تشکیل کلینیک‌های دیابت و فشارخون برای پیشگیری از بیماری‌ها

تحقیقات پنجاه سال اخیر نشان می‌دهد بیماری‌های مزمن مهمترین عامل بروز ناتوانی‌ها و مرگ‌های زودرس به‌ شمار می‌رود. برخی از بیماری‌های مزمن از نوع خاموش بوده و فرد بی‌اینکه مطلع شود، درگیر عوارض بیماری می‌شود. این در حالی است که از دست دادن سلامتی، تنها یک روی سکه عوارض بیماری‌ها است و روی دیگر آن را خروج از چرخه اقتصادی و پرداخت هزینه‌های گزاف درمان تشکیل می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌های اخیر برای حفظ سلامت بیمه‌شدگان پا را از ارائه خدمات درمانی فراتر گذاشته و به سمت پیشگیری از بیماری‌ها شتابان در حرکت است. این نهاد علاوه بر تشکیل پرونده بیماری‌های مزمن، از سال گذشته با تشکیل کلینیک‌های دیابت و فشارخون توانسته است بسیاری از افراد در معرض خطر را شناسایی و تحت مراقبت قرار دهد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، پیشگیری از بیماری‌ها را از اهداف راهبردی سازمان عنوان کرد که بر این اساس برنامه‌ریزی جامعی در درمان مستقیم انجام شده که تشکیل پرونده بیماران مزمن از جمله آن به شمار می‌رود و از سال گذشته نیز با تشکیل کلینیک‌های دیابت و فشارخون در مراکز ملکی، غربالگری این بیماری‌ها آغاز شد و در سه ماه نخست امسال بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ بیمار پیش‌دیابت و حدود ۶ هزار و ۴۰۰ بیمار دارای فشارخون شناسایی شده است. انجام این غربالگری کمک می‌کند تا بیماران در مدار پایش و درمان تأمین‌اجتماعی از گزند عوارض بیماری‌ها در امان بمانند.

دکتر مهدی ناقوسی در تشریح خدمات این اداره کل، افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی با دارا بودن ۷۷ بیمارستان ملکی و هیأت‌مدیره‌ای و ۳۲۰ مرکز درمان سرپایی خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان را در درمان مستقیم ارائه می‌کند. درمان مستقیم سازمان دارای دو معاونت شامل «معاونت خدمات درمانی» با زیرمجموعه اداره مدیریت بیمارستانی، اداره مدیریت مراکز درمانگاهی و اداره دارو و تجهیزات و «معاونت طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی» با زیرمجموعه اداره طب‌کار، اداره بیماری‌های مزمن و سالمندی و اداره پیشگیری و غربالگری است.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر حوزه درمان از محور درمان‌نگر به سلامت‌نگر تغییر یافته و بر این اساس با تشکیل ادارات جدید، خدمات پیشگیرانه در راس برنامه‌های حوزه درمان قرار گرفته است. تشکیل پرونده برای بیماران مزمن از جمله اقدامات سازمان در زمینه پیشگیری است که از سال‌های قبل انجام می‌شد؛ اما از سال گذشته با تشکیل کلینیک‌های دیابت و فشارخون، به عنوان بیماری‌های شایع در کشور نسبت به پیشگیری، پایش و درمان این بیماری‌ها اقدامات مناسبی انجام شده که خدمات آن در دو سطح یک و دو ارائه می‌شود.

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی گفت: بیماری‌های دیابت و فشارخون اگر در مراحل اولیه شناسایی و کنترل شود، می‌تواند از بسیاری از عوارض و مشکلات از جمله بیماری‌های چشمی، کلیه، قلبی عروقی و مغزی پیشگیری کند و ضمن حفظ سلامت افراد از رخدادهایی مانند ازکارافتادگی آن‌ها جلوگیری کرده و در نهایت صرفه و صلاح سازمان را در هزینه‌ها فراهم آورد. به طبع، عدم شناسایی این بیماری‌ها سبب پیشرفت بیماری و به خطر افتادن سلامتی افراد شده و حتی منجر به اعمال جراحی سنگین می‌شود.

آمار ارائه خدمات پیشگیری

ناقوسی با اشاره به آمار خدمات پیشگیرانه تأمین‌اجتماعی در حوزه بیماری‌های مزمن و کلینیک‌های دیابت و فشارخون، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷۰ هزار پرونده بیماران دیابت تشکیل شد که این میزان با رشد ۱۹ درصدی در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۹۲۰ هزار و ۷۶۶ پرونده افزایش یافته است. این افزایش حاکی از فعالیت مناسب تأمین‌اجتماعی در حوزه پیشگیری است. بستر این خدمت‌رسانی در تمامی مراکز سرپایی و بیمارستانی سازمان گسترده شده و مراحل کار اینگونه است که بیماران در سطح یک شناسایی شده و سلامت آنها با تشکیل پرونده پایش می‌شود. هر یک از بیماران در صورت نیاز به اقدامات تخصصی به سطح دو؛ یعنی مراکز بیمارستانی ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه بیماری فشارخون در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۴۰ هزار پرونده تشکیل شد که این تعداد در سال ۱۴۰۱ با رشد ۸درصدی به یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۲۶ پرونده رسیده که نشان می‌دهد در زمینه بیماری فشارخون کارهای خوبی انجام شده است.»

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی افزود: در زمینه پرونده بیماران قلبی، در سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های تشکیل شده این بیماران ۳۶۰ هزار مورد بود که این میزان با رشد ۹ درصدی در سه ماه اول ۱۴۰۱ به ۳۹۱ هزار و ۵۶۵ پرونده رسیده است. یکی دیگر از بیماری‌های مزمن، پرونده بیماران اعصاب‌ و روان است که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۶ هزار پرونده وجود داشت که این میزان با رشد ۱۴ درصدی در سه ماه اول ۱۴۰۱ به ۱۸۹ هزار و ۳۹۶ پرونده افزایش یافته که می‌توان با درمان به‌موقع از عوارض جدی این بیماری نیز جلوگیری کرد.

ناقوسی اظهار کرد: بیماری مزمن دیگری که برای آن پرونده تشکیل می‌شود، «هایپوتیروئید» (کم‌کاری تیروئید) است که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴۰ هزار پرونده تشکیل شده بود که این میزان با رشد ۲۷ درصدی در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۱۷۷ هزار و ۷۲۵ پرونده رسیده است. این بیماری شیوع زیادی در جامعه دارد؛ به‌ویژه در بین زنان شایع است، اما متأسفانه بسیاری از بیماران از وجود این بیماری مطلع نیستند.

وی گفت: بیماری مزمن بعدی که تشکیل پرونده داده می‌شود، بیماری آسم و انسداد مزمن ریه (COPD) است که تعداد ۴۳ هزار پرونده در سال ۱۴۰۰ در زمینه این بیماری پرونده تشکیل شده بود که این تعداد در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۵۸ هزار و ۱۸۹ پرونده افزایش یافته و رشد ۳۵ درصدی داشته است.

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی با اشاره به آمار ویزیت بیماران در کلینیک‌های دیابت و فشارخون، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۲ هزار و ۷۱۹ ویزیت در این کلینیک‌ها انجام شده که این میزان با رشد ۱۵۵ درصد در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۱۰۸ هزار و ۷۳۷ ویزیت افزایش یافته است.

ناقوسی در خصوص آمار بیماران ارزیابی شده توسط پرستار، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ هزار و ۷۶۹ پرونده ارزیابی توسط پرستار تشکیل شده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۶۲ هزار و ۷۴۴ مورد رسیده که نشان می‌دهد در این زمینه نیز با رشد مواجه بوده‌ایم. روند کار به گونه‌ای است که پس از ویزیت پزشکان و ارائه توصیه‌های درمانی و دارویی، بیماران نیازمند کسب اطلاع از نحوه مراقبت در خصوص بیماری زمینه‌ای خود می‌شوند و این وظیفه برعهده پرستاران قرار دارد تا راهنمایی لازم را به آنها ارائه دهند.

وی درباره ارائه خدمات مشاوره تغذیه نیز افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۱۱۴ مشاوره تغذیه به بیماران ارائه شد که این میزان با رشد ۵۳ درصد به ۹ هزار و ۳۲ مشاوره در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ رسیده است. با توجه به اینکه تغذیه بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون، در حفظ سلامت اهمیت زیادی دارد، ارائه این خدمت در افزایش آگاهی بیماران در داشتن تغذیه مناسب از اقدامات ارزشمند به شمار می‌رود.

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۸ هزار و ۲۴۷ بیمار دیابت و فشارخون غربالگری شده‌اند، اظهار کرد: در این مدت تعداد ۶۸ هزار و ۳۲۹ مورد فشارخون، اندازه‌گیری شد که از بین این بیماران ۶ هزار و ۳۷۸ بیمار دارای فشارخون شناسایی شده‌اند که رقم بسیار زیادی است. این خدمات در حالی ارائه شد که بیماران با شکایت فشارخون مراجعه نکرده بودند. در طرح غربالگری تأمین‌اجتماعی بیماری پرفشاری خون‌ آنها کشف شده که می‌توانند در مسیر پایش بیماری از عوارض ثانویه و ثالثیه بیماری در امان بمانند.

ناقوسی گفت: در این غربالگری همچنین تعداد ۳ هزار و ۴۲۷ بیمار دارای پیش‌دیابت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ شناسایی شده‌اند که این نیز آمار بالایی است؛ به‌ویژه با توجه به عوارض دیابت که به عنوان یک بیماری خاموش در جامعه شناخته می‌شود، شناسایی این بیماران می‌تواند در کسب سلامتی بیماران و بیمه‌شدگان کمک زیادی کند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳۸ درمانگاه سرپایی تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: کلینیک‌های دیابت و سرپایی در بسیاری از مراکز سرپایی به عنوان سطح یک خدمات راه‌اندازی شده و بیماران مزمن پس از ویزیت و ارائه خدمات پرستاری و مشاوره‌های تغذیه‌ای در صورت نیاز به خدمات تخصصی، از طریق سیستم ارجاع داخلی تأمین‌اجتماعی به سطح دو ارجاع داده می‌شوند. به هر حال بیماران در آن دسته از مراکزی که فاقد کلینیک‌های دیابت و فشارخون هستند نیز از طریق خدمات ویزیت در زمینه دیابت و فشارخون، پایش و در صورت ابتلا به این بیماری‌ها به مراکز دارای کلینیک، ارجاع داده می‌شوند و به این ترتیب از طریق سیستم ارجاع همه بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی از خدمات پیشگیری و درمان‌های تخصصی بهره‌مند می‌شوند.

اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی در خصوص اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها، با تأکید بر اینکه با کنترل بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانیم سلامتی را به جامعه بیمه‌شدگان تقدیم کنیم، ادامه داد: چنانچه بیماری‌های پرعارضه‌ به موقع شناسایی نشود، می‌تواند عوارض سنگینی را برای بیمار و بیمه‌شده به دنبال داشته باشد و مشکلاتی مانند عوارض چشمی، کلیوی، قلبی عروقی، مغزی و بسیاری عوارض دیگر ایجاد کند. اما با شناسایی به موقع بیماری‌ها، قبل از ورود به فازهای خطرناک، بیمار می‌تواند به زندگی طبیعی و سالم خود ادامه دهد و با مسائلی مانند ازکارافتادگی که می‌تواند برای خود و خانواده عواقب نامطلوبی را برجای بگذارد، مواجه نشود. در نهایت باید گفت اقدامات پیشگیرانه سبب کاهش هزینه‌های درمان نیز می‌شود.

همیاری در کرونا

ناقوسی با بیان اینکه با شیوع کرونا در دو سال گذشته بسیاری از بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی خدمات ارزنده‌ای را به مردم ارائه دادند، افزود: در مدت همه‌گیری ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به کرونایی تنها از خدمات بخش بستری برخوردار شدند و در بسیاری از مراکز ملکی ۱۰۰ درصد تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونا قرار داشت و به‌واقع توانستیم با ۷۸ بیمارستان تأمین‌اجتماعی ملکی و هیأت‌مدیره‌ای خدمات خوبی را به همه مردم و بیمه‌شدگان ارائه دهیم. اکنون با عبور از پیک‌های سخت کرونا، بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی آرام‌آرام به شرایط قبلی خود بازمی‌گردند و انجام عمل‌های جراحی الکتیو که پیش از این براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای حفظ ایمنی بیماران متوقف شده بود، از سر گرفته شده و اتاق‌های عمل فعال شده است.

خدمات مراکز ملکی

وی نیروی انسانی حوزه درمان را از سرمایه‌های تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار نفر اعم از پزشکان، پرستاران و نیروهای پشتیبانی در درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی مشغول به خدمت‌رسانی هستند که معتقدیم بزرگترین سرمایه ما را تشکیل می‌دهند. حدود ۱۱ هزار تخت بستری در درمان مستقیم وجود دارد که در رشته‌های تخصصی داخلی، جراحی، ارتوپدی، مغز و اعصاب، قلب ‌و عروق، زنان‌ و زایمان، کودکان و بسیاری رشته‌های دیگر خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان را تأمین می‌کند. همچنین بسیاری از مراکز درمانی سازمان از تجهیزات مناسب و پیشرفته‌ای برخوردار است.

تمهیدات کمبود نیروی درمانی

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی در خصوص کمبود نیروی انسانی در حوزه درمان و تمهیدات مناسب تأمین‌اجتماعی برای رفع این کمبودها، اظهار کرد: در برخی از مراکز ملکی به‌ویژه در شهرستان‌های محروم، ردیف‌های تخصصی خالی وجود دارد که برای رفع آن تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت منعقد شده تا پزشکان متخصص ضریب «کا» که برای وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند، بتوانند به صورت ساعتی با سازمان همکاری داشته باشند. علاوه بر آن، دانشگاه‌های استان‌ها نیز همکاری خوبی را با تأمین‌اجتماعی دارند و نیروهای تخصصی خود را در اختیار ما قرار می‌دهند. در حال حاضر کمبود نیروها شامل آن دسته از مواردی است که دانشگاه‌ها نیز با آن مواجه‌اند و در نتیجه مسأله‌ای کشوری به شمار می‌رود.

تأمین داروی مراکز ملکی

ناقوسی با اشاره به تمهیدات تأمین‌اجتماعی برای رفع کمبودهای دارویی که در ماه‌های اخیر ایجاد شده بود، ادامه داد: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم مطابق معمول، داروهای مورد نیاز خود را خریداری کنیم؛ اعتبارات دارو و خرید اقلام دارویی برعهده سازمان قرار دارد و ان‌شاءالله پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروهایی که افزایش بها داشته‌اند، از سوی دولت به سازمان‌های بیمه‌گر تداوم داشته و تأمین‌اجتماعی همکاری خوبی را برای اجرای طرح دارویار انجام داده است. به هر حال یکسری از کمبودهای دارویی وجود دارد که مسأله‌ای کشوری است که برای رفع آن، داروها بر اساس سهمیه‌بندی دانشگاه‌ها در مراکز درمانی توزیع می‌شود. چنانچه سهمیه‌ها پاسخگوی نیاز مراکز نباشد، برای جلوگیری از ایجاد چالش دارویی، راهکارهای دیگری از جمله پرداخت‌های به‌موقع مطالبات شرکت‌های دارویی برای همکاری مناسب و در نهایت جایگزینی دارو انجام می‌شود.

برنامه‌های آینده درمان مستقیم

وی با اشاره به آمار مقایسه‌ای تشکیل پرونده‌های مزمن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که از رشد بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اگر با همین شیب خدمات خود را در مراکز سرپایی و بستری ارائه دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم آینده سالمی برای بیمه‌شدگان رقم بخورد. با توجه به فراهم بودن زمینه‌های مناسب خدمت‌رسانی مانند برخورداری از سامانه (HIS) بیمارستانی و نسخه‌ الکترونیک، سعی ما بر این است که در تمامی مراکز بیماران شناسایی و با تشکیل پرونده براساس گایدلاین‌های تعیین شده در مسیر پایش و درمان قرار گیرند تا ان‌شاءالله هیچ بیماری به‌جز رنج بیماری درد دیگری نداشته باشد.

مدیرکل درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی افزود: درمان مستقیم با شعار «خدمات ایمن و باکیفیت»، پیش می‌رود. به این معنا که بیمار با مراجعه به یک مرکز بتواند از خدمات با کیفیت بهره‌مند شود و دوم اینکه روند درمانی او با ایمنی طی شود. برخورداری از خدمات در درمان مستقیم برای بیمه‌شدگان کاملاً رایگان است و بیمه‌شده ریالی را بابت هزینه‌های درمانی، دارویی، انجام آزمایش، تصاویر تشخیصی، اعمال جراحی بزرگ، متوسط و کوچک پرداخت نمی‌کند و این مسأله آرامش خاطر بیمه‌شدگان را در دسترسی به درمان فراهم می‌کند.

کد خبر: 54382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =