کاهش سن سکته قلبی به 35سال، زنگ خطری جدی است

یک متخصص قلب‌وعروق، بیشترین عامل مرگ‌ومیر را پس از تصادفات سکته‌های قلبی برشمرد و ضمن اعلام هشدار نسبت به کاهش سن سکته در جامعه، عوامل ارثی را مقصر اصلی بروز اختلالات قلبی عروقی عنوان کرد و برای حفظ سلامت قلب، برخورداری از روح سالم را که کارمایه آن محبت است، ضروری دانست.

دکتر منوچهر قارونی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ‌ومیر پس از تصادفات، بیماری‌های قلبی شامل سکته‌های قلبی است، افزود: پیش از این سکته‌های قلبی در بین افراد ۸۰- ۷۵ سال مشاهده می‌شد، اما اکنون سن سکته قلبی کاهش یافته و افراد ۳۵ تا ۵۰ سال نیز دچار سکته‌های قلبی می‌شوند که زنگ خطری برای افراد جامعه به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: عوامل متعددی در بروز سکته‌های قلبی نقش دارد که یکی از علل آن تغییر سبک زندگی افراد است؛ امروزه خبری از زندگی آرام پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیست و تنش و استرس جای آن را پر کرده است. در این تغییر، کودکان نیز از آسیب‌های نوع زندگی در امان نمانده‌اند؛ کودکان امروزه ۱۰ کیلو از کودکان نسل‌های قبل چاق‌تر هستند و فعالیت و تحرکی که کودکان قدیم در کوچه و محله انجام می‌دادند، امروزه جای خود را به بازی‌های کامپیوتری و استفاده از لپ‌تاپ و گوشی‌های موبایل داده است.

ارث؛ بیشترین عامل سکته‌ها

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، گفت: اما مهمترین علت سکته‌ها و بیماری‌های قلبی، داشتن زمینه ارثی و خانوادگی است و اگر اعضای خانواده دچار عارضه سکته شده‌اند، احتمال اینکه کودکان نیز در آینده در معرض خطر سکته قرار گیرند، وجود دارد.

قارونی تصریح کرد: افراد دارای زمینه ارثی بیماری، معمولا سه برابر سایر افراد در معرض خطر بیماری هستند و اگر والدین او سابقه سکته زیر ۵۰ سال داشته باشند، آن فرد در مظان سکته قرار دارد و این مسئله بسیار مهم است.

وی ادامه داد: همواره اعلام کرده‌ام؛ تهیه شناسنامه بهداشتی پزشکی برای کودکان بسیار ضروری است و لازم است در این شناسنامه حتی شرحی از سلامت والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز داده شود و برای مثال درج شود که پدربزرگ او در سن ۴۰ سالگی ایست قلبی داشته است؛ مادربزرگ او چاق و دارای دیابت بوده است، پدر او سیگاری است و مادرش زمینه فشارخون دارد.

متخصص قلب‌وعروق افزود: درج این مشخصات باید در راستای این مسئله به کار رود که مدیران و معلمان مدارس نحوه تغذیه، ورزش و سبک زندگی کودکان را براساس اطلاعات به دست آمده برنامه‌ریزی و پایه‌ریزی کنند تا آن‌ها در آینده کمتر در معرض ریسک ابتلا به این بیماری‌ها قرار گیرند.

مشکلات قلبی ناشی از استرس

قارونی یکی دیگر از عوامل بروز سکته‌های قلبی را مربوط به ویژگی‌های فردی و وجوه شخصیتی افراد دربرخورد با مسائل اجتماعی، استرس و هیجانات برشمرد و گفت: در این زمینه می‌توان افراد را به دو گروه A و B تقسیم کرد؛ گروه A افرادی را شامل می‌شود که دارای روحیه حساس، سختکوش و بسیار با نظم و ترتیب هستند و برای انجام برنامه‌های خود دائم در هیجان به سر می‌برند؛ گروه B نیز شامل آن دسته از افرادی است که در امور خود کمتر با چالش‌های هیجانی مواجه می‌شوند.

وی اظهار کرد: معمولا افراد گروه A سه برابر گروه B دچار سکته می‌شوند. همچنین این گروه برای به دست آوردن آرامش و رهایی از استرس‌های اجتماعی به مستمسکی نیاز پیدا می‌کنند که می‌تواند زمینه اعتیاد آن‌ها را فراهم کند و این افراد معمولا به سمت استعمال دخانیات سوق پیدا می‌کنند.

متخصص قلب‌وعروق ادامه داد: گذشته از وجوه شخصیتی، زندگی جوامع امروزه مملو از عوامل استرس‌زا است؛ هنگام رانندگی، هنگام تماشای تلویزیون، مواجهه با شرایط بیماری و سایر موارد سبب تجمیع تنش و اضطراب شده و می تواند منجر به سکته شود.

قارونی تصریح کرد: جامعه‌ای که برای جوانان خود هزینه کرده و آن‌ها را به موقعیت‌های ممتاز تحصیلی، علمی و شغلی رسانده است، سکته‌های زودهنگام جوانان سبب پایمال شدن عمر جوانان و هدررفت هزینه‌ها می‌شود و در نتیجه لازم است که به طور اصولی و بنیادی در زمینه‌های پیشگیری از این رخدادها، اقدام کرد.

تغذیه نامناسب

وی افزود: از سوی دیگر نوع تغذیه نیز می‌تواند سلامت قلب‌وعروق را تحت تاثیر قرار دهد؛ امروزه تغذیه نامناسب جای خود را به غذاهای سالم داده است؛ در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شاغل بودن زن و شوهر، فرصت آشپزی باقی نمانده و آشپزخانه‌های گرم رخت بربسته است؛ در بسیاری از مواقع، والدین هنگام بازگشت به منزل غذاهای آماده و فست‌فود را خریداری کرده و به خانه می‌آورند و از طرفی تنقلات کودکان نیز که در قدیم شامل آلبالوخشکه، لواشک، سنجد و توت بود، اکنون جای خود را به مصرف چیپس، پفک و نوشابه‌ها داده است و این روش تغذیه می‌تواند در آینده منجر به تنگی عروق و ایجاد خطر سکته شود.

باورهای غلط فرهنگی

متخصص قلب‌وعروق با بیان اینکه بسیاری از عوامل می‌تواند زمینه سکته افراد را در سنین جوانی فراهم کند، اظهار کرد: یکی از این عوامل، باور غلطی است که در فرهنگ ما نسبت به تغذیه کودکان وجود دارد؛ گفته می‌شود «بچه سنگ هم بخورد آب می‌کند» که این تصور بسیار اشتباه است و باعث می‌شود تا ذائقه کودکان از دوران طفولیت با غذاهای چرب آشنا شده و در ورطه چاقی بیفتد و چربی خون او نیز افزایش یابد.

علائم و نشانه‌های مشکلات قلبی

قارونی علائم بیماری‌های قلبی عروقی را بسیار گول زننده عنوان کرد و گفت: بسیاری از افراد در مواجهه با بیماری‌های قلبی عروقی گمان می‌کنند که دچار مشکل دیگری هستند؛ هنگام فعالیت، عبور از سربالایی، هنگام عصبانیت و در مواقع مصرف چربی زیاد مانند کله‌پاچه، احساس فشار و سنگینی ایجاد می‌شود و معمولا در این شرایط شخص گمان نمی‌کند که این مشکلات می‌تواند مربوط به قلب باشد و تصور می‌شود مربوط به غذایی است که مصرف کرده یا مربوط به آرتروز گردن و مشکلات معده است.

وی تصریح کرد: بروز علائم ناراحتی معده، بسیار مهم است و حتی برخی پزشکان نیز در تشخیص آن دچار اشتباه می‌شوند و هنگامی که بیمار با درد معده مراجعه می‌کند، علت آن را ریشه‌یابی نمی‌کنند.

متخصص قلب‌وعروق ادامه داد: به طور کلی احساس هر درد سنگین یا فشار از ناف به بالا و از فک تحتانی به پایین چه در جلوی بدن یا پشت بدن، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات قلبی عروقی باشد؛ در این شرایط، بیمار شکایت دارد که گویی آوار روی سینه‌اش ریخته شده یا دست او زیر فشار شدید قرار گرفته است که همه این علائم می‌تواند مربوط به درد قلب باشد؛ زیرا قلب در همه بخش‌های بدن علائم خود را نشان می‌دهد.

روشی برای داشتن قلب سالم

قارونی با بیان اینکه برای داشتن قلب سالم، باید روح سالم داشته باشیم، افزود: معمولا جسم و روح تابعی از هم هستند و روح بیمار، جسم را نیز بیمار می‌کند و در مقابل جسم بیمار نیز روح را درگیر می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از روش‌های مهم برخورداری از روح سالم، محبت کردن است و متاسفانه در دنیای کنونی، محبت بسیار کم شده و روزانه نیز درحال کاهش است و هرگاه محبت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود را دارا شویم، شاهد کاهش بیماری‌ها نیز می‌شویم.

کد خبر: 54046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =