خانواده اساس شکل گیری اخلاق در کودک

هرساله روزهای هفته ملی کودک با هم‌فکری وزارت‌خانه‌ها، نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های فعال در حوزه کودک نام‌گذاری می‌شود. امسال نیز این هفته با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» هم‌زمان با شنبه ۱۶ مهر(روز جهانی کودک) آغاز ‌شد و تا روز جمعه ۲۲ مهر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، ۲۲ مهرماه به نام «کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی» نامگذاری شده است. اگر از کودکی اخلاق و مهرورزی در درون خانوداه به کودک آموزش شود و به مرور این مهم در مسیر جامعه‌پذیری در درون فرد نهادینه شود آثار مثبت آن برای همیشه ماندگار خواهد ماند. یکی از دستاوردهای این یادگیری برقراری ارتباط دوسویه ومفید فرد با اطرافیان خود و جامعه است.
تاثیر اصول‌اخلاقی بر عملکرد اجتماعی و مشکلات رفتاری
مقاله پژوهشی «اثربخشی آموزش اصول اخلاقی بر عملکرد اجتماعی و مشکلات رفتاری» در فصنامه علوم و فناوری در سال ۱۳۹۶ منتشر شد. یافته های پژوهش حاکی از این بود که اثربخشی آموزش هـوش اخلاقی معنی‌دار است و افزایش دانش و مهارت دانـش‌آمـوزان در مفاهیم اخلاقی منجر بـه بهبـود روابـط اجتمـاعی و کـاهش مشکلات رفتاری آن‌ها شده است.
از نتایج این مقاله می‌توان نتیجه گرفت که برای دستیابی به عملکرد اجتماعی و رفتاری بهتر در کودک، باید هوش اخلاقی خصوص در سنین ابتدایی مدرسه به کودکان آموزش داده شود.
لزوم آموزش اخلاق از دوران کودکی
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: هرچه که در کودکی کاشته می‌شود در بزرگسالی بارور می‌شود. اینکه کودکان‌مان با هوش اخلاقی رشد یافته و متعهد بار بیایند به نوع رفتار اطرافیان و محیط زیست اجتماعی آنها وابسته است.
سیدحسن موسوی چلک پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در بیان تاثیر هوش‌اخلاقی بر سطح پای بندی به اصول اخلاقی در کشور عنوان کرد: یکی از انتظاراتی که ما به عنوان والدین از فرزندان و دیگران داریم این است که رفتار درست داشته باشند به دیگران احترام بگذارند، رفتار درست را از نادرست تشخیص دهند.
موسوی‌چلک تاکیدکرد: مفهوم هوش اخلاقی در علوم رفتاری این است که افراد در مسیر جامعه‌پذیری خود سلسله قوانین، مقررات و ارزش‌ها، آداب و رسوم، باورها و ... را در خود درونی‌سازی کنند.
مسوول کمیته اخلاق در منطقه، آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی عنوان کرد: بدون شک واکنش و رفتار اطرافیان در تربیت هوش اخلاقی می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد بی‌دلیل نیست که در دین اسلام تاکید دارد بچه‌ها را با رفتارتان به انجام کاری دعوت‌کنید نه با گفتارتان.
وی تصریح کرد: اگر بارها می‌شنویم ‌که کودکان ما به بزرگترها احترام نمی‌گذارند و یا نمی‌دانند که متناسب به شرایط و موقعیت‌های مختلف از خود واکنش و رفتار نشان دهند یکی از دلایل آن به نظر می‌رسد این باشد که تلاش لازم در جهت رشد هوش اخلاقی آنها صورت نگرفته است.
کمیسیر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی افزود: تنها آشنایی به قوانین و مقررات، ارزش‌ها، هنجارها و عرف کفایت نمی‌کند به موازی شناخت پای‌بندی به آن و انعکاس آنها در رفتار نیز بسیارمهم است اینکه بتوانیم با دیگران محترمانه رفتار کنیم و با شناخت کافی نسبت به حقوق دیگران و رعایت آنها نیز متعهد باشیم از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه معمولا افراد باهوش اخلاقی بالا از مقبولیت بیشتری برخوردارهستند، اضافه کرد: این افراد چون درک بهتری از زوایا و مسایل مختلف زندگی دارند رفتار مناسب‌تری با دیگران دارند و به خود و اطرافیان نیز هیچ آزاری وارد نمی‌کنند.
موسوی‌چلک اضافه کرد: بخشی از این رشد ناشی از یادگیری است که کودکان از طریق محیط به دست می آورند و کمک می کند که هوش او از رشد بهتری برای توجه به اخلاق و مسایل اخلاقی افزایش پیدا کند. اینکه من چقدر خودم به عنوان اطرافیان این کودک در مدرسه، مراکز و محیط‌های عمومی و چه فضای خانواده پای بند به مسایل اخلاقی می‌کنم و نظم دارم و به دیگران احترام می‌گذارم کلمات درست را به کار می‌گیرم تمام این موارد می‌تواند بر فرزندان‌ و کودکانی که ما را می بینند تاثیرمستقیم بگذارد.
ضرورت آموزش سیستماتیک و نظامند اخلاق به کودکان
تحقیقات نشان داده‌اندکه هوش‌اخلاقی در افراد با سطح تحصیلات و حضور آنها در محیط‌های آکادمیک همبستگی معنادار مثبتی دارد. محققان علت این مساله را به این صورت بیان می‌کنند که فرد در طول دوران تحصیل خود در محیط‌های آموزشی و در تعامل با همکلاسی‌ها و معمان می‌آموزد که باید اصول اخلاقی را در امرو روزانه خود رعایت کند، همچنین میحط‌های آموزشی یکی از وظایف خود را آموزش اخلاقیات به دانش آموزان می‌دانند.
این مسال نشان می‌دهد در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی مدارس ایران نیز آموزش‌های هوش اخلاقی باید گنجانده شود و یا اینکه برنامه اختصاصی تحت عنوان آموزش هوش اخلاقی برای مدارس یا پیش‌دبستانی‌ها اجباری شوند.
این مهم زمانی قابل انجام است که مربیان مدارس و پیش دبستانی ها آموزش های ارایه مهارت های هوش اخلاقی را دیده باشند و مهم تر از آن، خود دارای سطح هوش اخلاقی بالایی باشند.
دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش نیز هنگام استخدام معلمان مدارس می توانند داشتن هوش اخلاقی را یکی از معیارهای ارزیابی توانایی های افراد در نظر بگیرند.
کد خبر: 54333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =