اختلال حافظه در افراد مسن جدی تلقی شود

متخصص مغزواعصاب با اشاره به نشانه‌های بیماری آلزایمر، اختلال حافظه را از مهمترین عوامل شروع این بیماری عنوان کرد که این عارضه به دلیل مسن بودن افراد، از سوی اطرافیان جدی تلقی نشده و به حساب سن‌وسال گذاشته می‌شود؛ درحالی که این اختلال حافظه متناسب با سن افراد نیست.

دکتر فرامرز امیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه آلزایمر بیماری خاموشی است که در صورت ایجاد، یک نفس جلو می‌رود، افزود: اگر استارت بیماری خورده شود، امکان متوقف کردن یا معکوس کردن سیر آن ممکن نمی‌شود و بیماری با سرعت‌های متفاوت پیش می‌رود. معمولا سیر پیشرفت بیماری بیش از ۱۰ سال به طول نمی‌انجامد.

وی اظهار کرد: بیماری آلزایمر اغلب کارکردهای شعورمند مغز را متاثر می‌کند که شروع آن با اختلال حافظه همراه است و این اختلال برای اتفاق‌های جدید رخ می‌دهد؛ اما با توجه به اینکه مشکلات حافظه اغلب در افراد مسن دیده می‌شود، اطرافیان این اتفاق را به سن فرد ربط می‌دهند و تصور می‌کنند که چون به سن پیری رسیده است، ‌ حافظه او نیز ضعیف شده است؛ حال اینکه در بیماری آلزایمر، اختلال حافظه‌ای عارض می‌شود که متناسب با سن افراد نیست و فرد نسبت به هم‌سن‌های خود افت کارکرد حافظه پیدا می‌کند.

فراموشی حرف‌ها و رخدادها

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران گفت: آلزایمر در شروع بیماری حافظه نزدیک را درگیر کرده و فرد رخدادهای اخیر زندگی خود را فراموش می‌کند؛ قرارهایی را که دارد به یاد نمی‌آورد، تماس‌های تلفنی که با او گرفته شده را فراموش می‌کند، قول‌هایی را که داده، به خاطر نمی‌آورد و نمی‌تواند وسایل شخصی خود را پیدا کند و اغلب هم پیدا نمی‌کند.

امیری با بیان اینکه این نشانه‌ها بسیار جدی است، تصریح کرد: افراد عادی نیز ممکن است فراموش کنند که وسیله‌ای را کجا گذاشته‌اند، برای مثال یادشان رود که عینک یا سوئیچ خود را کجا گذاشته‌اند، اما بعد یادشان می‌آید و این موضوع نشان‌دهنده تجدید حافظه است؛ اما در آلزایمر متاسفانه حافظه تجدید نمی‌شود و یادآوری هم رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مبتلایان به آلزایمر، صحبت‌ها را نیز فراموش می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که مکرر سوال کنند و یکی از شکایت‌های شایع اطرافیان بیمار این است که مکرر سوال می‌پرسد و هرچه را که می‌گوییم یادش می‌رود.

گم شدن بیماران آلزایمر

متخصص مغزواعصاب افزود: گم کردن جهت نیز از دیگر عوارض این بیماری محسوب می‌شود و فرد مسیرهایی را که قبلا برای خرید خانه یا نان، رفتن به مسجد محل و پارک طی می‌کرد، دیگر به یاد نمی‌آورد و راه بازگشت به منزل را گم می‌کند و اغلب دلیل گم شدن بیماران آلزایمر نیز همین است که در مسیریابی دچار مشکل می‌شوند. افراد عادی نیز ممکن است که در مسیرهای غریبه‌ای که پیش از آن یکی دو بار طی کرده بودند، دچار اشتباه شوند، اما مسئله‌ در اینجاست که افراد دچار آلزایمر مسیرهای آشنا را فراموش می‌کنند.

اختلال در قضاوت و تصمیم‌گیری

امیری با اشاره به عوارض بیماری آلزایمر پس از پیشرفت بیماری، ‌ اظهار کرد: با پیشرفت بیماری، سایر کارکردهای مغز نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد که از جمله آن کارکردهای قضاوتی و تصمیم‌گیری است و برای همین از نظر قانونی بیماران مبتلا به آلزایمر حق معامله و واگذاری مایملک خود را ندارند؛ زیرا ممکن است هم به اشتباه تصمیم‌گیری کنند و نیز در شرایط سوءاستفاده‌های مالی و تملیکی قرار گیرند.

وی گفت: از این‌رو همواره به اطرافیان بیماران آلزایمر توصیه می‌کنیم که از زمان تشخیص بیماری، او را نزد پزشکی قانونی برده و عسروحرج دریافت کنند که به دلیل اختلال در کارکردهای مغز، حق معامله ندارد. در این صورت اگر کسی مدعی تملک اموال او شد، از دادگاه حکم داشته باشند که او قابلیت معامله یا واگذاری مایملک را به کسی نداشته است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران تصریح کرد: چه بسیار مواردی مشاهده شده است که از بیمار دچار آلزایمر امضای واگذاری دارایی گرفته شده است و چون اطرافیان سندی برای ارائه بیماری او نداشته‌اند، دچار خسارت فراوان شده‌اند.

توهم و بی‌قراری

امیری یکی دیگر از عوارض بیماری آلزایمر را ایجاد توهم و بی‌قراری عنوان کرد و ادامه داد: معمولا خواب شبانه بیماران آلزایمر کم شده و روزها خواب‌آلوده می‌شوند و در نتیجه شب‌ها ممکن است دچار مشکلات توهم، کابوس و اختلال رفتاری شوند.

وی افزود: همچنین سایر کارکردهای عادی مغز نیز مختل می‌شود، از جمله اینکه فرد در راه رفتن دچار مشکل شده و در فکر کردن و حل مسائل باز می‌ماند. این عوامل در نهایت بیمار را گوشه‌گیر و منزوی کرده و دامنه کلام‌شان نیز کمتر و کمتر می‌شود و شیوایی کلام آن‌ها از بین می‌رود.

متخصص مغزواعصاب اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که اغلب بیماران آلزایمر در شروع بیماری، متوجه اختلال کارکرد مغز خود شده و در نتیجه افسرده می‌شوند و این افسردگی خود سبب شدت بیماری می‌شود.

پیشگیری از آلزایمر

امیری گفت: توجه به زمینه‌های پیشگیری از بیماری بسیار مهم است و هنر در این است که نگذاریم این بیماری ایجاد شود. برای این منظور برخی عوامل محیطی و تغذیه‌ای می‌تواند در پیشگیری از بیماری مفید واقع شود.

وی تصریح کرد: در بحث تغذیه، رژم غذایی مدیترانه‌ای و حاوی سبزی‌جات، غلات، چربی کم، غذاهای دریایی، دانه‌های مغز مانند گردو و بادام، مصرف میوه و دوری از مواد شیرین و نمکی در زمره رژیم‌های استاندارد سلامت قرار دارد که برای آلزایمر نیز موثر است.

تشخیص آلزایمر

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به شیوه‌های تشخیص بیماری آلزایمر، ادامه داد: تست‌های استانداردی وجود دارد که کارکردهای مغز را نمایان می‌کند؛ این روش کمک می کند تا به فوریت، اختلال کارکرد مغز آشکار شود. همچنین انجام آزمایش خون و روش‌های تصویربرداری مانند CT اسکن و MRI نیز در تشخیص این بیماری به کار گرفته می‌شود.

امیری درخصوص درمان‌های دارویی این بیماری، افزود: با توجه به اینکه بیماری آلزایمر پیش‌رونده است، مصرف برخی داروها می‌تواند شیب سقوط را کندتر کرده و از شدت علائم بیماری بکاهد و نیز کمک کند تا فرد و اطرافیان، راحت‌تر بتوانند با بیماری کنار آیند؛ اما درحال حاضر درمان‌های موثری برای بیماری وجود ندارد.

کد خبر: 54170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =