سهم عمده شستا در بازار روانکارها

 امروزه به دلیل افزایش چشمگیر صنایع در داخل کشور و رشد صنایع از منظر تکنولوژی در شرایط تحریمی در خواست بازار داخل در تمامی مشتقات پالایشی با افزایش روبرو بوده، حال در چنین وضعیتی، میزان تولید روغن گریس در کشور که توسط شرکت‌های تولیدکننده روانکار تولید می‌شود، نیز با افزایش روبرو شده است.

به گزارش «آتیه آنلاین»، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را برای تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی پدید آورده و به‌طور طبیعی صنعت روانکار نیز از این موضوع مستثنی نیست، اما واقعیت آن است که محدودیت‌ها در صنعت روانکار محدود به این موارد نیست زیرا نوسانات قیمت ارز و همچنین عدم اجازه افزایش قیمت حلقه محاصره را برای تولیدکنندگان روانکار در کشور تنگ و تنگ‌تر کرده است.

چالش‌های شرکت های تولیدکننده روانکار در زمینه صادرات

هرچند اعمال تحریم‌ها موانعی به‌ویژه در زمینه نقل و انتقالات پول و مبادلات بانکی و همچنین در زمینه حمل‌ونقل دریایی ایجاد کرده است، اما این مشکلات مانع از صادرات محصولات شرکت‌های روانکار نشده است، باوجود برخی مشکلات که بیشتر ریشه در عوامل بیرونی دارد، بازار صادرات محصولات شرکت‌های تولیدکننده روانکار همچنان یک بازار پررونق است.

در این زمینه تنها با تقویت زیرساخت‌های قانونی و به‌ویژه سازوکارهای حمل‌ونقل توانایی حفظ همین شرایط و افزایش صادرات محصول در سال‌های آینده نیز وجود دارد، این درحالیست که حضور در بازار جهانی همراه با تحریم‌ها تبعاتی را برای شرکت‌ها در پی داشته است.

در این رابطه دور زدن تحریم‌ها و مشکلات حمل محصولات از جمله عواملی است که تاثیر زیادی بر قیمت عرضه محصولات ایرانی می‌گذارد و همین موضوع شرایط زنجیره تولید تا صادرات را محدودتر کرده است، اما با وجود چنین مشکلاتی، هیچ اختلالی در امر تولید و صادرات به آن صورت پیش نیامده است.

تبعات عدم افزایش قیمت برای تولیدکنندگان گریس

عدم افزایش قیمت شرایط سختی را برای تولیدکننده‌های روغن گریس در ایران پدید آورده به‌نحوی‌که حاشیه سود محصول نهایی به قدری کاهش داشته است که شاید در صورت ادامه این وضعیت شرکت‌های تولیدکننده روانکار و گریس مجبور به بازنگری در زمینه تولید محصول نهایی شوند.

در این رابطه برخی از شرکت‌ها به‌اجبار به سمت اصلاح سبد فروش حرکت کرده‌اند، زیرا به‌هرحال فروش محصولات با حاشیه سود پایین به‌طور قطع از نظر تمام سهامداران یک بنگاه اقتصادی منطقی نیست. این موضوع تنها با تغییر نوع نگاه نهادهای بالادستی در زمینه قیمت‌گذاری محصولات روانکار قابل اصلاح است.

مشکل تامین خوراک برای تولیدکنندگان روانکار

یکی دیگر از معضلات جدی این روزهای تولید روانکار، تامین خوراک است. عدم تامین به‌موقع خوراک موجب از کار افتادن خط تولید می‌شود و این تعطیلی در کار اخلال ایجاد می‌کند. از سویی در این زمینه افزایش کرایه حمل و قیمت تانکر و مسائل دیگر بر روی روند تولید تاثیر می‌گذارد.

سهم شستا در تولید روغن گریس کشور

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با توجه به زیر مجموعه قدرتمندی که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دارد، توانسته از طریق شرکت تاپیکو سهم بازار خوبی را از بازار روانکارها به دست آورد. در این زمینه دو شرکت نفت ایرانول و نفت پاسارگاد که از لحاظ مدیریتی در اختیار شستا هستند، در بازار روانکارها دو بازیگر قدرتمند محسوب می‌شوند.

در این رابطه نیز شرکت ایرانول با در اختیار داشتن ۳ زیر مجموعه شامل پالایشگاه روغن سازی تهران و آبادان و روانکاران احیا سپاهان به تولید انواع روانکار می‌پردازد، که در این زمینه روانکاران احیا سپاهان به تولید روغن گریس مشغول است.

در همین رابطه با توجه به سیاست شرکت ایرانول مبنی بر توسعه بازار محصول گریس، روانکاران احیا سپاهان در مرداد ماه با شکستن رکود تولید ماهیانه در طول ادوار این شرکت، موفق به تولید ۲۹۰ تن انواع گریس در بسته بندی های متنوع شد.

این میزان تولید نمایانگر افزایش ۳۲ درصدی تولید نسبت به بیشترین تولید ماهیانه گریس در این شرکت است. همچنین در ۵ ماه نخست سال جاری فروش مقداری گریس شرکت نفت ایرانول در بازارهای داخلی نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۸۹ درصد افزایش یافته است.

این درحالیست که شرکت روانکاران احیا سپاهان سابقه تامین ده‌ها میلیون لیتر انواع روغن‌های تخصصی را طی سال‌های گذشته برای صنایع بزرگ کشور نظیر ذوب آهن، حفاری، صنایع نفت، صنایع سیمان، صنایع حمل و نقل و لوکوموتیو داشته است.

این شرکت علاوه بر تولید روغن‌های صنعتی متعارف در داخل کشور، محصولات کاملا تخصصی و ویژه مورد مصرف در صنایع فولاد از قبیل روغن‌های محافظ و ضد آتش و ... را در داخل کشور تولید و کشور را از واردات این محصولات بی‌نیاز کرده است.

کد خبر: 54173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =