تاری دید با استفاده طولانی از موبایل و رایانه/ نحوه استراحت چشم‌ها

یک جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه، استفاده از موبایل و رایانه را به مدت طولانی سبب ایجاد خشکی و تاری دید در چشم دانست و برای پیشگیری از این اتفاق، دستورالعمل استراحت چشم‌ها را در فواصل کار با این وسایل، تشریح کرد.

دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه چشم انسان به طور طبیعی چندین بار در دقیقه پلک می‌زند، افزود:‌ این پلک‌زدن‌ها سبب می‌شود که چشم‌ها مرطوب بماند و فرد با احساس آرامش از دید خود استفاده کند.

وی اظهار کرد: اما هنگام استفاده از موبایل یا رایانه، به دلیل خیره شدن بر صفحه‌ این وسایل، تعداد پلک‌زدن‌ها کاهش یافته و در نتیجه پدیده خشکی چشم بروز می‌کند. علائمی مانند سوزش چشم، قرمزی، اشک‌ریزش و تاری دید از عواقب خشکی چشم به شمار رفته و یکی از شایع‌ترین علت ناراحتی چشم در بین کاربران رایانه و موبایل همین مسائل است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، یکی دیگر از عوارض چشمی کار با رایانه و موبایل را مربوط به مسئله انطباق چشم عنوان کرد و گفت: در انجام کارهایی که نیاز به مشاهده نزدیک وجود دارد، چشم انسان برای دیدن، تطابق پیدا می‌کند که واکنشی فیزیکی و انرژی‌بر است. وقتی این تطابق ادامه یابد برای مشاهده دور دچار تاری دید می‌شویم و این مسئله‌ای است که بسیاری از کاربران موبایل به آن اشاره دارند و از تاری دید خود شکایت می‌کنند.

فرتوک‌زاده تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی کار ممتد چشمی انجام شود، تطابق دید و انقباض دائمی ماهیچه‌ها موجب ایجاد درد در چشم می‌شود؛ مانند این است که دست خود را ساعت‌ها بالا نگه داریم و خوب معلوم است که دچار درد می‌شود و نیاز به استراحت پیدا می‌کند. چشم نیز اینگونه است و پس از انجام کار ممتد، نیاز به استراحت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به روش‌های استراحت چشم، افزود: برای استراحت چشم باید پس از یک ربع استفاده از رایانه یا موبایل یا انجام هر کاری که نیاز به نزدیک‌بینی داشته باشد، باید یک دقیقه به نقاط دور با حداقل شش متر فاصله نگاه کرد. با گذشت نیم ساعت، ۳ دقیقه باید به دور نگاه کرد و پس از گذشت یک ساعت، نگاه به دور باید ۵ دقیقه به طول بیانجامد تا چشم‌ها آرام شود.

جراح چشم و فوق‌تخصص پیوند قرنیه، با تاکید براینکه برای استراحت چشم حتما باید به نقاط دور نگریسته شود، اظهار کرد: برخی‌ها برای استراحت، موبایل خود را زمین می‌گذارند و برای مثال مشغول نوشیدن چای می‌شوند؛ اما زمین گذاشتن موبایل یا دور شدن از صفحه رایانه به تنهایی نمی‌تواند سبب استراحت چشم شود، بلکه حتما باید به نقاط دور نگاه شود تا جریان انطباق چشم که برای نزدیک‌بینی اتفاق افتاده بود، به حالت عادی بازگردد.

فرتوک‌زاده گفت: خیره شدن طولانی مدت چشم، می‌تواند مشکلاتی را مانند درد چشم، درد پیشانی، سردرد و حالت تهوع ایجاد کند که برخی‌ها با مشاهده این علائم دنبال درمان بیماری‌های مغزواعصاب رفته و حتی ممکن است MRI انجام دهند تا متوجه علت شوند.

عینک مطالعه ضروری است

وی یکی دیگر از مسائل ضروری سلامت چشم‌ها را استفاده از عینک مطالعه برای سنین بالای ۴۰ سال عنوان کرد و افزود: افراد سنین بالای ۴۰ سال برای مطالعه نیازمند عینک هستند و نمی‌توان بدون عینک مطالعه کرد؛ اما برخی از میانسالان در آستانه چهل سالگی نسبت به استفاده از عینک اکراه دارند و حاضر به پذیرش عینک نمی‌شوند. در نتیجه فشاری که بر چشم آن‌ها وارد می‌شود، می‌تواند عوارضی را مانند سردرد و سایر مشکلات ایجاد کند.

جراح چشم و فوق‌تخصص پیوند قرنیه، فواصل مراجعه به چشم‌پزشکان را برای کودکان، هر ۵ سال یک بار عنوان کرد که این اقدام برای افراد ۴۰ سال به بالا باید هر سال انجام شود.

کد خبر: 53504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =