بورسی شدن خودرو در هاله‌ای از ابهام

طرح بورسی شدن خودرو به گفته برخی نمایندگان مجلس می‌تواند معاملات آن را شفاف و قیمت را واقعی کند اما با مخالفت وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص نیست که این طرح به کجا رسیده و آیا اجرایی می‌شود یا خیر.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چندی پیش حجت الله فیروزی - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی-  از ارائه و تصویب طرحی در مجلس برای ساماندهی بازار خودرو از طریق عرضه در بورس خبر داده بود اما این مسئله به نقد از سوی برخی کارشناسان گذاشته شده بود و برخی ان را علاج و اصلاح وضعیت کنونی قیمت انواع خودرو و جلوگیری از سودجویی و دلالی در بازار می‌دانستند و برخی دیگر مخالف اجرای این طرح بودند.

اما فیروزی در همان زمان معتقد بود که بورسی شدن عرضه خودرو سبب می‌شود که تعادلی در عرضه و تقاضا این محصول به وجود بیاید و خریداران و کسانی که می‌خواهند خودرویی را خریداری کنند باید از این طریق اقدام کنند و یکی دیگر از مزایایی که در این طرح وجود دارد این است که قیمت تمام شده محصولاتی که عرضه می‌شود به صورت دقیق و آنلاین از سوی خودروسازان مشخص می‌شود. بنابراین افراد می‌توانند هزینه‌های انجام شده چیست.

وی افزود: در این ساختار شفاف‌سازی صورت خواهد گرفت و تمام هزینه‌ها و قیمت تمام شده مانند قراردادهایی که خودروسازان با قطعه‌سازان منعقد می‌کنند شفاف خواهد شد؛ میزان قطعاتی که در یک خودرو استفاده شده نیز تعیین می‌شود و بر همین اساس دیگر امکان قیمت‌سازی وجود ندارد.

اما پس از گذشت مدتی از طرح این موضوع، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است.

وی افزود: به نظر ما این عدم عرضه خودرو در بورس، روالی منطقی و درست است. قطعا به زودی بازار خودرو خوب خواهد شد.

با توجه به این اظهارات به نظر می‌‎رسد که بورسی شدن بازار خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و پرونده ان بسته شده است، البته روح الله ایزدخواه - رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت که وزیر صمت نظر شخصی داده است و عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده است.

آن طور که ایزدخواه گفت، وزارت صمت که از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بود، در طرح خود به دنبال این است که قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل می‌شود آزاد شود و قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ یعنی ۵۵ درصد محصولات دستوری بماند اما هر سه ماه یک بار اصلاحیه بخورد و افزایش یابد.

کد خبر: 5284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =