توسعه خدمات فیزیوتراپی در کشور همگام با دنیا

یک فیزیوتراپیست، با بیان اینکه رشته فیزیوتراپی با بسیاری از رشته‌های پزشکی گره خورده است، کشور ایران را در زمره کشورهایی نام برد که از تجهیزات و امکانات مناسب فیزیوتراپی علی‌رغم تحریم‌های اقتصادی، برخوردار است؛ به گونه‌ای که در این حوزه، خدمتی نیست که در دنیا انجام شود و در کشور ما ارائه نشود.

محمد رسولی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه علم فیزیوتراپی قدمتی طولانی دارد، افزود: درمان از طریق فیزیوتراپی از سال‌های گذشته حتی پیش از مطرح شدن آن به عنوان یک رشته علمی به صورت خیلی جزئی و ساده انجام می‌شد؛ در طول زمان این علم توسعه یافت و اکنون به عنوان یکی از شاخه‌های علوم‌پزشکی فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: فیزیوتراپی همان فیزیکال تراپی یا درمان‌های فیزیکی است که از طریق انجام حرکات ورزشی، استفاده از خواص فیزیکی آب، جریان الکتریسیته و ... در توان‌بخشی بیماران موثر عمل می‌کند.

مسئول فیزیوتراپی یکی از مراکز درمانی تامین‌اجتماعی با اشاره به متداول‌ترین درمان‌های فیزیوتراپی، گفت: امروزه بسیاری از گروه‌های پزشکی، بیماران خود را به فیزیوتراپیست‌ها ارجاع می‌دهند؛ اما بیماران ارتوپدی و مغزواعصاب، چه داخلی مغزواعصاب یا جراحی این رشته، بیشترین مراجعه را به فیزیوتراپیست‌ها دارند.

رسولی تصریح کرد: در موارد جراحی مغزواعصاب، مشکلات مربوط به دردهای ستون فقرات، دیسک‌ها و مشکلات اسکلتی ستون فقرات از طریق خدمات فیزیوتراپی بهبود می‌یابد و در حوزه داخلی مغزواعصاب نیز بیماران مبتلا به ام اس، پارکینسون و ... می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی بهره‌مند شوند.

فیزیوتراپیست‌ها در کرونا خوش درخشیدند

وی با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا همکاران فیزیوتراپیست در درمان مبتلایان به کووید۱۹ خوش درخشیدند، افزود: با توجه به اثربخشی خدمات فیزیوتراپی در درمان برخی بیماری‌های داخلی از جمله مشکلات تنفسی، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا از طریق درمان‌های فیزیوتراپی سلامت خود را باز یافتند. مشارکت فیزیوتراپیست‌ها در درمان بیماران کرونا تا حدی بود که از این گروه حرفه‌ای همانند سایر گروه‌های پزشکی، شهید مدافع سلامت تقدیم میهن شد.

مسئول فیزیوتراپی یکی دیگر از کاربردهای علم فیزیوتراپی را در درمان بیماری‌های گوش‌وحلق‌وبینی عنوان کرد و ادامه داد: امروزه رشته فیزیوتراپی با بسیاری از رشته‌های پزشکی گره خورده است و بهره‌مندی از این علم در درمان بیماری‌ها رو به فزونی است.

رسولی اظهار کرد: در گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم آگاهی و شناخت از خدمات فیزیوتراپی، محدود بودن مراکز و محدود بودن گستره فعالیت، استقبال از خدمات فیزیوتراپی نیز کمتر بود و تنها برخی از بیماران به صورت ارجاع از سوی پزشکان به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می‌کردند و این نا آشنایی با خدمات تا حدی بود که در اصطلاح عامیانه به عنوان «برق‌ گذاشتن» از آن نام برده می‌شد.

وی گفت: اما اکنون اوضاع کاملا متفاوت شده است و علاوه بر افزایش اطلاعات پزشکان به عنوان اولین درگاه ورودی بیماران به مراکز فیزیوتراپی، نسبت به خدمات این رشته، مردم نیز آگاهانه فیزیوتراپی را انتخاب می‌کنند و در بسیاری از موارد خود درخواست ارجاع به خدمات فیزیوتراپی را دارند.

مسئول فیزیوتراپی تصریح کرد: درحال حاضر مراکز فیزیوتراپی به سرعت توسعه یافته و علاوه بر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در شهرستان‌ها نیز رو به گسترش است و خدمات آن به خوبی در سطح کشور در دسترس قرار دارد.

تجهیزات فیزیوتراپی

رسولی با بیان اینکه برخی از خدمات فیزیوتراپی به ویژه از نوع درمان‌های الکتریکال با تکنولوژی و صنعت گره خورده است، ادامه داد: تجهیزات فیزیوتراپی نیز در دنیا رو به گسترش است و روزانه دستگاه‌ها و وسایل جدیدی به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: در کشور ما نیز تجهیزات فیزیوتراپی مناسبی وجود دارد و حتی برخی از شرکت‌های داخلی، سازنده تجهیزات الکتریکال هستند که با نوع خارجی رقابت دارد و بسیاری از گردانندگان مراکز فیزیوتراپی، به دلایل اختلاف قیمت ارز، خرید تولیدات ساخت متخصصان فنی‌مهندسی داخل کشور را ترجیح می‌دهند.

مسئول فیزیوتراپی اظهار کرد: هرچند با توجه به تحریم‌های اقتصادی، جهش نرخ ارز و ضرورت واردات مواد اولیه، تولید در داخل هم گران شده؛ اما در مقایسه با مشابه خارجی باز هم ارزان‌تر است.

رسولی گفت: همچنین برخی از دستگاه‌های فیزیوتراپی در دنیا وجود دارد که متخصصان فنی مهندسی داخلی نتوانسته‌اند دستگاه‌های مشابهی را در رقابت با این دستگاه‌ها تولید کنند و در نتیجه این دستگاه‌ها با قیمت گزاف به فروش می‌رسد و با توجه به مطرح شدن آزادسازی نرخ ارز، تهیه این اقلام بسیار گران تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: از این‌رو امروزه راه‌اندازی کلینیک‌های فیزیوتراپی نیاز به سرمایه‌های مالی عظیمی دارد و سرمایه‌گذاری در این زمینه را با چالش مواجه کرده است.

مسئول فیزیوتراپی ادامه داد: علاوه بر تجهیزات و امکانات، برخی از خدمات فیزیوتراپی با تکنیک‌های دستی یا سوزن‌های خشک (دراین نیدلینگ) انجام می‌شود؛ اما آنچه که معرف خدمات مناسب یک کلینیک فیزیوتراپی است، تجهیزات و امکانات آن مرکز است.

رسولی افزود: به هرروی کلینیک‌های فیزیوتراپی برای به‌روز رسانی کردن تجهیزات، تلاش می‌کنند و می‌توان گفت، اکنون خدمتی نیست که در دنیا انجام شود و در کشور ما ارائه نشود و از این نظر ما جزو کشورهایی هستیم که از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی برخوردایم.

کد خبر: 53900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =