سن ریزش مو در دنیا رو به کاهش است

یک متخصص پوست و مو، شایع‌ترین علت ریزش مو را عوامل ارثی عنوان کرد و نیز سن ریزش مو را در تمام دنیا رو به کاهش دانست که می‌تواند ناشی از عواملی مانند تغذیه، استرس، امواج رادیویی و سبک زندگی نادرست باشد.

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه به طور طبیعی در هر لحظه از زمان، ‌ تعدادی از موها در فاز رشد قرار دارد و تعدادی در فاز ریزش، افزود: این روند ریزش و رویش به طور دائم درحال انجام است و روزانه تعدای از تار موها ریخته شده و در مدت کوتاهی رشد می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر به هر علتی درصد موهایی که در فاز ریزش قرار دارد، بیشتر شود، ریزش مو ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی در بروز این ریزش دخالت دارد که از جمله آن می‌توان به کم‌خونی، استرس، مشکلات تیروئید، بیماری کرونا، جراحی، بارداری و زایمان اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، گفت: ریزش مو معمولا سه چهار ماه پس از نمایان شدن این بیماری‌ها شروع شده و بعد از چند هفته متوقف می‌شود؛ اما اگر بیماری فرد ادامه‌دار باشد، برای مثال کم‌خونی او برطرف نشود، ریزش مو نیز قطع نمی‌شود.

ریزش مو با علل ارثی

احسانی شایع‌ترین علت ریزش مو را در دنیا، عوامل ارثی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از زنان و مردان به دلیل عوامل ارثی دچار ریزش مو می‌شوند و در این افراد، گیرنده‌های مو به طور ژنتیک به هورمون‌ها حساس شده و ریزش مو ایجاد می‌شود و این اتفاق در هر سنی ممکن است رخ دهد.

متخصص پوست و مو تصریح کرد: در سال‌های اخیر سن ریزش مو در بین مردم کشورهای دنیا کاهش یافته است و معمولا این ریزش در بخش‌های مختلف سر از جمله جلوی سر، کف سر و کناره‌ها به وجود می‌آید. علت این کاهش سن نامعلوم است و عواملی مانند تغذیه، استرس، امواج رادیویی و در مجموع، سبک زندگی نادرست، گمان‌هایی است که برای ریزش مو زده می‌شود و افرادی که زمینه ارثی دارند، این اتفاق می‌تواند زوتر رخ دهد.

ریزش موی سکه‌ای

احسانی یکی دیگر از انواع ریزش مو را «سکه‌ای» عنوان کرد و افزود: در برخی از مواقع افراد به طور ناگهانی دچار ریزش در بخشی از موی سر، صورت، ابرو و حتی مژه‌ها می‌شوند که معمولا ناپایدار بوده و در بسیاری از مواقع برگشت‌ پذیر است. اما ریزش موی سکه‌ای می‌تواند وسیع و گسترده شود و حجم وسیعی از بدن را دربر بگیرد که درمان آن سخت می‌شود. علت ریزش موی سکه‌ای نیز نامشخص است و می‌توان گفت، بیماری خودایمن به شمار می‌رود.

وی یکی دیگر از عوامل ریزش مو را کندن مو توسط فرد بیان کرد و گفت: این نوع ریزش مو که «تریکوتیلومانیا» (اختلال مو کنی) نامیده می‌شود، معمولا در بین کودکان به ویژه دختران بین ۸ تا ۱۵ سال شایع است. این افراد به دلیل زمینه‌های استرس، وسواس و مسائل روانی موهای خود را می‌کنند و رفع این عادت نیازمند مداخلات روانشناسی و روانپزشکی است. در برخی از مواقع کشف علت دشوار می‌شود زیرا درمانگران با انکار مبتلایان مواجه می‌شوند.

ریزش موی ناشی از قارچ

متخصص پوست‌ و مو با اشاره به عامل قارچ به عنوان یکی دیگر از علل ریزش مو، ادامه داد: ریزش مو می‌تواند ناشی از بیماری قارچی سر باشد؛ در گذشته این مسئله بسیار شایع بود و افرادی که با دام و خاک تماس زیادی داشتند، دچار قارچ در ناحیه سر می‌شدند. قارچ سر می‌تواند باعث ریزش مو شده و در برخی از مواقع با تخریب فولیکول مو، ریزش دائمی را ایجاد کند.

احسانی تصریح کرد: دسته دیگری از علل ریزش مو بیماری‌هایی است که تحت عنوان ریزش موهای اسکارگذار نامیده می‌شود؛ در این نوع ریزش، فولیکول مو تحت حمله سلول‌های التهابی قرار گرفته و تخریب دائمی فولیکول مو را ایجاد می‌کند. این عامل می‌تواند رویش مو را در منطقه تحت حمله متوقف کند. سردسته این عارضه، بیماری لیکن‌پلان (زخم غیرعفونی خارش‌دار) یا لوپوس (التهاب وسیع بافت) است و شناسایی علت بیماری در درمان سریع و جلوگیری از پیشرفت ضایعات اهمیت دارد.

تروما عامل ریزش مو

وی عامل دیگر ریزش مو را تروما و آسیب‌های فیزیکی دانست و افزود: افرادی که دچار سوانحی مانند تصادفات، سوختگی یا عوامل دیگر می‌شوند، بخشی از موهای سرشان دچار ریزش یا تخریب دائمی شده و بعضا درمان‌های دارویی چاره‌ساز نمی‌شود و در این صورت جراحی و کاشت مو، انجام می‌شود.

متخصص پوست‌ و مو با بیان اینکه در درمان ریزش مو ابتدا باید علت ریزش مشخص شود، اظهار کرد: ریزش مو براساس نوع ریزش و آسیب‌های وارده، ارزیابی شده و روش‌های درمانی متفاوت به‌کار گرفته می‌شود. ریزش موی ناشی از ارث با ریزش موی ناشی از کم‌خونی قطعا درمان متفاوت دارد و از این‌رو تشخیص درست حائز اهمیت است.

احسانی گفت:‌ در برخی از مواقع که علت ریزش مو دارای ابهام است، از پوست سر نمونه‌برداری شده و به پاتولوژی ارسال می‌شود تا با انجام اقدامات تشخیصی، علت ریزش به دست آید؛ این تشخیص در مسیر درمان بسیار کمک کننده است.

کد خبر: 54026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =