لزوم توجه به استفاده از فلزات کمیاب در صنعت داروسازی

مدیر عامل توفیق دارو گفت: اگر بتوانیم معادنی که فلزات کمیاب یا نایاب دارند را فرموله کرده و به صورت مجموعه کنار هم بگذاریم، ارزش افزوده خوبی برای کشور ایجاد می‌شود.

سید داور سیادت استاد دانشگاه و مدیر عامل توفیق دارو در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: مجموعه توفیق دارو از گذشته یک مجموعه مهندسی و تحقیقاتی بوده است.

وی افزود: در این شرکت مجموعه‌ای از محققین مربوط به حوزه داروسازی از جمله شیمیست‌ها با زیر شاخه‌های متعددی مثل آلی و معدنی، بیوشیمیست‌ها، داروسازان و رشته‌های مختلف بیوتکونولوژی را در کنار هم داریم. این تیم روی توسعه مولکول‌های جدید و وارد کردن آنها به بازار دارویی کشور به صورت ماده اولیه، فعال هستند.

سیادت بیان کرد: به لحاظ اینکه امسال سال دانش بنیان است، سعی کردیم از رشته‌های مختلف و بخش‌هایی که یک مقدار فعالیت کمتری داشتند یا مقداری در رکود علمی و تولیدی به سر می‌بردند، بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: توانستیم در حوزه داروهای نوترکیب و بیومولکول‌های ریکامبیننت فعالیت کنیم و نتایج خوبی در این رابطه به دست آمده است.

مدیر عامل توفیق دارو گفت: امیدوارم در پایان سال دستاوردهای سال دانش بنیان را ارائه کنیم.

وی درباره خام فروشی در پتروشیمی‌ها و امکان استفاده از محصولات پتروشیمی در صنعت دارویی عنوان کرد: واقعا اینکه می‌گویند العلم السلطان، جمله درستی است. ما خام فروشی را نه در صنعت پتروشیمی بلکه در صنعت دارو که ماده اولیه تولید می‌کنیم هم شاهد هستیم. یک مقداری این چالش‌ها را با افرادی که محصول نهایی تولید می‌کنند، تجربه کردیم.

سیادت افزود: ما به جز صنعت پتروشیمی در مواد معدنی هم خام فروشی داریم. روی مخازن یا معادنی که فلزات کم یاب نایاب یا مواد مینرال دارند، بحث خام فروشی وجود دارد. اگر بتوانیم این ترکیبات را فرموله کنیم یا بتوانیم به صورت مجموعه یا مولتی فاکتور اینها را کنار هم بگذاریم، ارزش افزوده خوبی برای کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: در دنیا روز به روز فرمولاسیون و راه‌های مختلفی که حتی دارو وارد می‌شود، در حال توسعه است و این روش‌های جدید ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

این استاد دانشگاه درباره دلایل عدم مطالعه روی پتانسیل‌های خاک سرخ هرمز برای استفاده در صنعت دارو و لوازم آرایشی و خام فروشی این خاک بیان کرد: اطلاعاتی از برنامه‌ها در این زمینه ندارم اما وسعت طبیعت و محیط زیست ایران به قدری زیاد است و مخازن غنی داریم که هرچقدر روی آن کار کنیم، باز هم برای همه کار وجود دارد.

وی با اشاره به معادن مختلف و خاک‌های متفاوت در جنوب و شمال کشور با شرایط آب و هوایی مختلف یادآور شد: پدیده میکروبیوم زمین یا ماکروبایوم که بعد از ماکروبیوم بدن انسان در دنیا مطرح شده است، حکایت از این موضوع و تنوع در طبیعت دارد.

مدیر عامل توفیق دارو درباره اینکه چرا از تمام پتانسیل‌های کشور استفاده نمی‌شود، بیان کرد: ما در حد خودمان سعی می‌کنیم کارمان را خوب انجام دهیم. اگر هر کس وظایف محوله خود را به درستی انجام دهد، مقداری می‌توانیم اثرگذار باشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما در ایران گروهی کار نمی‌کنیم و به نوعی جزیره‌ای عمل می‌کنیم. اگر به صورت گروهی و چند سازمانی یا حتی در سطح چند وزارتخانه کار کنیم و یک مگا پروژه را سیاستگزاران بالای کشور مطرح کنند، به نحوی که اجرای آن به دانشگاه‌ها برون سپاری شود یا اینکه وظایف دانشگاه‌ها و صنعت را مشخص کنند، در چنین شرایطی ارتباط دانشگاه و صنعت واقعی می‌شود.

سیادت ادامه داد: اما ینکه هر کس کار خود را می‌کند، مهندسی از پزشکی خبر ندارد، پزشکی از علوم پایه خبر ندارد و ... این وضعیتی می‌شود که پیش آمده است. البته روزنه‌هایی هست که بتوانیم چندین وزارتخانه، دانشگاه و مرکز را با یکدیگر همراه کنیم. اگر سیاستگزاران بالادستی در اتاق‌های فکر برنامه‌ریزی کنند، امیدواریم که این همکاری‌ها انجام شود.

وی درباره اینکه آیا از باطله‌های معدنی می‌توان در صنعت داروسازی استفاده کرد، گفت: امروز در دنیا از پوست تخم مرغ هم استفاده می‌شود. وای به حال باطله‌های معادن.

این استاد دانشگاه گفت: امروز در رشته‌های مختلف متخصصان متفاوتی وجود دارد و هر رشته متخصص خاص خود را دارد. واقعا اگر علمی به مسایل وارد شویم، تازه می‌فهمیم که چه خبر است و چقدر نمی‌دانستیم.

کد خبر: 53239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =