افزایش تسهیل‌گری در بیمه قالیبافان از مسیر اتحادیه

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف شهری و روستایی با اشاره به واگذاری کارگزاری بیمه قالیبافان به این اتحادیه، از افزایش تسهیل‌گری در حوزه بیمه پس از این واگذاری خبر داد.

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف شهری و روستایی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: هنر صنعت فرش دستباف صنعت مکمل دامپروری و کشاورزی است.

وی افزود: این صنعت از لحاظ اشتغال‌زایی مناسب افرادی که در روستاها در ایام خاصی از سال به امورات کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. برای این افراد در زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه کشاورزی نمی‌دهد، بهترین شغل تولید فرش دستباف است.

بهرامی افزود: این هنر صنعت از قدیم‌الایام یکی از صنعت‌های بومی کشور بوده است.

به گفته وی، تا دو دهه قبل سالانه حدود ۶ میلیون متر مربع تولید فرش دستباف در کشور تولید می‌شد که این میزان تولید برای حدود دو میلیون نفر شغل به صورت متخصص قالیبافی و برای چهار میلیون نفر شغل‌های جانبی ایجاد کرده بود اما به دلیل عدم حمایت‌های دو دهه اخیر، رشد رقبا، مسئله تحریم، و سیاستگزاری‌های غلط، تعداد شاغلان این حوزه به زیر یک میلیون نفر بافنده رسیده است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف شهری و روستایی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد تولیدات این حوزه در روستاها یا حاشیه شهرهای کوچک تولید می‌شود. اشتغال در زمینه فرش دستباف از نظر امنیت اجتماعی و افزایش درآمد خانوار، بسیار مهم و ارزشمند است.

وی درباره اقدامات حمایتی اتحادیه برای قالیبافان بیان کرد: تعاونی از سال ۷۲ و پس از تشکیل وزارت تعاون شکل گرفت. از آن زمان تعاونی‌های فرش در تامین ماده اولیه، به‌روز رسانی نقشه‌ها، بازاریابی و معرفی به بیمه وارد عمل شدند.

واگذاری کارگزاری بیمه به اتحادیه قالیبافان از چهار سال قبل

بهرامی گفت: در حال حاضر کارگزاری بیمه اجتماعی قالیبافان به اتحادیه واگذار شده است. کسانی که نتوانستند از بیمه اجتماعی روستاییان برخوردار شوند، می‌توانند از بیمه قالیبافان استفاده کنند. طبق قانون ۷۰ درصد حق بیمه را دولت به صورت یارانه می‌دهد و ۳۰ درصد را خود بیمه‌گذار پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: کارگزاری بیمه از حدود چهار سال قبل به اتحادیه سراسری واگذار شده است.

بهرامی افزود: حضور در نمایشگاه و فروش تولیدات اعضا از اهم وظایف اتحادیه است که ما آن را پیگیری می‌کنیم.

به گفته وی، اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف برای تسهیل امور بیمه‌ای و ارائه دیگر خدمات، سامانه‌ای برای اتحادیه پیش‌بینی کرده است که بافنده‌ها از هر نقطه کشور می‌توانند وارد آن شده و کارهای خود را پیگیری کنند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف شهری و روستایی اضافه کرد: در این سامانه بافندگان هم می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را سفارش دهند و هم برای صدور کارت در سامانه ثبت نام می‌کنند.

وی افزود: صدور کارت که انجام شود، پیگیری بحث بیمه به صورت سیستمی و آنلاین از طریق سامانه اتحادیه سراسری امکان پذیر است. افراد اگر نتوانند در سامانه مدارک خود را بارگذاری کنند، از طریق واتس آپ به ما پیام می‌دهند که مدارک را برای آنها بارگذاری کنیم و بیمه آنها صادر شود.

بهرامی گفت: واگذاری کارگزاری بیمه به اتحادیه زمینه تسهیل‌گری در امور، رفع هزینه‌های اضافه و جلوگیری از اتلاف وقت را فراهم کرده است. همچنین جلوی خطراتی که ممکن بود پیش بیاید را هم گرفته است.

وی با اشاره به تنزل جایگاه بافندگان در کشور، از تلاش ترکیه برای جذب طراحان بزرگ فرش ایرانی خبرداد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف شهری و روستایی گفت: طراحان ایرانی با درآمد عالی و امکانات رفاهی در ترکیه، هند و نپال خدمات بزرگ ارائه می‌دهند زیرا برای کشورهای یاد شده این هنر صنعت خیلی ارزشمند است اما ما قدر داشته‌هایمان را ندانستیم.

کد خبر: 52840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =