کسب امتیاز عالی آزمایشگاه غربالگری نوزادان قم در سطح کشور

رییس مرکز بهداشت قم گفت: آزمایشگاه غربالگری نوزادان معاونت بهداشتی قم حائز امتیاز عالی در برنامه کنترل کیفیت آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت قم،  سیامک محبی در این زمینه افزود: سالیانه بالغ بر ۳۰ هزار آزمایش غربالگری نوزادان شامل هایپوتیروئیدی و فنیل کتونوری در آزمایشگاه غربالگری قم انجام می شود که در پایش کارشناسان آزمایشگاه مرجع سلامت در تاریخ ۳۰ خردادماه سال جاری عملکرد این آزمایشگاه، مطلوب ارزیابی شد.

وی اضافه کرد: در راستای ارزیابی کیفیت عملکرد آزمایشگاه‌های غربالگری نوزادان سراسر کشور، وزارت بهداشت، اقدام به ارسال نمونه‌های مجهول به آزمایشگاه‌های سراسر کشور کرد که آزمایشگاه معاونت بهداشتی قم با پاسخ صحیح و دقیق همه نمونه‌های مذکور موفق به کسب رتبه عالی شد.

خردادماه امسال نیز مرکز بهداشت شهرستان قم، اقدام به راه‌اندازی سه مرکز جدید غربالگری پاشنه‌ای پای نوزادان علاوه بر مراکز قبلی کرد؛ این افزایش با توجه به اهمیت غربالگری پاشنه‌ای نوزادان در ۳ تا ۵ روزگی و همچنین به‌منظور افزایش دسترسی همشهریان به مراکز غربالگری نوزادان صورت گرفت.

علاوه بر مرکز امام رضا(ع) واقع در امامزاده ابراهیم، ۱۲ فروردین در بلوار امام موسی صدر و پردیس در پردیسان که تاکنون فعال بودند، ۳ مرکز غربالگری نجاتی واقع در انسجام، خازنی در نیروگاه و مرکز شهر کهک راه‌اندازی شد و در خدمت همشهریان است.

با انجام این آزمایش ساده و تشخیص و درمان به‌موقع، از بروز عقب ماندگی جسمی و ذهنی شدید در نوزادان پیشگیری می‌شود.

کد خبر: 51630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =