اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور هم در چتر بیمه‌ای تامین‌اجتماعی

سازمان تامین‌اجتماعی علاوه بر اینکه به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید در بخش‌های مختلف جهت گسترش چتر بیمه‌ای است، برای اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور هم برنامه‌های اساسی دارد تا این افراد هم از خدمات سازمان بهره‌مند شوند تا بستری برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی فراهم شود.

به گزارش آتیه آنلاین، باتوجه به اینکه تعمیم پوشش بیمه‌ای به عنوان یکی از اهداف مهم سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود، برای موضوع بیمه‌شدگان اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور هم سازمان برنامه‌هایی تاکنون انجام داده است به گونه‌ای که در سال‌های اخیر در گروه بیمه شدگان اتباع خارجی رشد خوبی به دست آمده است.

سازمان تامین‌اجتماعی به همین خاطر برای حمایت از این افراد و موضوع بیمه این افراد را به صورت ویژه در برنامه دارد تا این افراد هم بتوانند از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان استفاده کنند که این مساله مزایایی برای سازمان و افراد بیمه‌شده دارد.

امکان بهره‌مندی ایرانیان خارج از کشور از خدمات بیمه‌ای

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: هموطنان خارج از کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه مقرر با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد خود را نزد این سازمان بیمه کنند.

وی افزود: بیمه ایرانیان خارج از کشور برای همه اتباع ایرانی اعم از شاغل یا غیرشاغل که فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی هستند و در زمان درخواست حداقل دارای  ۱۸ و حداکثر ۵۰  سال تمام دارند مهیا است و هموطنان می‌توانند با پرداخت حق بیمه مقرر با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد خود را نزد این سازمان بیمه کنند.

وی اظهار داشت: در صورت تمایل متقاضی علاوه بر نرخهای تعیین شده با پرداخت ۹ درصد سهم درمان می‌تواند از خدمات درمانی در داخل کشور برخوردار شوند.

بیمه اتباع خارجی و تعهدات قانونی آن
مجید حسن زاده، معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین‌اجتماعی درباره ضوابط بیمه شدن اتباع خارجی اظهار داشت: اکنون بیش از ۶۱ هزار نفر از اتباع خارجی درقالب بیمه اجباری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه زنان خانه دار و... به عنوان بیمه پردازان این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۱۸۸ نفر از اتباع خارجی مستمری بگیر این سازمان هستند، افزود: بیشترین بیمه شدگان اتباع خارجی مربوط به بیمه اجباری است و اغلب این افراد اتباع کشورهای افغانستان و چین هستند.

وی ادامه داد: تعهدات قانونی متناسب با نوع بیمه اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و... به اتباع خارجی تعلق می‌ گیرد. بیمه‌شدگان اتباع خارجی همانند بیمه شدگان ایرانی از تمامی تعهدات و حمایت های این سازمان به جز بیمه بیکاری برخوردار هستند.

حسن زاده اضافه کرد: اتباع خارجی دارای مجوز اقامت یا گذرنامه با حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه(با مجوز اشتغال) می توانند، نسبت به ادامه بیمه به صورت اختیاری اقدام کنند. حق بیمه اختیاری ۲۷ درصد دستمزد تعیین شده طبق مقررات بین ۱.۲ حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورایعالی کار است.

وی درباره انواع نرخ های حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و زنان خانه‌دار خارجی نیز گفت: بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۲ درصد، بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد و بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی با نرخ ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین‌اجتماعی افزود: داشتن کارت اقامت یا گذرنامه معتبر، مدارک لازم برای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار خارجی است. حداکثر سن در شروع درخواست ۵۰ سال تمام است.

وی درباره شرایط بازنشستگی اتباع خارجی در مشاغل سخت و زیان‌آور نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه اتباع خارجی با رعایت مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار می توانند در ایران اشتغال به کار داشته باشند بنابراین مشمول قانون کار هستند. بنابراین طبق قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته اند و در هر مورد حق بیمه مذکور را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته باشند، بدون شرط سنی می توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

وی ادامه داد: همچنین چنانچه کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی قبل از رسیدن بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان آور به سابقه مقرر ( ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب برای کارهای سخت و زیان آور) فرسایش جسمی و روحی وی را ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان آور تشخیص دهند، فرد بیمه شده می تواند درخواست بازنشستگی کند. بر این اساس هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک سال و نیم محاسبه خواهد شد.

حسن زاده شرایط بازنشستگی اتباع خارجی را هم اینگونه توضیح داد و گفت: بیمه شده مرد با داشتن حداقل ۶۰ سال سن و حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن حداقل ۵۰ سال سن و حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و بیمه شده زن با داشتن حداقل ۵۵ سال سن و حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن حداقل ۴۵ سال سن و حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بازنشستگی استفاده کنند.

بیمه افراد براساس اصل ۲۹ قانون اساسی

مهدی شکوری،  مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین‌اجتماعی درباره بیمه ایرانیان خارج از کشور گفت: مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر برخورداری آحاد جامعه از پوشش تامین‌اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی با شناسایی جامعه هدف و افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند فارغ از محل سکونت، اقدام به بیمه آن‌ها می‌کند.

وی اظهار داشت: ایرانیان فاقد نظام بیمه ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی شامل افراد شاغل، غیر شاغل یا دانشجویان خارج از کشور، می‌توانند خود را نزد این سازمان بیمه کنند و با پرداخت حق بیمه از تعهدات قانونی مربوطه بهره مند شوند، شرط سنی پذیرش درخواست برای برخورداری از این نوع پوشش بیمه ای، حداکثر ۵۰ سال و حداقل ۱۸ سال خواهد بود.

شکوری با بیان اینکه مبنای پرداخت حق‌بیمه در بیمه ایرانیان خارج از کشور بستگی به میزان سابقه و سن متقاضی دارد، تصریح کرد: متقاضیان مرد یا زن این نوع بیمه با توجه به سن و سابقه قبلی نزد سازمان، می‌توانند نسبت به انتخاب دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه از ۱.۵ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا سقف دستمزد (۷برابر حداقل دستمزد) اقدام کنند.

وی افزود: مبلغ حق‌بیمه در این نوع بیمه به دو عامل بستگی دارد؛ یکی نرخ حق‌بیمه و دوم دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه، این دو پارامتر در تعیین میزان حق‌بیمه تاثیرگذار است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: در بیمه ایرانیان خارج از کشور دو نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۴ و ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است و مشمولین با پرداخت حق بیمه مقرر می توانند از تعهدات مندرج در قانون تأمین اجتماعی به ترتیب بازنشستگی، فوت در نرخ ۱۴ درصد و از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت در نرخ ۱۸ درصد در داخل ایران برخوردار شوند.

شکوری افزود: متقاضی در صورت تمایل می‌تواند علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخ های تعیین شده، با پرداخت حق بیمه سهم درمان به میزان ۹ درصد، در داخل کشور از خدمات درمانی برخوردار شود.

وی درباره نحوه انجام معاینات پزشکی، توضیح داد: نرخ ۱۴ درصد معاف از معاینات بوده و صرفاً متقاضیان نرخ ۱۸ درصد می‌بایست بدواً و با هزینه شخصی مورد معاینه پزشکی قرار گیرند؛ چنانچه از کارافتاده کلی شناخته شوند تنها می‌توانند در قبال تعهدات بازنشستگی و فوت (نرخ ۱۴ درصد) مشمول مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور قرار گیرند.

شکوری ادامه داد: چنانچه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی باشد، در صورت احراز یک سال سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ کامل ظرف ده سال قبل و ۹۰ روز سابقه ظرف یک سال قبل از تاریخ درخواست از انجام معاینات پزشکی بدو قرارداد معاف خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه ارائه تقاضا و ضوابط انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ایرانیان خارج از کشور این گونه است که متقاضی یا وکیل قانونی آنان می‌توانند با مراجعه به کارگزار رسمی برون مرزی سازمان در کشور محل سکونت خود و یا با ورود به سامانه متمرکز اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور درج شده در سایت بین الملل(ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی) به نشانی tamin.ir و در صورت حضور در ایران با مراجعه خود یا وکیل قانونی به یکی از شعب، درخواست خود را ثبت و طبق ضوابط مقرر اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

۳۴ کارگزار رسمی برون مرزی در ۱۸ کشور

شکوری افزود: در حال حاضر ۳۴ کارگزار رسمی برون مرزی در ۱۸ کشور دنیا از جمله ترکیه، امارات عربی متحده، عراق، آذربایجان، اقلیم کردستان عراق، آلمان، دانمارک، اتریش، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، سوئد، چین، مالزی، استرالیا، کانادا و... که فهرست آنان در سایت قابل مشاهده است، آماده خدمت رسانی امور بیمه ای به هموطنان ساکن در خارج از کشور هستند.

وی درخصوص نحوه پرداخت حق‌بیمه ایرانیان خارج از کشور گفت: امکان پرداخت حق‌بیمه به صورت ماهانه از مزایای مهم این نوع بیمه است هنگامی که قرارداد این بیمه منعقد و بیمه‌پردازی آغاز شود، فرد می‌تواند حق‌بیمه خود را از یک ماه تا ۱۵ ماه آینده پیش‌پرداخت کند. برای پرداخت نیز با توجه به گسترش خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی، متقاضیان می‌توانند از طریق سایت سازمان به نشانی samt.tamin.ir برگ پرداخت دریافت و نسبت به پرداخت حق‌بیمه خود به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

۴۲ هزار نفر بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور
 مدیر کل امور بیمه شدگان ادامه داد: در حال حاضر آمار بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور اعم از بیمه شده در قالب انواع بیمه ایرانیان خارج از کشور، حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و تعداد مستمری بگیران شامل بازنشستگان و بازماندگان که از سازمان مستمری دریافت می‌کنند بیش ۴۲ هزار نفر هستند.

شکوری اظهار داشت: بازنشستگی این قبیل از بیمه شدگان با شرایط عمومی مانند دارا بودن حداقل ۲۰سال سابقه پرداخت حق بیمه مقرر و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان، داشتن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان و داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرط قانونی پرداخت مستمری به بازماندگان مبتنی بر ماده ۸۰ قانون تامین‌اجتماعی است گفت: در قانون پیش‌بینی شده که اگر بیمه شده در ۱۰ سال قبل از تاریخ فوت، یک سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد و در یک سال آخر به مدت ۹۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، از نظر قانونی بازماندگان واجد شرایط امکان دریافت مستمری را خواهند داشت.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =