علل و علائم عفونت ادراری کودکان

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان از میوکلینیک آمریکا، عفونت دستگاه ادراری را از بیماری‌های شایع کودکان برشمرد که این بیماری در سال اول تولد کودکان در هر دو جنس به میزان ۴۰ درصد مشاهده می‌شود و ضمن تشریح علائم این بیماری، درمان‌های به‌موقع را ضروری بیان کرد.

پروفسور محمد حسین سلطان زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه عفونت دستگاه ادراری در کودکان شایع‌ترین مسئله نفرولوژیک (کلیوی) و جدی‌ترین بیماری عفونی در کودکان است، افزود: پیلونفریت (عفونت ادراری) کودکان به ویژه افراد زیر ۲ سال در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع علاوه بر مرگ‌ومیر می‌تواند سبب عوارض دیررس مانند فشارخون، نارسایی مزمن کلیه شود.

وی اظهار کرد: عفونت ادراری به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود. چنانچه عفونت فقط مثانه را درگیر کند عفونت مثانه یا «سیستیت» و اگر کلیه را درگیر کند «پیلونفریت» نامیده می‌شود.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: این بیماری می‌تواند باعث تخریب قسمتی از کلیه شده یا فشار خون و نارسایی کلیه ایجاد کند و از این رو شناسایی زودرس اختلالات آناتومیک دستگاه ادراری در پیشگیری از گسترش بیماری و عوارض ثانویه آن اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه درمان عفونت ادراری با آنتی‌بیوتیک میسر می‌شود، شروع به موقع درمان از مشکلات کلیوی نیز جلوگیری می‌کند.

سلطان‌زاده گفت: علاوه بر آن تشخیص و درمان به‌موقع پیلونفریت (عفونت ادرار) در نوزادان و شیرخواران می‌تواند از بروز سپتی‌ سمی (عفونت خون) جلوگیری کند.

شیوع سنی عفونت ادراری

وی شیوع عفونت ادراری را در کودکان هر دو جنس در سال اول تولد حدود ۴۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: هرچند در سه ماه اول تولد، پسرها بیش از دخترها به این عارضه مبتلا می‌شوند و از سال دوم تولد به بعد شیوع بیماری در بین دختران بیش از پسران افزایش می‌یابد. همچنین در سنین مدرسه، دخترها ۳۰ برابر بیش از پسرها مبتلا به عفونت ادراری می‌شوند.

علل و علائم عفونت ادراری

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان با اشاره به زمینه‌های ایجاد عفونت ادراری، تصریح کرد: در بروز این بیماری عوامل سن، جنس، میکروارگانیسم عامل بیماری، درگیری کلیه یا مثانه و اختلالات زمینه‌ای دخالت دارد. این بیماری با علائمی مانند تب، درگیری دستگاه گوارش و ایجاد اسهال و استفراغ، عدم رشد کودک و تحریک پذیری در کودکان زیر ۲ سال نمایان می‌شود.

سلطان‌زاده افزود: این بیماری در سنین بالاتر با علائم سوزش ادرار، تکرر ادرار و شب‌ادراری دیده می‌شود و در این سنین علائم تب کمتر به وجود می‌آید.

وی با اشاره به شیوه‌های تشخیص عفونت ادراری اظهار کرد: روش‌هایی مانند بررسی آزمایشگاهی شامل آزمایش کامل و کشت ادرار، انجام سونوگرافی و رادیولوژی در طیف‌های مختلف بیماری به‌کار برده می‌شود.

کد خبر: 53998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =