اقدام ارزشمند پرداخت ۷۰ درصدی هزینه خدمات توانبخشی توسط بیمه‌ها

مدیرعامل جامعه معلولین ایران گفت: ابلاغیه پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی به افراد معلول در راستای اجرای ماده ششم قانون حمایت از معلولان اقدام ارزشمند و بزرگی است.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس ابلاغیه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از این پس ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی به افراد معلول و کل خدمات مورد نیاز افراد اوتیسم در بخش‌های غیردولتی شامل بخش عمومی غیردولتی، بخش خصوصی و مراکز خدماتی خیریه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار می‌گیرند.
برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد معلول به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازها و درخواست‌های این گروه در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ به صورت حکم قانون و تکلیف مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأکید دولت قرار گرفته است.
کامران عاروان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: خوشبختانه نتایج بیش از ۱۵ جلسه نمایندگان دوایر مرتبط با سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، بیمه نیروهای مسلح، شورای عالی بیمه و انجمن های تخصصی مردم نهاد با رییس و اعضای کمیسیون توانبخشی و بهزیستی مجلس شورای اسلامی نتیجه بخش بود و از صدور ابلاغیه وزیر بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر خرسند هستیم.
رئیس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی ادامه داد: پیشتر براساس تفاهم‌نامه سازمان بیمه سلامت با بهزیستی مقرر شد که بحث «بیمه» افراد دارای معلولیت بر اساس ماده شش قانون حمایت از حقوق معلولان توسط این سازمان بیمه گر  پوشش داده شود اما در نبود  سازوکار مشخص، پوشش وسیع و همزمان خدمات در سراسر کشور در اجرا این طرح با چالش مواجه شد.
وی افزود: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اجرای بیمه معلولان این بود که تنها هشت خدمت تحت پوشش قرار می‌گرفت و مساله اینکه مددجو در مراجعه به مراکز خدماتی خصوصی (کاردرمانی، گفتار درمانی و یا فیزیوتراپی و...) هزینه بسیاری را باید پرداخت می‌کرد که در جهت رفع این چالش بیمه سلامت افزایش تعرفه در بخش خصوصی و دولتی را از شورای عالی سلامت درخواست کرد.
عاروان عنوان کرد: هشت خدمت لحاظ شده از مجموع ۵۸ خدمت مرتبط بیمه‌ای برای افراد دارای معلولیت است. تصویب این تعداد خدمت جهت پوشش بیمه ای قرار گرفتن اتفاق بسیار مثبت و ارزشمندی بود اما تقاضای معلولان بر این است که ۱۹ خدمت اساسی و ضروری دیگر معلولان نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند.  
وی با تصریح بر اینکه ماده شش قانون حمایت از معلولان بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانبخشی تاکید دارد، افزود: توانبخشی فرایندی است که با دریافت خدمات در کنار تجهیزات اتفاق می‌افتد و مسئولان مرتبط باید نسبت به این مهم نگاه و رویکرد دغدغه مندانه‌ای داشته باشند و در زمینه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تجهیزات توانبخشی نیز تدبیر ویژه‌ای بیندیشند.
عاروان تدوین سازوکار در راستای اجرای دقیق و درست این ابلاغیه را مهم خواند و گفت: باید راهبرد و فرایند اجرای این ابلاغیه به درستی تدوین شود و همچنین امکانات ارایه خدمات در استان ها و مناطق مختلف دورافتاده فراهم شود که افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی به این خدمات دست پیدا کنند در غیر این صورت با تمرکز ارایه خدمات توانبخشی در پایتخت و شهرهای بزرگ، بسیاری از معلولان از دریافت خدمات توانبخشی مشخص شده با مشکل مواجه می شوند و بعضا ناگزیر به صرف هزینه بیشتری برای مراجعه با استان های برخوردار و پایتخت می شوند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، ابلاغیه وزارت بهداشت در خصوص برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد به سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان بیمه سلامت و تأمین اجتماعی، براساس بند «ج» ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه شواری عالی سلامت مبنی بر تکلیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ارائه بسته‌های بیمه‌ای پایه اجرایی می‌شود.
کد خبر: 52408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =