ضرورت ایجاد شغل پایدار برای معلولان

اشتغال، مسکن و معیشت از درخواست‌های افراد دارای معلولیت است و در این میان اشتغال پایدار مهم‌ترین رکن به شمار می‌آید. اگر مساله اشتغال در سطح کلان حل شود معیشت و به تبع تورم و بیکاری نه تنها در سطح کشور بلکه در جامعه هدف(معلولان) نیز به سامان خواهدشد.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، طبق آمارهای جهانی حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان یعنی بیش از یک میلیارد نفر با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند. افراد دارای معلولیت، در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماع، اقتصاد و آموزش امکان مشارکت کمتری دارند و در مقایسه با افراد بدون معلولیت با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو هستند.
در ایران، افراد دارای معلولیت بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، به ‌طور متوسط هر صد ایرانی در مجموع ۹.۳ سال با نوعی از معلولیت زندگی می‌کند و این رقم درکشورهای توسعه یافته مانند آلمان ۶.۸، هلند ۶.۴، سوئد ۶.۸ و در کشورهای غیرتوسعه یافته مانند چاد ۱۳.۶، نیجریه ۱۳.۲ و زامبیا ۱۴.۲ است.
براساس تازه‌ترین داده‌های آماری حوزه جمعیت سازمان بهزیستی کشور، طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ میزان ۲.۱ درصد از جمعیت کل کشور را جامعه معلولان تشکیل می‌دادند که البته با توجه به آمارهای اعلامی مختلف در این حوزه که حکایت از سهم ۱۰ درصدی معلولان از جمعیت کشور دارد می توان گفت این آمار دقیق تری در این حوزه است.
ضرورت برنامه‌ریزی اشتغال پایدار برای معلولان
کامران عاروان رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی با اشاره به آمار غیررسمی ۴۰ درصدی معلولان بیکار در کشور گفت: علت این حجم از بیکاری در جمعیت معلولان ناشی از نگاه جامعه، بخش دولتی و خصوصی است که بسیاری مواقع فرد معلول توانمند، ایده پرداز و خلاق به جهت برخی نگاه ها از استخدام در مراکز دولتی و بخش خصوصی محروم می ماند.
وی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تاکیدکرد: اشتغال پایدار و نه کاذب باید در اولویت برنامه‌ریزی قرار گیرد. بسیاری از افراد دارای معلولیت به مشاغل کاذب (دستفروشی) روی می‌آورند، این افراد جز معلولینی هستند که شغل پایدار ندارند و شاید به همین دلیل نمی‌توان به آمار قابل استنادی از اشتغال و بیکاری معلولان دست پیدا کرد.  
عاروان پرداخت مستمری به معلولان و خانواده‌های آنها را بعضا در شکل‌گیری رفتارهای غلط در حوزه اشتغال معلولان موثر دانست و افزود: برخی در مواجهه با فرد معلول او را از تلاش برای مولدبودن، اشتغال‌زایی و حتی کارکردن بازمی‌دارند که با این شرایط جسمانی نیازی به کارکردن نیست و به نوعی فرد معلول و خانواده‌های آنان به دریافت مستمری تشویق می‌شوند، اما مگر می‌شود با مستمری اندک امور روزمره زندگی را با تورم و گرانی‌های پیش‌رو مدیریت کرد.
آغاز اجرای ۴۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی 
آیین بهره‌برداری از ۴۵٠٠ طرح اشتغال‌زایی معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی همزمان با آغاز فرایند رویداد «حرکت بابرکت» با هدف سرمایه‌گذاری در ایده‌های کارآفرینی معلولان روز گذشته -۲۰ شهریورماه-  برگزار شد.
رویداد «حرکت‌با برکت» بر آن است برای ۴ هزار و ۵٠٠ طرح برای معلولان جسمی و ذهنی، خانواده‌هایی که سرپرست ندارند و خانواده‌هایشان دچار معلولیت هستند اشتغال ایجاد کند.
طبق گفته سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد اجرایی فرمان امام در این آیین قرار است که ١٣ هزار و ۵٠٠ نفر با ایجاد این طرح‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم بااشاره به بیش از ۵۴ مأموریت و ١٧٠ عنوان کار ویژه این سازمان تصریح کرد: در کنار دستگاه‌هایی که به وظیفه خود در مقابل معلولان عمل نمی‌کنند مجموعه‌هایی مانند بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام، معلولان را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهند. همچنین امروز سازمان بهزیستی دستگاه اول در جذب تبصره ١٨ شد که این امر بدون همراهی و تلاش همکاران ما در بنیاد برکت میسر نمی‌شد.
کد خبر: 53733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =