شاخص‌های بازار کار و مشاغل در آینده

یک کارشناس بازار کار با اشاره به آغاز شکل گیری تحولات در ماهیت بازار کار و اشتغال و الزامات حضور و فعالیت در این بازار، مشاغل آینده را بر بستر تحولات حوزه بازار کار، اقتصاد و اشتغال دانست و از حذف برخی مشاغل و ظهور مشاغل جدید خبرداد.

علیرضا حیدری با بیان اینکه آغاز هر فرایندی در اقتصاد اعم از سرمایه گذاری و به تبع آن اشتغال و تولید با یکسری نیازها همراه خواهد بود، به آتیه آنلاین گفت: در واقع بر اساس تقاضایی که از سوی نیاز ایجاد می‌شود پیامی به بازار ارسال شده که افراد برای تامین نیازهای خود به دسته‌ای از کالاها و خدمات احتیاج دارند و طبیعتاً برای تامین خواسته‌های مطرح شده در قالب تقاضای بازار و تامین نیاز مصرف کننده، عوامل بازار از جمله نیروی انسانی، سرمایه و تکنولوژی برای تامین نیاز به خدمت گرفته می‌شوند.

وی تصریح کرد: نیازهای اشاره شده در آینده، تعیین کننده وضعیت کسب و کار و شرایط بازار اشتغال خواهند بود و نوع نیازهای متناسب با شرایط را فراهم می‌کنند و به طور حتم، تکنولوژی عامل بسیار مهمی در راستای اثرگذاری در شرایط کار و اشتغال در آینده است که نیاز بازار به نیروی انسانی و مشاغل متناسب با این شرایط را تعریف می‌شود.

این کارشناس حوزه بازار کار در ادامه عنوان کرد: زمانی که تکنولوژی و ماشین‌آلات روز بر اساس دانش فنی جدید در خدمت انسان قرار می‌گیرند، مشاغل بر اساس این شرایط در بازار کسب و کار تعریف شده و مورد استفاده قرار گرفته و این وضعیت باعث می‌شود که فضای بازار کار متفاوت، متعدد و متنوع شکل گیرد.

وی بیان داشت: اکنون بسیاری از نیازهای تعریف شده در حوزه تقاضای بازار از طریق ارتباطات غیرفیزیکی برقرار می‌شود و در واقع فروشنده، تولیدکننده کالا یا خدمات و عرضه کننده توسط خریدار دیده نمی‌شوند و از طریق سیستم‌های مجازی ارزیابی کالا یا خدمت صورت گرفته و بر اساس آن در قالب یک بازار گسترده اقدام به خرید کالا و خدمات می‌کنید.

وی معتقد است که بازار کار بسیار گسترده شکل گرفته در حوزه کسب و کار در فضای مجازی در واقع می‌تواند مرزهای جغرافیایی را زیرپا گذاشته و مشتریان با مشاهده تولیدات مختلف اقدام به خرید و تهیه کالا و خدمات داشته باشد.

ارتباط غیرفیزیکی عوامل بازار کسب و کار

حیدری افزود: در آینده‌ای نه چندان دور با بازاری مواجه خواهیم بود که تامین کننده‌ها، ارائه کنندگان کالا و خدمات و افرادی که مصرف کننده محسوب می‌شوند، یکدیگر را نمی‌بینند و صرفاً بر اساس اطلاعات بازار تصمیم می‌گیرند که رفتار مصرف‌کنندگان، مولدها و توزیع‌کنندگان کالا در بازار کسب و کار به چه شکلی باید باشد.

وی اضافه کرد: در آینده با فضایی تحت سیطره اطلاعات با حجم گسترده روبرو خواهیم بود که انتخاب بر اساس این شرایط انجام می‌شود و در واقع اشتغال در این حوزه به نوعی طراحی می‌شود که بتواند بازار جدید اطلاعات و دیتا را بتواند مدیریت کرده و ارائه دهد و بنابر این مهارت‌های مورد نیاز بازار اشتغال فضای ترسیم شده متناسب با آن باید رشد یافته باشد.

این فعال حوزه کار گفت: با نگاهی به شرایط و شاخصه‌های بازار کار آینده، افرادی در این بازار امکان فعالیت و کسب درآمد دارند که بتوانند هماهنگی لازم را با عصر اطلاعات داشته و مهارت‌های لازم برای زیست در این بازار کسب و کار را داشته باشند و این مسئله در واقع توانایی مهم و کلیدی برای ورود و دوام در بازار کار آینده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه افرادی که خواهان حضور فعال در بازار کار آینده هستند، طبیعتاً باید قابلیت و مهارت کارکردن در بسترهای گسترده در بازار کار آینده را کسب کرده باشند، بیان داشت:  به تبع شرایط اشاره شده در راستای تغییرات عمده بازار کسب و کار، بسیاری از مشاغلی که تا به امروز در حوزه تولید و ارائه خدمات فعالیت داشته‌اند، احتمالاً از بین خواهند رفت و مشاغلی با قابلیت‌ها و شکل و وضعیت جدید متناسب با شرایط روز شکل خواهند گرفت.

وی گفت: تا پیش از این افراد برای خرید نیازهای کالایی حتما باید به بازار مراجعه صورت می‌گرفت و در بازدید از فروشگاه‌ها و دریافت قیمت‌های مختلف اقدام به خرید صورت می‌گرفت، اما امروزه این امکان وجود دارد که از طریق سایت‌های اطلاع‌رسانی و ارائه کالاهای مختلف تنوع وسیعی از کالا را می‌توان مشاهده کرد و با مقایسه قیمتی، کیفی و کمی اقدام به خرید کرد.

این کارشناس حوزه کسب و کار اظهار داشت: حتی در بستر یادشده از طریق تجربیات ارائه شده از دیگران امکان راستی‌آزمایی در خصوص کالا یا خدمات ارائه شده در سایت‌های مختلف وجود دارد که این امکان در فضای سنتی خرید کالا به شکل حضوری وجود نداشت و این امکانات بر اساس سیستم‌های اطلاعات در اختیار مشتریان بازار قرار گرفته است.

وی با بیان این مسئله که یکی دیگر از عناصری که به شکل سازمان‌یافته در قالب جدید بازارهای کسب و کار در امروز و آینده وجود دارد، شاخص رقابت در خدمات و کالاهای ارائه شده است، افزود:  شرایط فردای بازار کسب و کار تحت عنوان بازار و مشاغل آینده فضایی را در حال ترسیم است که می‌توان از آن به عنوان بازار کامل یاد کرد که ویژگیهای بازار در آن کاملاً نهادینه شده است.  

کد خبر: 51752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =