فر خاطرنشان کرد: نکته مهم در برنامه‌های پیشگیری از خودکشی داشتن یک برنامه جامع و یکپارچه مبتنی بر شواهد است. دسترسی به داده‌ها و اطلاعات متقن و صحیح در این مورد بستر برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای  براساس زیست بوم‌اجتماعی را هموارتر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در دو بخش داده‌ها را مورد رصد قرار می‌دهد، افزود: سازمان بهزیستی با استفاده از داده‌ها و اطلاعات سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی، اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۴۸۰ و همچنین همکاری بین بخشی با سازمان پزشکی قانونی وضعیت خودکشی در سطح کشور را رصد و متناسب با آن برنامه‌هایی نیز طراحی می‌کند.  
مدیرکل دفتر پیشگیری ازآسیب‌های‌اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به بهره‌مندی بیش از پنج میلیون نفر از خدمات مستقیم و غیرمستقیم برنامه پیشگیری از خودکشی در سطح کشور، اضافه کرد: در قالب این طرح اقدامات مشخصی در زمینه آگاه‌سازی، دانش‌افزایی و اجرای کمپین‌ها، پویش‌ها، آموزش‌ها، غربال‌گری‌ها، شناسایی و مداخلات سال گذشته در سطح استان‌ها انجام شد.  
ذکایی فر اظهار کرد: امسال نیز باتوجه به بررسی‌های سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی تمام استان ها را با سطح‌بندی و گستردگی متفاوت برای اجرای طرح مدنظر قرار داده‌ایم.
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی سازمان بهزیستی تفاوت بین استان‌های اولویت دار را در ضریب نفوذ خدمات عنوان کرد و افزود: نوع اقدام تقریبا براساس یک الگوی یکپارچه و باهدایت و راهبری سوپروایزان استانی که شامل آموزش، شناسایی، غربال‌گری و ارجاع هستند انجام می‌شود.  
ذکایی‌فر اضافه کرد: سایر استان‌ها که به نسبت شیوع و بروز کمتری در زمینه خودکشی دارند تحت اجرای برنامه‌هایی در سطح آگاه‌سازی عمومی، انتشار موشن گرافی‌های آموزشی و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی در فضای مجازی و همچنین برگزاری کمپین و پویش‌ها به منظور اطلاع رسانی صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی سازمان بهزیستی لازمه اجرای موفق برنامه‌های پیشگیرانه را تمرکز بر عوامل محافظ و خطر در هر زمینه عنوان و بیان کرد: اختلالات و بیماری‌های روانی، تکانش‌گری، استرس‌های خارج از تحمل، بحران‌های فردی و خانوادگی و اجتماعی از جمله عوامل خطری هستند که ارتباط مستقیم با خودکشی دارند.  
وی شناسایی افراد در معرض خطر اقدام به خودکشی، داشتن شبکه‌های حمایتگری و اجتماعی مناسب، در دسترس‌بودن مشاور و درمانگر موثر و مناسب، مرتفع شدن مسایل شغلی، اقتصادی، تقویت معنویت و ارتقاء مهارت‌های مقابله‌ای و تاب‌آوری را از عوامل محافظ و اثرگذار در پیشگیری از خودکشی خواند و بر ضرورت توجه ویژه به آنها تاکید کرد.  
ذکایی‌فر تصریح کرد: امیدواریم  برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این زمینه که در سطوح مختلف پیشگیری تعریف شده است بتواند موثر باشد اما نکته مهم این است که در خصوص آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی تنها دستگاه متولی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف در حوزه مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌ها دارای وظایفی هستند که اگر تمام دستگاه‌ها همگرا، همسو و هماهنگ عمل نکنند مسلما برنامه‌ها اثرگذار و همه‌جانبه نخواهند بود.
کد خبر: 51547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =