دخالت در بورس، عامل افت‌های دوباره

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که برخی مسئولان در بورس دخالت می‌کنند و با تعیین کردن قیمت‌ غیر واقعی و پایین آوردن آن‌ها، بازار سرمایه را به هم می‌زنند که می‌توان به کاهش ۳۰ درصدی فولاد در بازار با وجود افزایش ۴۰ درصدی نرخ جهانی آن اشاره کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روند نزولی بازار سرمایه امروز نیز مانند روزهای گذشته ادامه داشت به گونه‌ای که شاخص کل بورس که تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کرده بود دوباره تا کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد کاهش یافت.

علیرضا عسگری مارانی –کارشناس بازار سرمایه- درباره علت این آشفتگی و رشد منفی شاخص بورس در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: دلیل این وضعیت بسیار روشن و شفاف است چرا که وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت به راحتی و با وجود اینکه نرخ جهانی فولاد افزایش پیدا می‌کند، در بازار دخالت کرده و قیمت آن را ۳۰ درصد و آن هم به صورت دستوری کاهش می‌دهد، شاهد این وضعیت در بازار سرمایه هستیم.

وی با اشاره به اینکه فولاد و سنگ آهن ۲۰ درصد بازار سرمایه بوده و تغییرات در این بازار روی دیگر سهام بورس اثرگذار است، افزود: برخی مدیران صنعت فولاد نیز به جای حفظ منافع مردم و سهامداران‌شان به فکر میز و پست‌های خود هستند و به راحتی از این تصمیمات غیر اقتصادی تبعیت می‌کنند.

عسگری مارانی تصریح کرد: چنین مدیران و مسئولانی به درد بازار سرمایه نمی‌خورند چرا که به اعتماد مردم آسیب می‌زنند و باید پاسخگو این شرایط باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی همه مسئولان و مدیران کشور از بالاترین رده تا رده‌های میانی مردم را ترغیب به حضور در بازار سرمایه می‌کنند نباید اینگونه با اعتماد مردم آن هم با برخی اقدامات غیر کارشناسی آسیب زد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بورس ایران وضعیت خوبی در میان بورس کشورهای دیگر دارد اما باید از این دخالت دست برداشت. هم اکنون بنگاه‌ها وضع سودآوری خوبی دارند و ارزش ذاتی بسیاری از سهام از آنچه در تابلوها مشاهده می‌شود بیشتر می‌شود.

کد خبر: 5406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =