ارائه ۳۰۰ قلم داروی رایگان در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان قم با تاکید بر این که در حال حاضر ضریب اشغال تخت بیمارستان بالای ۸۵ درصد است، افزود: ۳۰۰ قلم داور از داروهای پرکاربرد طبق در مراکز ملکی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سید مهدی محصل طی سخنانی در برنامه مردم و مسئولین گفت: از جمعیت بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان قم قریب به ۸۱۵ هزار نفر بیمه شده تامین‌اجتماعی هستند که ۶۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی با کار پیوند خورده است، افزود: مخاطب اصلی ما کسانی هستند که درگیر فعالیت‌های اجتماعی، کاری و تولیدی هستند و بر همین اساس بیمه شدگان به دو گروه عمده بیمه شدگان اجباری و بیمه شدگان اختیاری تقسیم بندی می‌شوند و در حال حاضر بیمه شدگان اجباری جامعه بیشتری دارند.

محصل با بیان اینکه درمان تامین‌اجتماعی شامل درمان مستقیم یا ملکی و غیرمستقیم تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در درمان ملکی به صورت مستقیم نسبت به ارائه خدمات درمانی اقدام می‌کنیم و در حال حاضر چهار مرکز عمده بیمارستان امام رضا(ع) با ۱۲۵ تخت مصوب، درمانگاه بوعلی در خیابان امام، درمانگاه غرضی در خیابان ۱۵ خرداد و درمانگاه ۲۲ بهمن در بلوار امین در حال ارائه خدمات مستقیم هستند.

وی ادامه داد: در حوزه درمان غیر مستقیم به دلیل محدودیت‌هایی که در ارائه خدمات مستقیم در مراکز ملکی داریم و برای جلوگیری از اختلال در ارائه خدمات درمانی با دیگر مراکز درمانی تحت عنوان مراکز طرف قرارداد همکاری می‌کنیم؛ در حال حاضر حدود ۸۰۰ مرکز درمانی در سطح استان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی هستند.

محصل بیان کرد: در سال گذشته در حوزه درمان‌های سرپایی حدود ۸ میلیون بار مراجعه داشتیم که از این میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بار در درمان ملکی و ۵ میلیون ۸۰۰ هزار بار در مراکز درمانی طرف قرار داد با هزینه‌ای بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا ۷۴ هزار بار بستری داشتیم که از این تعداد ۱۱ هزار بار در بیمارستان امام رضا (ع) و ۶۳ هزار مورد در مراکز طرف قرار داد با هزینه‌ای قریب به ۲۰۶ میلیارد تومان هزینه انجام شده است.

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان قم اظهار کرد: در درمان مستقیم و مراکز ملکی ۱۸۰ میلیارد تومان تا امروز هزینه کردیم که هزینه بسیار کلانی است.

وی با بیان این که سه مدل تعرفه دولتی، خیریه و خصوصی وجود دارد، افزود: علت اختلاف قیمت‌ها به دلیل مابه‌التفاوت بین تعرفه دولتی و خصوصی است؛ لذا مابه‌التفاوت تعرف دولتی و خصوصی را باید خود فرد پرداخت کند و تا زمانی که اختلاف تعرفه‌ها به این شکل وجود داشته باشه عملا بیمه‌ها عملکرد خودشان را از دست می‌دهند.

محصل یکی از مسائل عمومی بیمه شدگان را نه فقط در سطح استان بلکه در سطح کشور مسئله دارو عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبات ۳۰۰ قلم داور از داروهای پرکاربرد طبق بررسی‌های آماری در مراکز ملکی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه درمان غیر مستقیم ۱۴۰۰ قلم دارو را تحت پوشش داریم و در مراکز طرف قرارداد تعرفه ۳۰۷۰ را اعمال می‌کنیم؛ به این معنا که ۷۰ درصد هزینه توسط بیمه تأمین اجتماعی و ۳۰ درصد توسط فرد پرداخت می‌شود و با توجه به سیاست حمایت از تولیدات داخلی مکلف به پوشش بیمه‌ای داروهای داخلی هستیم.  

محصل تأکید کرد: بر اساس دستور العمل‌های ابلاغی هیئت دولت و وزرات بهداشت مکلف هستیم تعرفه داروهای تولید داخل را پرداخت کنیم و تمام تعرفه‌ها و قیمت‌ها در پورتال سازمان تأمین اجتماعی مشخص شده است.

وی یکی از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی را در سال گذشته، رایگان شدن فرانشیز بیماران بالای ۶۵ سال تحت پوشش بیمه به شرط مراجعه به بیمارستان‌های دولتی عنوان کرد.

محصل ابراز کرد: تا قبل از اجرایی شدن بحث نسخه الکترونیک به صورت محدود پزشکان متخصص و فوق تخصص در سطح استان حاضر به همکاری نبودند؛ اما در حال حاضر بر اساس الزامات تمام متخصص‌ها و فوق تخصص‌ها در سطح استان طرف قرارداد هستند.

وی تسهیل دسترسی به بیمارستان و در نتیجه تسریع درمان به ویژه برای بیماران بدحال را مهم دانست و گفت: این موضوع در حال پیگیری است و جلساتی را با معاون سیاسی و امنیتی استانداری داشتیم که قول همکاری مساعد را دادند.

محصل در خصوص گسترش خدمات بیمارستان امام رضا (ع) یادآور شد: نسبت به بازسازی و توسعه ان آی سی یو (مراقبت‌های ویژه نوزادان) اقدام کرده‌ایم که حدود چهار تخت به این بخش اضافه خواهد شد؛ همچنین ساختمان درمانگاهی جنب بیمارستان تاسیس خواهد شد و با انتقال فضای اداری به درمانگاه جدید فضای مناسب برای توسعه تخت‌های بیمارستان ایجاد خواهد شد.

وی دریافت لوح دوستدار مادر و کودک بیمارستان امام رضا(ع) را حاصل زحمات پرسنل دانست و گفت: در همین راستا چهار تخت ال دی آر ایجاد خواهد شد.  

محصل با اشاره به قرار گیری این بیمارستان در کنار یکی از شلوغ‌ترین و حادثه خیزترین محورها یعنی سلفچگان ابراز کرد: بیمارستان امام رضا(ع) دومین مرکز ترومای استان قم و دومین بیمارستانی است که دارای باند هلکوپتر شده و این نشان دهنده اهمیت کار است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ضریب اشغال تخت بیمارستان بالای ۸۵ درصد است و عملا بر اساس تعاریف درمانی بیمارستان قفل شده و قطعا نارضایتی وجود خواهد داشت، اضافه کرد: با توجه به شاخص‌های جمعیتی و دیگر شاخص‌ها همچون مراجعه بیماران از شهرهای همجوار امیدواریم با انتقال بخش اداری به درمانگاه جدید تعداد ۴۵ تخت به بیمارستان اضافه شود که تا حدودی می‌تواند پاسخگوی نیازهای بیمه شدگان باشد.

کد خبر: 51974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =