ترکیب بحث برانگیز هیأت داوری فجر

روز گذشته  با ابلاغ سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، اعضای هیأت داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، اسامی هیات داوران جشنواره فیلم فجر در صورتی اعلام شده است که در این دوره، این داوران اصلی ترین و چه بسا تنهاترین مخاطبان این رویداد هستند. هرچند سید مهدی طباطبایی نژاد پیش تر اعلام کرده بود با بهتر شدن اوضاع سلامت در جامعه و کاهش شیوع کرونا، اهالی رسانه، اهالی سینما و مردم در اولویت های بعدی دیدن فیلم ها قرار دارند و رایزنی های سازمان سینمایی با ستاد مقابله با کرونا برای اختصاص یکی دو سالن برای خبرنگاران ادامه دارد اما کماکان داوران تنها کسانی هستند که وظیفه بررسی و قضاوت فیلم های این دوره از جشنواره را برعهده دارند.

محمد احسانی (مدیر فرهنگی)، ساره بیات (بازیگر)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده) و مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان) به‌عنوان اعضای هیأت داوران، آثار این دوره جشنواره را داوری خواهند کرد.

تقریبا در هر دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام فهرست داوران با حرف و حدیث ها و قضاوت هایی همراه است که این موضوع باعث می شود تا عده ای از مخاطبان سینما به نظرات و انتخاب های آنان معترض باشند. اما نکته قابل اشاره و برجسته در این فهرست  را می توان غیبت منتقدان و نویسندگان سینمایی در ترکیب هیأت داوران دانست. در واقع  در طول دوره های  اخیر همیشه حضور یک منتقد در ترکیب هیأت داوران رعایت شده است. از طرفی آنچه درباره این هیئت انتخاب، به چشم می‌خورد این است که  در دوره‌های گذشته معمولا وقتی اعضای هیات داوران جشنواره فجر اعلام می‌شدند، در بین آن‌ها دست‌کم یکی دو نفر بودند که بیش از دیگران داوری در این رویداد را تجربه کرده بودند، اما بیشتر داوران امسال اولین داوری خود را در این رویداد سینمایی تجربه می‌کنند و فقط جمال ساداتیان و محمد احسانی در دوره‌های گذشته جشنواره فجر داور این رویداد بوده‌اند.

سید جمال ساداتیان با وجود سابقه داوری در  در دوره  34 ام جشنواره فجر  و  تهیه کنندگی فیلم های موفقی  چون متری شی و نیم و و دایره زنگی، حضورش در جشنواره امسال یکی از امتیازهای این دوره محسوب می شود.  

محمد احسانی پرسابقه ترین داور این دوره  است که هم اکنون  مدیریت شبکه نسیم را برعهده دارد. او در دوره قبلی عضو هیات انتخاب و همچنین در دوره سی و هفتم از داوران سودای سیمرغ بود.

مرتضی پور صمدی عکاس، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند است. بدون تاریخ، بدون امضا و هیس دخترها فریاد نمی زنند از جمله آثار این مدیر فیلمبرداری است.

مصطفی کیایی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس جوان سینما و تلویزیون که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سی‌امین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر برای فیلم ضد گلوله، را در کارنامه دارد. او با کارگردانی فیلم هایی مانند عصر یخبندان و خط ویژه فضای نو و جدیدی  را وارد سینما کرد.

نیما جاویدی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان که توانست  در سال گدشته همرا با مجید مجیدی برای فیلم سینمایی خورشید، جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد و در کارنامه خود آثار موفقی چون سرخپوست و ملبورن را دارد.

بهرام توکلی فیلمنامه نویس و کارگردان که فضاهای مختلقی را تجربه کرده است و از جمله آثار او می توان به پابرهنه در بهشت، غلامرضا تختی، اینجا بدون من، نهنگ آبی، بیگانه، پرسه در مه، نزدیک‌ تر و تنگه ابوقریب اشاره کرد.

ساره بیات بازیگر سینما و تلویزیون که در بیست و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» برای فیلم جدایی نادر از سیمین برنده دیپلم افتخار گرفت. همچنین نشان بازیگری از جشن چلچراغ و تندیس حافظ و جایزه «بهترین بازیگر زن» از جشن منتقدان سینمای ایران از دیگر افتخارات داخلی ساره بیات است. اما انتخاب های او در سال های اخیر باعث شده است که حضور او به عنوان داور از بحث برانگیزترین انتخاب ها در هیات داوران امسال باشد. نیکی کریمی، مهتاب نصیرپور، رویا نونهالی و ریما رامین فر بازیگرانی هستند که در دوره های قبل در هیات انتخاب جشنواره فجر حضور داشتند.

کد خبر: 5420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =